Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2016, tom 6, nr 4, październik-grudzień, str. 267–273
doi: 10.17219/pzp/64693
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Pobierz cytowania:
Ocena poziomu wiedzy na temat żywienia oraz wybranych elementów stylu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Assessment of Nutritional Knowledge and Selected Elements of Lifestyle Among Secondary School Students
1 SKN przy Zakładzie Dietetyki, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
2 Zakład Dietetyki, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
Streszczenie
Wprowadzenie. Okres dorastania charakteryzuje się gwałtownymi zmianami zachodzącymi w organizmie, dlatego w tym czasie jest szczególnie ważne dostarczanie z pożywieniem niezbędnych składników pokarmowych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w młodości ma istotny wpływ na stan zdrowia w dorosłym życiu, stąd konieczność wdrażania edukacji żywieniowej w szkołach.
Cel pracy. Ocena wiedzy na temat żywienia, aktywności fizycznej, przyjmowania suplementów diety o działaniu odchudzającym i zwiększającym masę mięśniową oraz stosowania diet odchudzających przez młodzież ponadgimnazjalną.
Materiał i metody. Grupę badaną stanowili uczniowie szkół ponadgimnazjalnych: 135 kobiet i 51 mężczyzn. Zastosowano autorski kwestionariusz zawierający pytania sprawdzające wiedzę na temat żywienia oraz elementy stylu życia.
Wyniki. Podobny odsetek kobiet (91%) i mężczyzn (84%) wskazał, że należy spożywać 3–5 posiłków dziennie. Istotnie więcej kobiet niż mężczyzn odpowiadało prawidłowo na pytania dotyczące produktów będących podstawą zbilansowanej diety (81 vs 63%) i produktu najbogatszego w witaminę C (34 vs 14%). Porównywalny odsetek badanych podał wszystkie poprawne odpowiedzi na temat najkorzystniejszych dla zdrowia produktów zbożowych (27% kobiet i 20% mężczyzn) i tłuszczów (odpowiednio 35 i 22%). Zalecenia dotyczące spożywania tłustych ryb morskich znało 70% kobiet i 57% mężczyzn. Jedynie 18% osób odpowiedziało, że najbardziej energetycznym składnikiem pokarmowym są tłuszcze. Stosowanie diet odchudzających deklarowało 26% kobiet i 12% mężczyzn, a suplementów zmniejszających masę ciała odpowiednio 13 i 12% badanych. Istotnie więcej mężczyzn niż kobiet (45 vs 7%) stosowało suplementy wpływające na masę mięśniową. Mężczyźni częściej regularnie uczestniczyli w zajęciach wychowania fizycznego (78 vs 39%) oraz byli aktywni poza szkołą (92 vs 67%).
Wnioski. Kobiety miały większą wiedzę na temat żywienia niż mężczyźni, lecz wszyscy badani często podawali błędne odpowiedzi, co świadczy o ich małej wiedzy z tego zakresu. Konieczne jest wdrożenie edukacji na temat żywienia w szkołach oraz promowanie aktywności fizycznej wśród uczniów.
Abstract
Background. Adolescence is characterized by rapid changes in the body and during that time it is important to provide essential nutrients with diet. Development of healthy eating habits among youth has a significant impact on the health status in adulthood, hence a need for the nutrition education at schools.
Objectives. Evaluation of nutritional knowledge, physical activity, intake of slimming and bodybuilding supplements, and weight reducing diets among secondary school students.
Material and Methods. The study group consisted of secondary school students: 135 women and 51 men. The questionnaire containing questions about nutritional knowledge and selected elements of lifestyle was used.
Results. A similar proportion of women (91%) and men (84%) indicated that 3-5 meals/day should be consumed. Significantly more women than men answered correctly which products are the basis of a balanced diet (81 vs 63%) and which product is the best source of vitamin C (34 vs 14%). A similar percentage of the respondents gave all the correct answers on the question about the most healthy cereal products (women 27%, men 20%) and fats (35% and 22%). Recommendations for oily fish intake were known by 70% of women and 57% of men. Only 18% of the respondents answered that fats are the most energetic nutrients. The use of any weight reducing diets was declared by 26% of women and 12% of men, while the use of slimming supplements by 13% and 12%, respectively. Significantly more men than women (45 vs 7%) used supplements that increase muscle mass. Men more regularly than women attended PE classes (78 vs 39%) and were more physically active after school (92 vs 67%).
Conclusion. Women had greater nutritional knowledge than men, but students from both groups often gave incorrect answers, which indicates a low level of nutritional knowledge. It is necessary to implement nutritional education at schools and to promote physical activity among youth.
Słowa kluczowe
aktywność fizyczna, suplementy diety, wiedza na temat żywienia, uczniowie szkół średnich
Key words
physical activity, dietary supplements, nutritional knowledge, secondary school students
Piśmiennictwo (20)
- Szczepańska A.: Prawidłowe żywienie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Kwartalnik Pacjenta 2014, 49, 24–26.
- Janiszewska R., Pilch W., Makuch R., Mucha D., Pałka T.: Aspekty żywienia i odchudzania się dziewcząt. Probl. Hig. Epidemiol. 2011, 92(2), 351–354.
- Kolarzyk E., Janik A., Kwiatkowski J., Potocki A.: Stosowanie diet odchudzających przez krakowską młodzież ze szkół ponadpodstawowych, z uwzględnieniem wieku i płci. Probl. Hig. Epidemiol. 2010, 91(3), 409–413.
- Oblacińska A., Tabak I., Jodkowska M.: Zachowania żywieniowe i metody kontroli masy ciała u młodzieży 16–18- -letniej w Polsce w kontekście postrzegania swojego wyglądu i masy ciała. Probl. Hig. Epidemiol. 2007, 88(2), 162–170.
- Weker H., Barańska M., Riahi A.: Problem otyłości a wiedza żywieniowa u młodzieży w wieku 13–15 lat. Roczn. PZH 2007, 58(1), 321–326.
- Cieślik E., Siembida A., Kuś A., Folcik A., Kopeć A.: Wpływ edukacji na świadomość żywieniową młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w aspekcie profilaktyki chorób dietozależnych. Probl. Hig. Epidemiol. 2014, 95(4), 927–933.
- Freedman D., Dietz W., Srinivasan S., Berenson G.: The relation of overweight to cardiovascular risk factors among children and adolescents: The Bogalusa Heart Study. Pediatrics 1999, 103, 1175–1182.
- Wanat G., Stolarczyk A., Grochowska-Niedworok E., Kardas M.: Badania nad edukacją żywieniową i poziomem wiedzy o racjonalnym żywieniu uczniów gimnazjum. Hygeia Public Health 2011, 46(3), 376–380.
- Złota Karta Prawidłowego Żywienia. Czyn. Ryz. 1997, 17–18, 7a.
- Mierzwa M., Seidler T., Szczuko M.: Skład diety a profil lipidowy krwi młodzieży licealnej ze Szczecina. Endokrynologia 2011, 6(4), 196–200.
- Jarosz M.: Praktyczny podręcznik dietetyki. [W:] Składniki pokarmowe. Red.: Nowicka G. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010, 53.
- Ponczek D., Olszowy I.: Ocena stylu życia młodzieży i świadomości jego wpływu na zdrowie. Hygeia Public Health 2012, 47(2), 174–182.
- Woźniak-Holecka J., Sobczyk K.: Organizacja szkolnej edukacji zdrowotnej dotyczącej otyłości u dzieci. Med. Środ. 2013, 16(4), 64–70.
- Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie: Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej: http://www.izz. waw.pl/pl/zasady-prawidowego-żywienia (data dostępu: 12.07.2016).
- Wojtyła-Buciora P., Marcinkowski J.: Aktywność fizyczna w opinii młodzieży licealnej i ich rodziców. Probl. Hig. Epidemiol. 2010, 91(4), 644–649.
- Wojtaś M., Kołłajtis-Dołowy A.: Stan wiedzy o żywności i żywieniu w grupie uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych. Rocz. Panstw. Zakl. Hig. 2012, 63(2), 213–217.
- Malara B., Jośko J., Kasperczyk J., Kamecka-Krupa J.: Rozpowszechnienie zaburzeń odżywiania wśród młodzieży w wybranych miastach województwa śląskiego. Probl. Hig. Epidemiol. 2010, 91(3), 388–392.
- Gil M., Ciszek P., Głodek E.: Ocena stosowania suplementów diety oraz stopnia wiedzy na temat suplementacji wśród licealistów z Dębicy. Bromat. Chem. Toksykol. 2013, 46(2), 194–199.
- Wołowski T., Jankowska M.: Wybrane aspekty zachowań zdrowotnych młodzieży gimnazjalnej. Część 1. Zachowania młodzieży związane z odżywianiem. Probl. Hig. Epidemiol. 2007, 88(1), 64–68.
- Czarniecka-Skubina E., Namysław I.: Wybrane elementy zachowań żywieniowych uczniów szkół średnich. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 2008, 6(61), 129–143.




