Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2019, tom 9, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 215–220
doi: 10.17219/pzp/105811
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Pobierz cytowania:
Wpływ makijażu na samopoczucie i samoocenę u kobiet
Influence of makeup on the well-being and self-esteem of women
1 Katedra Kosmetologii, Wydział Fizjoterapii, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław, Polska
Streszczenie
Wprowadzenie. Współczesny świat „bombarduje” nas obrazem „idealnej kobiety”, co sprawia, że coraz więcej kobiet porównuje się z medialnym obrazem i odczuwa narastające niezadowolenie z własnego wyglądu. Podejmowane są liczne próby jego modyfikacji w celu osiągnięcia pożądanego wizerunku. Z pomocą przychodzi makijaż, który znacząco wpływa na samopoczucie i samoocenę u kobiet.
Cel pracy. Ocena wpływu makijażu na samopoczucie i samoocenę u kobiet.
Materiał i metody. Badana grupa liczyła 790 losowo wybranych kobiet w różnym wieku, które wypełniły autorski kwestionariusz złożony z 20 pytań jednokrotnego wyboru dotyczący wpływu makijażu na samopoczucie i samoocenę u kobiet. Badania przeprowadzono w okresie od października do grudnia 2018 r.
Wyniki. Makijaż wpływa korzystnie na samoocenę 56,1% badanych kobiet. Wśród ankietowanych odnotowano znaczącą różnicę w postrzeganiu własnego wyglądu bez makijażu i po jego nałożeniu: 55,2% badanych przyznało, że makijaż pozytywnie działa na ich samopoczucie, a w przypadku 58,4% wpływa na wzrost pewności siebie. Ponad połowa (55,7%) ankietowanych uważa, że makijaż podnosi atrakcyjność fizyczną kobiet.
Wnioski. Makijaż można zaliczyć do grupy zabiegów upiększających, które pozytywnie wpływają na psychikę kobiet. Poprawia ich samopoczucie oraz wpływa na pewność siebie. Makijaż podnosi ponadto samoocenę. Kobiety uważają, że wpływa również na wzrost ich atrakcyjności fizycznej.
Abstract
Background. The modern world bombards us with the image of “ideal woman” and because of this more and more women compare themselves with the media ideal and feel growing dissatisfaction with their appearance. Women try to modify their own appearance because they want to look better, like the media ideal. Makeup has become the solution to this problem because it affects the well-being and self-esteem of women.
Objectives. The aim of the study was to assess the effect of makeup on well-being and self-esteem in women.
Material and Methods. The study group consisted of 790 randomly selected women of different ages, who filled out the author’s questionnaire containing of 20 single-choice questions about influence of makeup on the well-being and self-esteem in women. The research have been carried out from October to December 2018.
Results. In research, 56.1% of respondents women answered that makeup has a positive effect on their self-esteem. Among the respondents, there was a significant difference in the perception of their appearance without makeup and after applying it. In addition, 55.2% of surveyed women admitted that makeup has a positive effect on their well-being and in 58.4% of women it affects their self-confidence. Moreover, 55.7% of respondents think that makeup enhances physical attractiveness of women.
Conclusion. Makeup can be included to the group of beauty treatments that positively affect the woman's psyche. It improves the well-being of women and affects their self-confidence. In addition, use of makeup raise self-esteem. Women think that it also increases their physical attractiveness.
Słowa kluczowe
samoocena, samopoczucie, makijaż, atrakcyjność fizyczna
Key words
self-esteem, well-being, makeup, physical attractiveness
Piśmiennictwo (20)
- Gawron D. Wpływ zabiegów upiększających na ocenę własnego wyglądu i nastrój u kobiet w wieku średnim. Psychologia Jakości Życia. 2013;12(2):97–110. doi:10.5604/16441796.1090783
- Johnston C, Hunt O, Burden D, Stevenson, Hepper P. Self-perception of dentofacial attractiveness among patients requiring orthognathic surgery. Angle Orthod. 2010;80(2):361–366. doi: 10.2319/051209-252.1
- Buss DM. Sex differences in human mate preferences. Evolutionary hypotheses testing in 37 culture. Behav Brain Sci. 1989;12(1):1–49. doi:10.1017/S0140525X00023992
- Knauss Ch, Paxton SJ, Alsaker FD. Body dissatisfaction in adolescent boys and girls: Objectified body consciousness, internalization of the media body ideal and perceived pressure from media. Sex Roles. 2008;59(9–10):633–643. doi:10.1007/s11199/008-9474-7
- Kochan-Wójcik M, Piskorz J. Zmiany w zakresie postrzegania i oceny własnego ciała wśród kobiet od okresu dojrzewania do dorosłości. Psychologia rozwojowa. 2010;15(3):21–32. http://www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/Tom-15-2010/Numer-3/art/611/. Dostęp 25.07.2019.
- Korichi R, Pelle-de-Queral D, Gazano G, Aubert A. Why women use makeup: Implication of psychological traits in makeup functions. J Cosmet Sci. 2008;59(2):127–137. doi:10.1111/j.1468-2494.2008.00452_3.x
- Solomon S, Greenberg J, Pyszczynski T. A terror management theory of social behavior: The psychological functions of self-esteem and cultural worldviews. Adv Exp Soc Psychol. 1991;24:93–159. doi: 10.1016/S0065-2601(08)60328-7
- Kryszałowicz I. Ocena atrakcyjności fizycznej własnej i partnera, taktyki wywierania wpływu a satysfakcja kobiet ze związku. Psychologia jakości życia. 2008;7(1–2):117–138.
- Hadjistavropoulos T, Genest M. The underestimation of the role of physical attractiveness in dating preferences: Ignorance or taboo? Can J Behav Sci. 1994;26(2):298–318. doi:10.1037/0008-400X.26.2.298
- Cunningham MR. Measuring the physical in physical attractiveness: Quasi-experiments on the sociobiology of female facial beauty. J Per Soc Psychol. 1986;50(5):925–935. doi:10.1037/0022-3514.50.5.925
- Miller LC, Cox CL. For appearances’ sake: Public self-consciousness and make-up use. Pers Soc Psychol Bull. 1982;8(4):748–751. doi: 10.1177/0146167282084023
- Cash TF, Cash DW. Women’s use of cosmetics: Psychosocial correlates and consequences. J Cosmet Sci. 1982;4(2):1–14. doi:10.1111/j.1467-2494.1982.tb00295.x
- Graham JA, Jouhar AJ. The effects of cosmetics on person perception. Int J Cosmet Sci. 1981;3(5):199–210. doi:10.1111/j.1467-2494.1981.tb00283.x
- Mulhern R, Fieldman G, Hussey T, Lévêque JL, Pineau P. Do cosmetics enhance female Caucasian facial attractiveness? Int J Cosmet Sci. 2003;25(4):199–205. doi:10.1046/j.1467-2494.2003.00188.x
- Helgeson V, Mickelson K. Motives for social comparison. Pers Soc Psychol Bull. 1995;21(11):1200–1209. doi: 0.1177/01461672952111008
- Kałużna-Wielobób A. Cechy osobowości a marzenia u kobiet w wieku średnim. Psychologia Jakości Życia. 2009;8(1):59–81.
- Mącik D. Wpływ wczesnych nieadaptacyjnych schematów na samoocenę i ocenę swojego życia – badania porównawcze kobiet młodszych i starszych. Przegl Psychol. 2015;58(3):341–363. https://www.kul.pl/files/714/3.58.2015_art.5.pdf. Dostęp 25.07.2019.
- Ueno A, Ito A, Kawasaki I, et al. Neural activity associated with enhanced facial attractiveness by cosmetic use. Neurosci Lett. 2014;566:142–146. doi:10.1016/j.neulet.2014.02.047
- Nash R, Fieldman G, Hussey T, Lévêque JL, Pineau P. Cosmetics: They influence more than Caucasian female facial attractiveness. J Appl Soc Psychol. 2006;36(2):493–504. doi:10.1111/j.0021-9029.2006.00016.x
- Jacob C, Guéguen N, Boulbry G, Ardicioni R. Waitresses facial cosmetics and tipping: A field experiment. International Int J Hosp Manag. 2010;29(1):188–190. doi:10.1016/j.ijhm.2009.04.003




