Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2018, tom 8, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 177–183

doi: 10.17219/pzp/84982

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: polski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Efekt motyla – oddziaływanie materiałów dotyczących anoreksji w mediach audiowizualnych

The Butterfly effect: An impact of materials related to anorexia in audiovisual media

Berenika Kuna1,A,B,C,D

1 Studenckie Koło Naukowe Promocji Zdrowia, Instytut Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Kraków

Streszczenie

Wprowadzenie. Anoreksja jest zaburzeniem odżywiania, które dotyka rocznie ok. 14/100 tys. osób. Obecnie istotną rolę w promowaniu anoreksji odgrywają media społecznościowe. Pomimo wzrastającej liczby stron pro-ana skala tego zjawiska w mediach audiowizualnych nie została zbadana.
Cel pracy. Celem niniejszej pracy jest eksploracja sposobu przedstawiania anoreksji w mediach audiowizualnych oraz reakcji społecznych wywoływanych przekazywaną treścią.
Materiał i metody. W pracy wykorzystano 150 filmów zamieszczonych na serwisie YouTube w latach 2009–2017 zaklasyfikowanych jako promujące anoreksję (n = 75) lub jako materiały edukacyjne (n = 75). Analizie poddano aspekty techniczne, treść oraz dynamikę dystrybucji materiałów (komentarzy, wskaźnika polubień i odsłon).
Wyniki. Kobiety były autorkami ponad 96% filmów w obydwu zestawach materiałów audiowizualnych. Pomimo większej liczby wyświetleń filmów edukacyjnych (p < 0,001) obydwa zestawy filmów nie różniły się istotnie wskaźnikiem polubień (p = 0,11). Odnotowano istotną różnicę w technice prezentacji treści (p < 0,05). Wśród autorów filmów pro-ana 93,3% udostępniało wcześniej na swoich kanałach treści pro-ana lub treści suicydalne, natomiast 75% komentarzy pod filmami promującymi anoreksję dotyczyło chęci dołączenia do ruchu pro-ana.
Wnioski. Pomimo istotnych różnic w formie przekazu oraz liczbie odsłon filmy grup pro-ana oraz ostrzegające przed konsekwencjami anoreksji nadal odznaczają się podobną dynamiką reakcji społecznych. Wyniki wskazują na utrzymujący się problem upowszechniania anoreksji za pomocą nowoczesnych kanałów komunikacji oraz na możliwość wykorzystania mediów społecznościowych do pracy z pacjentami chorującymi na anoreksję.

Abstract

Background. Anorexia is an eating disorder, which affects 14/100 000 people each year. Currently, influence of social media contributes to promoting anorectic behavior. Despite of increasing number of pro-ana websites, the scale of phenomenon were not studied.
Objectives. The aim of this study is the assessment of methods used to present anorexia in audiovisual media and social reactions evoked by delivered content.
Material and Methods. Data used in study included 150 videos submitted to YouTube in 2009-2017 and classified as promoting anorexia (n = 75) or as educational materials (n = 75). Videos were assessed for technical aspects, content and dynamics distribution (comments, like ratio and views number).
Results. In both groups of audiovisual materials, women were the authors of 96% videos. Despite of higher views number in educational materials, both pro-ana and educational materials did not significantly differ in like ratio (p = 0.11). Significant difference was observed in presentation of content (p < 0.05). 93.3% authors of pro-ana videos have previously published pro-ana or suicidal content on their channel. Moreover, 75% comments for pro-ana videos were related to the willingness to join pro-ana groups.
Conclusion. Regardless of significant differences in content presentation and views number, both pro-ana and educational materials, are characterized by similar dynamics of social reactions. Obtained results confirm problem of promoting anorexia through modern social media and suggest possibility of using social media as a tool in work with anorexia patients.

Słowa kluczowe

anoreksja, YouTube, zaburzenia odżywiania, promocja zdrowia, media

Key words

anorexia, YouTube, eating disorders, health promotion, media

Piśmiennictwo (30)

  1. WHO. International statistical classification of diseases and related health problems: 10th Revision. 2016. http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en. Dostęp 19.11.2017.
  2. Thornton LM, Welch E, Munn-Chernoff MA, Lichtenstein P, Bulik CM. Anorexia nervosa, major depression, and suicide attempts: Shared genetic factors. Suicide Life –Threatening Behav. 2016;46(5):525–534. doi:10.1111/sltb.12235.
  3. Preti A, Rocchi MBL, Sisti D, Camboni MV, Miotto P. A comprehensive meta-analysis of the risk of suicide in eating disorders. Acta Psychiatr Scand. 2011;124(1):6–17. doi:10.1111/j.1600-0447.2010.01641.x.
  4. Keski-Rahkonen A, Mustelin L. Epidemiology of eating disorders in Europe. Curr Opin Psychiatry. 2016;29(6):340–345. doi:10.1097/YCO.0000000000000278.
  5. Arcelus J, Mitchell AJ, Wales J, Nielsen S. Mortality rates in patients with anorexia nervosa and other eating disorders. A meta-analysis of 36 studies. Arch Gen Psychiatry. 2011;68(7):724–731. doi:10.1001/archgenpsychiatry.2011.74.
  6. Zipfel S, Giel KE, Bulik CM, Hay P, Schmidt U. Anorexia nervosa: Aetiology, assessment, and treatment. The Lancet Psychiatry. 2015;2(12):1099–1111. doi:10.1016/S2215-0366(15)00356-9.
  7. Brandys MK, de Kovel CG, Kas MJ, van Elburg AA, Adan RA. Overview of genetic research in anorexia nervosa: The past, the present and the future. Int J Eat Disord. 2015;48(7):814–825. doi:10.1002/eat.22400.
  8. Kaye WH, Wierenga CE, Bailer UF, Simmons AN, Bischoff-Grethe A. Nothing tastes as good as skinny feels: The neurobiology of anorexia nervosa. Trends Neurosci. 2013;36(2):110–120. doi:10.1016/j.tins.2013.01.003.
  9. Brooks SJ, ODaly OG, Uher R, et al. Differential neural responses to food images in women with bulimia versus anorexia nervosa. PLoS One. 2011;6(7):e22259. doi:10.1371/journal.pone.0022259.
  10. Simpson KJ. Anorexia nervosa and culture. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2002;9(1):65–71. doi:10.1046/j.1351-0126.2001.00443.x.
  11. Derra A. Kobiety jako czynnik przemilczany. Epistemologiczne uwikłanie medycznego zjawiska anoreksji. Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria. 2010;2(74):27–44.
  12. Malson H. Anorexia nervosa: discourses of gender subjectivity and the body. Fem Psychol. 1995;5(1):87–93. doi:10.1177/0959353595051008.
  13. Bardone-Cone AM, Cass KM. What does viewing a pro-anorexia website do? An experimental examination of website exposure and moderating effects. Int J Eat Disord. 2007;40(6):537–548. doi:10.1002/eat.20396.
  14. Ward KJ. ‘I love you to the bones’: Constructing the anorexic body in ‘pro-ana’ message boards. Sociological Research Online. 2007;12(2):1–14. doi:10.5153/sro.1220.
  15. Juarascio AS, Shoaib A, Timko CA. Pro-eating disorder communities on social networking sites: A content analysis. Eat Disord J Treat Prev. 2010;18(5):393–407. doi:10.1080/10640266.2010.511918.
  16. Boniel-Nissim M, Latzer Y. The characteristics of pro-ana community. W: Latzer Y, Stein D, red. Bio-Psycho-Social Contributions to Understanding Eating Disorders. Szwajcaria: Springer; 2016:115–167. doi:10.1007/978-3-319-32742-6_11.
  17. Stochel M, Janas-Kozik M. Przyjaciółki wirtualnej Any – zjawisko proanoreksji w sieci internetowej. Psychiatr Pol. 2010;44(5):693–702.
  18. Ging D, Garvey S. ‘Written in these scars are the stories I can’t explain’: A content analysis of pro-ana and thinspiration image sharing on Instagram. New Media Soc. 2017:1–20. doi:10.1177/1461444816687288.
  19. Hammersley M, Treseder P. Identity as an analytic problem: who’s who in ‘pro-ana’ websites? Qual Res. 2007;7(3):283–300. doi:10.1177/1468794107078509.
  20. Rotman D, Preece J. The ‘WeTube’ in YouTube: Creating an online community through video sharing. Int J Web Based Communities. 2010;6(3):317–333. doi:10.1504/IJWBC.2010.033755.
  21. Syed-Abdul S, Fernandez-Luque L, Jian WS, et al. Misleading health-related information promoted through video-based social media: Anorexia on youtube. J Med Internet Res. 2013;15(2):e30. doi:10.2196/jmir.2237.
  22. Oksanen A, Garcia D, Sirola A, et al. Pro-anorexia and anti-pro-anorexia videos on YouTube: Sentiment analysis of user responses. J Med Internet Res. 2015;17(11): e256. doi:10.2196/jmir.5007.
  23. Yean C, Benau EM, Dakanalis A, Hormes JM, Perone J, Timko CA. The relationship of sex and sexual orientation to self-esteem, body shape satisfaction, and eating disorder symptomatology. Front Psychol. 2013;4:887. doi:10.3389/fpsyg.2013.00887.
  24. Boroughs M, Thompson JK. Exercise status and sexual orientation as moderators of body image disturbance and eating disorders in males. Int J Eat Disord. 2002;31(3):307–311. doi:10.1002/eat.10031.
  25. Carper TLM, Negy C, Tantleff-Dunn S. Relations among media influence, body image, eating concerns, and sexual orientation in men: A preliminary investigation. Body Image. 2010;7(4):301–309. doi:10.1016/j.bodyim.2010.07.002.
  26. Holmes S. ‘My anorexia story’: Girls constructing narratives of identity on YouTube. Cult Stud. 2016;2386:1–23. doi:10.1080/09502386.2016.1138978.
  27. Mond JM, Robertson-Smith G, Vetere A. Stigma and eating disorders: Is there evidence of negative attitudes towards anorexia nervosa among women in the community? J Ment Heal. 2006;15(5):519–532. doi:10.1080/09638230600902559.
  28. Brotsky SR, Giles D. Inside the ‘Pro-ana’ community: A covert online participant observation. Eat Disord. 2007;15(2):93–109. doi:10.1080/10640260701190600.
  29. Yeshua-Katz D, Martins N. Communicating Stigma: The Pro-Ana Paradox. Health Commun. 2013;28:499–508. doi:10.1080/10410236.2012.699889.
  30. Casilli AA, Pailler F, Tubaro P. Online networks of eating-disorder websites: Why censoring pro-ana might be a bad idea. Perspect Public Health. 2013;133(2):94–95. doi:10.1177/1757913913475756.