Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2018, tom 8, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 195–201

doi: 10.17219/pzp/75492

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: polski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Zastosowanie standardów medycznych w praktyce zawodowej pielęgniarek w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej

Application of medical standards in the work of professional nurses in a private healthcare facility

Małgorzata Martewicz1,A,B,C,D

1 Zakład Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław

Streszczenie

Wprowadzenie. Realizowanie i doskonalenie celów organizacji, jakimi są zakłady opieki zdrowotnej, jest związane z dążeniem do coraz wyższej jakości świadczonych przez nie usług. Ich unikalny charakter wiąże się ze szczególną rolą personelu medycznego. Pielęgniarki są cennym zasobem placówki służby zdrowia. Świadczone przez nie usługi są bezpośrednio zwizane z ich umiejętnościami, zaangażowaniem, motywacją i kompetencjami zawodowymi. Zapewnienie właściwej opieki pielęgniarskiej nie byłoby możliwe bez określenia reguł i sposobu wykonywania czynności związanych ze świadczeniami. Narzędziami gwarantującymi właściwe zarządzanie organizacją są standardy i procedury medyczne. Są one elementem strategicznym w ciągłym doskonaleniu jakości, ponieważ pełnią rolę wzorca w projektowaniu i ocenie jakości oferowanych usług.
Cel pracy. Pogłębienie wiedzy na temat standaryzacji usług w opiece medycznej, pozyskanie informacji, czy takie rozwiązania stosowane są w praktyce pielęgniarskiej i czy są one pomocne w pracy zawodowej pielęgniarek oraz danych na ten temat.
Materiał i metody. Grupę badaną stanowiło 25 pielęgniarek zatrudnionych w jednej placówce opieki zdrowotnej. Metodą badawczą był autorski kwestionariusz ankiety składający się z 32 pytań. Dotyczyły one wiedzy i zastosowania standardów i procedur, ich praktycznego wykorzystania i wpływu na jakość oferowanej opieki.
Wyniki. Badania wykazały, że odpowiedź na pytanie stanowiące część problemu głównego: „Czy w zakładzie opieki zdrowotnej, w którym zatrudnione są badane pielęgniarki, stosowane są procedury i standardy medyczne?” jest twierdząca.
Wnioski. Wszystkie badane pielęgniarki są zainteresowane problematyką jakości usług w służbie zdrowia. Uważają, że wprowadzenie i stosowanie procedur i standardów opieki pielęgniarskiej pozwala na podwyższenie jakości świadczonej opieki. Większość poddanych badaniu pielęgniarek wie, czym jest standard opieki medycznej i stosuje procedury i standardy opieki pielęgniarskiej, wypełniając i przestrzegając zaleceń i wymagań ustalonych przez kierownictwo zakładu pracy.

Abstract

Background. Healthcare facilities are organizations continually striving to improve the quality of services they provide. Medical staff play a vitally important role in healthcare facilities and are largely responsible for the unique character of their services. Nurses are the most valuable resource of any healthcare system. Their skills, dedication, motivation, and professional competencies determine the quality of the service. It would be impossible to ensure the provision of adequate nursing care without defining its methods and guiding principles. Medical standards and procedures are tools helping to manage a healthcare facility effectively. They are a strategic element of the process of continuous improvement of the quality of service as they serve as models in their planning and evaluation.
Objectives. To gain a better understanding of service standardization in medical care and to find out whether such solutions are being used in nursing practice and whether they are helpful in the work of professional nurses.
Material and Methods. The study was conducted on a group of 25 nurses employed in an existing health care facility. They had to answer 32 questions in a questionnaire designed by the author of this paper. The questions concerned the respondents’ familiarity with standards and procedures, their practical application and the impact they have on the quality of service.
Results. The results of this research project show that the central question, i.e., “Are medical standards and procedures being followed in the healthcare facility which employs you?” was answered affirmatively.
Conclusion. All nurses in the group showed interest in the issue of the quality of healthcare services. They claimed that the introduction and application of procedures and standards of nursing care enables the improvement of the quality of service. Most of the nurses from the study group know what standard of medical care is, and apply and observe in practice the procedures and standards of nursing care, fulfilling the recommendations and requirements set by the employing healthcare facility.

Słowa kluczowe

jakość, organizacja, standardy, usługa, procedury

Key words

quality, standards, organization, procedures, service

Piśmiennictwo (17)

  1. Kapała W. Jakość w pielęgniarstwie – miejsce i rola wysokiej wartości świadczeń pielęgniarskich. Zdrowie i Zarządzanie. 2002;4(6):63–68.
  2. Ustawa z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408.
  3. Sikorski C. Organizacja jako system. W: Nosko J, red. Ekonomika i zarządzanie w opiece zdrowotnej. Łodź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera; 2001:194.
  4. Dobska M, Dobski P. Marketing usług medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Prawno- Ekonomiczne INFOR; 1999: 187.
  5. Broniewska G. Systemy zarządzania jakością w opiece zdrowotnej. Zdrowie i Zarządzanie. 2003;5(6):39–52.
  6. Opolski K, Dykowska G, Możdżonek M. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych – teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu; 2003:167.
  7. Departament Zarządzania EFS(DZF) w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Opracowanie i upowszechnienie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych realizowany w ramach SPO Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006. https://www.mpips.gov.pl.
  8. Topczewska-Tylińska K. Rola standardów w medycynie. W: Maciąg A, red. Rola procesów, standardów i procedur w kształtowaniu jakości świadczeń zdrowotnych. Bielsko Biała: α-medica Press; 2007:112.
  9. Nierzwicki JW. Zarządzanie jakością – wybrane zagadnienia. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr; 1999:43.
  10. Griffin RW. Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji. W: Podstawy zarządzania organizacjami. 2 wyd. Warszawa: PWN; 2004.
  11. Kutryba B, Kutaj-Wąsikowska H. Programy bezpieczeństwa pacjenta. Zdrowie i Zarządzanie. 2003;5(6):18–24.
  12. Dobska M, Rogoziński K. Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. Warszawa: PWN; 2008:316.
  13. Nowotarska-Romaniak B. Marketing usług zdrowotnych – koncepcja i stosowanie. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer Business; 2008:78.
  14. Rudawska I. Satysfakcja pacjenta czy postrzegana jakość usługi zdrowotnej? O sposobach oceny relacji pacjent–usługodawca. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2005;3(1):101–106.
  15. Ustawa z dnia 5.07.1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz. U. z 1996 r. Nr 91, poz. 410 z późn. zm.
  16. Pocztowski A. Doskonalenie zarządzania zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi – strategie, proces, metody. Warszawa: PWE; 2007.
  17. Rogala-Pawelczyk G. Techniki i narzędzia wpływu na pracowników. W: Ksykiewicz-Dorota A, red. Zarządzanie w pielęgniarstwie. Lublin: Czelej; 2005.