Procedury recenzowania
Zasady recenzowania prac
Każda praca jest recenzowana przez 2 niezależnych recenzentów. Recenzja jest oparta na modelu tzw. double-blind review process. Redakcja prosi autorów o wskazanie co najmniej 2 recenzentów, co nie oznacza jednak automatycznego ich wyboru. Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji nie są ujawniane. Artykuł zostaje zakwalifikowany do druku po uzyskaniu 2 pozytywnych recenzji. Nazwiska recenzentów są podawane do publicznej wiadomości raz w roku w ostatnim numerze czasopisma oraz na stronie internetowej.
Wytyczne Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki.
- W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
- Rekomendowanym rozwiązaniem jest model, w którym autor(zy) i recenzenci nie znają swoich tożsamości (tzw. double-blind review proces).
- W innym przypadku recenzent musi podpisać deklarację o nie występowaniu konfliktu interesów; za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem:
- bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt),
- relacje podległości zawodowej,
- bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji.
- Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
- Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji i formularz recenzji są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Wydawnictwa lub czasopisma lub w każdym numerze czasopisma.
- Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji/numerów nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących.


