Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2019, tom 9, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 159–166

doi: 10.17219/pzp/104607

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: angielski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Polish version of the Hospital Survey on Patient Safety Culture

Polska wersja kwestionariusza Hospital Survey on Patient Safety Culture

Rafał Szpakowski1,A,B,C,D,E,F

1 Department of Public Health, Faculty of Health Sciences, Medical University of Warsaw, Poland

Abstract

Background. Assessments of patient safety culture at healthcare institutions such as hospitals usually include a survey of staff perceptions. There are several tools to measure subjective opinions of patient safety in hospitals.
Objectives. This pilot study was designed to test the feasibility of adapting the Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) to the context of the Polish healthcare system.
Material and Methods. The study was conducted at a multi-site public hospital located in the Mazovian voivodeship of Poland, in a district (powiat) with a population of over 70,000. The hospital has a total capacity of 199 beds on 9 wards. A paper-based Polish translation of the HSOPSC (Ankieta Szpitalna Bezpieczeństwa Pacjenta – ASBP) was personally distributed among the nursing/midwifery staff between May 20 and June 5, 2015.
Results. None of the 103 respondents commented in any way on the correctness of the form of the questions. Also, the response rate (RR) was high (88%). Among the respondents, 39.2% (n = 40) gave their work unit a global safety grade of “acceptable”, while 54.9% (n = 56) graded it “very good”. The majority of the respondents (80.1%; n = 81) had not reported any unsafe event in the previous 12 months. Cronbach’s α scores ranged from 0.37 to 0.89. Only 4 dimensions received reliability scores above 0.70.
Conclusion. The Polish-language version of the HSOPSC is less psychometrically sound than the original and many other European versions. This pilot study provided evidence that the logical and grammatical construction of the translated questions enable the Polish-language version of the HSOPSC to be used on a larger population of health workers in Poland in order to fully assess psychometric properties of this questionnaire.

Streszczenie

Wprowadzenie. Ocena kultury bezpieczeństwa pacjenta w podmiotach ochrony zdrowia, takich jak szpital, zazwyczaj obejmuje badanie percepcji personelu. Istnieje kilka narzędzi służących do pomiaru subiektywnej opinii na temat bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.
Cel pracy. Niniejsze badanie pilotażowe zostało zaprojektowane w celu sprawdzenia przydatności ankiety Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSPOSC) stworzonej przez Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) w kontekście polskiego systemu opieki zdrowotnej.
Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone w wieloprofilowym szpitalu publicznym w Polsce, w województwie mazowieckim, w powiecie liczącym >70 tys. mieszkańców. Szpital posiada 199 łóżek na 9 oddziałach. Kwestionariusz papierowy ankiety polskiej wersji HSPOSC (Ankiety Szpitalnej Bezpieczeństwa Pacjenta – ASBP) był osobiście wręczany pielęgniarkom i położnym zatrudnionym w okresie 20.05.2015 r. – 5.06.2015 r.
Wyniki. Żadna ze 103 respondentek nie miała uwag odnośnie do poprawności treści pytań. Stopień realizacji próby (RR) był wysoki (88%). Wśród badanych 39,2% (n = 40) oceniło ogólne bezpieczeństwo pacjenta na swoim oddziale jako akceptowalne, a 54,9% (n = 56) – jako bardzo dobre. Większość badanych (80,1%; n = 81) nie raportowała żadnych zdarzeń niepożądanych w ostatnich 12 miesiącach. Wskaźnik rzetelności α Cronbacha zawierał się w przedziale 0,37–0,89. Tylko 4 wymiary uzyskały wskaźnik rzetelności >0,70.
Wnioski. Polska wersja ankiety HSPOSC wypadła gorzej pod względem psychometrycznym niż wersja oryginalna oraz wiele innych wersji europejskich. Niniejsze badanie pilotażowe dostarczyło dowodów na poprawność gramatyczną i logiczną przetłumaczonych pytań, co umożliwia użycie polskiej wersji HSOPSC na większej populacji pracowników medycznych w Polsce w celu pełnej oceny psychometrycznej.

Key words

nurse, patient safety, healthcare quality, hospital

Słowa kluczowe

pielęgniarka, bezpieczeństwo pacjenta, jakość w ochronie zdrowia, szpital

Piśmiennictwo (14)

  1. Perneger TV, Staines A, Kundig F. Internal consistency, factor structure and construct validity of the French version of the Hospital Survey on Patient Safety Culture. BMJ Qual Saf. 2014;23(5):389–397. doi:10.1136/bmjqs-2013-002024
  2. The Health Foundation. Measuring Safety Culture. February 2011. http://www.health.org.uk/sites/default/files/MeasuringSafetyCulture.pdf. Accessed on July 7, 2019.
  3. Arain M, Campbell MJ, Cooper CL, Lancaster GA. What is a pilot or feasibility study? A review of current practice and editorial policy. BMC Med Res Methodol. 2010;10:67. doi:10.1186/1471-2288-10-67
  4. Fan W, Yan Z. Factors affecting response rates of the web survey: A systematic review. Comput Human Behav. 2010;26(2):132–139. doi:10.1016/j.chb.2009.10.015
  5. Sorra JS, Dyer N. Multilevel psychometric properties of the AHRQ hospital survey on patient safety culture. BMC Health Serv Res. 2010;10:199. doi:10.1186/1472-6963-10-199
  6. Sorra J, Gray L, Streagle S, et al. AHRQ Hospital Survey on Patient Safety Culture: User’s Guide. http://www.ahrq.gov/professionals/quality-patient-safety/patientsafetyculture/hospital/index.html. Accessed on July 7, 2019.
  7. Sarac C, Flin R, Mearns K, Jackson J. Hospital survey on patient safety culture: Psychometric analysis on a Scottish sample. BMJ Qual Saf. 2011;20(10):842–848. doi:10.1136/bmjqs.2010.047720
  8. Smits M, Dingelhoff IC, Wagner C, Wal Gv, Groenewegen PP. The psychometric properties of the ‘Hospital Survey on Patient Safety Culture’ in Dutch hospitals. BMC Health Serv Res. 2008;8:230. doi:10.1186/1472-6963-8-230
  9. Robida A. Hospital Survey on Patient Safety Culture in Slovenia: A psychometric evaluation. Int J Qual Health Care. 2013;25(4):469–475. doi:10.1093/intqhc/mzt040
  10. Olsen E. Reliability and validity of the hospital survey on patient safety culture at a Norwegian hospital. In: Øvretveit J, Sousa P, eds. Quality and Safety Improvement Research. Lisbon, Portugal: National School of Public Health; 2008:173–186.
  11. Pfeiffer Y, Manser T. Development of the German version of the hospital survey on patient safety culture: Dimensionality and psychometric properties. Saf Sci. 2010;48(10):1452–1462. doi:10.1016/j.ssci.2010.07.002
  12. Waterson PE, Griffiths P, Stride C, Murphy J, Hignett S. Psychometric properties of the hospital survey on patient safety: Findings from the UK. Qual Saf Health Care. 2010;19(5):e2. doi:10.1136/qshc.2008.03162
  13. Nie Y, Mao X, Cui H, He S, Li J, Zhang M. Hospital survey on patient safety culture in China. BMC Health Serv Res. 2013;13:228. doi:10.1186/1472-6963-13-228
  14. El-Jardali F, Dimassi H, Jamal D, Jaafar M, Hemadeh N. Predictors and outcomes of patient safety culture in hospitals. BMC Health Serv Res. 2011;11:45. doi:10.1186/1472-6963-11-45.