Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2018, tom 8, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 151–156

doi: 10.17219/pzp/84983

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: angielski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

The demand of senior secondary school youth for health education in the field of natural family planning

Zapotrzebowanie młodzieży ponadgimnazjalnej na edukację zdrowotną z zakresu naturalnego planowania rodziny

Agnieszka Błachno1,A,B,C,D, Ewa M. Kobos1,A,C,D,E,F, Grażyna Bączek2,E,F

1 Department of Social Nursing, Faculty of Health Sciences, Medical University of Warsaw, Poland

2 Department of Obstetrics and Gynecology Didactics, Faculty of Health Sciences, Medical University of Warsaw, Poland

Abstract

Background. “Natural family planning” is a way to plan to achieving or postponing conception of a child. Issues concerning natural family planning, sexuality and related topics have been controversial for many years and are considered taboo.
Objectives. Determining the demand of senior secondary school youth for health education in the field of natural family planning based on the students’ knowledge and their opinions on the organization of education.
Material and Methods. The study comprised 100 senior secondary school and technical secondary school students. A questionnaire survey was used to collect the research material. The analysis of the results was performed using the PQStat v. 1.6 statistical package. The differences between variables and the level of knowledge were analyzed using the Fisher’s test.
Results. A satisfactory level of knowledge about natural family planning was found in 7% of the subjects. Students from the study group had the lowest level of knowledge on thermal and mucus methods, the highest on cervical observation. Students acquired the information about natural family planning mainly from the Internet, magazines and their colleagues. In the opinion of 81% of the students, implementation of the theme of natural family planning at school is justified. Seventy percent of the students confirm their willingness to participate in natural family planning classes organized at school. In the opinion of nearly half of the surveyed students, natural family planning classes should be conducted by a doctor, a nurse and a school teacher.
Conclusion. The insufficient level of students’ knowledge about natural family planning justifies the need to include this subject in the curriculum of senior secondary schools in a broader context than before. Education on natural family planning requires stronger involvement of healthcare professionals as a credible source of information.

Streszczenie

Wprowadzenie. Naturalne planowanie rodziny (NPR) jest sposobem na zaplanowanie bądź też odłożenie poczęcia dziecka. Zagadnienia dotyczące naturalnego planowania rodziny, seksualności i tematów z nimi związanych od wielu lat budzą kontrowersje i są określane jako tabu.
Cel pracy. Określenie zapotrzebowania młodzieży ponadgimnazjalnej na edukację zdrowotną z zakresu naturalnego planowania rodziny na podstawie wiedzy uczniów oraz ich opinii na temat organizacji edukacji.
Materiał i metody. W badaniu udział wzięło 100 uczniów liceum ogólnokształcącego i technikum zawodowego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Analizę wyników przeprowadzono za pomocą pakietu statystycznego PQStat v. 1.6. Różnice między zmiennymi a poziomem wiedzy przeanalizowano testem Fishera.
Wyniki. Dostatecznym poziomem wiedzy na temat NPR wykazało się tylko 7% uczniów. Najniższy był poziom wiedzy dotyczącej metody termicznej oraz śluzowej, najwyższy – metody obserwacji szyjki macicy. Informacje na temat naturalnego planowania rodziny uczniowie czerpią głównie z Internetu, czasopism oraz od kolegów. W opinii 81% uczniów realizacja tematyki naturalnego planowania rodziny na zajęciach w szkole jest zasadna. Aż 70% uczniów potwierdza chęć wzięcia udziału w zajęciach z naturalnego planowania rodziny organizowanych na terenie szkoły. W opinii blisko połowy badanych zajęcia z zakresu naturalnego planowania rodziny powinny być prowadzone przez lekarza, pielęgniarkę oraz nauczyciela ze szkoły.
Wnioski. Niedostateczny poziom wiedzy uczniów na temat naturalnego planowania rodziny uzasadnia konieczność uwzględnienia tej tematyki w programie nauczania szkół ponadgimnazjalnych w szerszym niż dotychczas wymiarze. Edukacja z zakresu naturalnego planowania rodziny wymaga większego zaangażowania pracowników ochrony zdrowia jako wiarygodnego źródła informacji.

Key words

health education, student, natural family planning

Słowa kluczowe

edukacja zdrowotna, uczeń, naturalne planowanie rodziny

Piśmiennictwo (19)

  1. Domżał-Drzewicka R, Gałęziowska E, eds. Nowoczesne metody rozpoznawania płodności – wybrane zagadnienia. Lublin, Poland: Wydawnictwo MakMed; 2007.
  2. Stadnicka G, ed. Opieka przedkoncepcyjna. Warszawa, Poland: Wydawnictwo PZWL; 2009.
  3. Skrzypulec V, Drosdzol A. Antykoncepcja dziewcząt i młodych kobiet. Ginekol Dypl. 2009;11(3):29–32.
  4. GUS. Baza Demografia. 2014. demografia.stat.gov.pl/bazademografia/. Accesed November 15, 2017.
  5. Imacka J, Bulsa M. Świadomość seksualna młodzieży w polskiej rzeczywistości. Probl Hig Epidemiol. 2012;93(3):453–456.
  6. Sieńko K, Stokłosa K. Wiedza o antykoncepcji i zachowania seksualne nastolatek w wieku 16–19 lat. Położna Nauka i Praktyka. 2014;3(27):10–16.
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. z 2012 r., poz. 977.
  8. Długołęcka A. Seksualność – wybrane zagadnienia. In: Woynarowska B, ed. Edukacja zdrowotna – podręcznik akademicki. Warszawa, Poland: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008:344.
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Dz. U. Nr 131, poz. 1079.
  10. Borzucka-Sitkiewicz K. Edukacja seksualna. In: Syrek E, Borzucka-Sitkiewicz K, eds. Edukacja zdrowotna. Warszawa, Poland: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne; 2009:153–172.
  11. CBOS. O wychowaniu seksualnym młodzieży – komunikat z badań. Warszawa, Poland: CBOS; 2007:2–4.
  12. Zawadzka B, Nowak E. Przygotowanie nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej na przykładzie woj. świętokrzyskiego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2006;2:31–36.
  13. Sprawozdanie Rady Ministrów z wykonywania oraz o skutkach stosowania w roku 2012 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Warszawa, Poland: 2014:47–48.
  14. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Raport grupy edukatorów seksualnych Ponton, Sprawdzian (z) WdŻ, czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach. Warszawa, Poland; 2014.
  15. Boguszewski R, Feliksiak M, Gwiazda M, Kalka J. Młodzież o sobie: wartości, obyczajowość, grupy odniesienia. In: CBOS – młodzież 2013. Warszawa, Poland: CBOS; 2014:133–138.
  16. Kanadys K, Lewicka M, Niziołek I, Bąk M, Stawarz B, Wiktor H. Subiektywna ocena wiedzy młodzieży licealnej w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety. Probl Pielęg. 2010;18(3):292–298.
  17. Ching-Yu Ch, Kyeongra Y, Shwu-Ru L. Taiwanese adolescents’ gender differences in knowledge and attitudes towards menstruation. Nurs Health Sci. 2007;9(2):127–134.
  18. Łepecka-Klusek C, Baładna-Bałdyga A, Stadnicka G, Marczak E. Wczesna inicjacja seksualna w grupie nastoletnich matek. Zdr Publ. 2012;122(2):181–184.
  19. Avril MH, Anisha A, Zhihuan H, Lawrence JD. Knowledge, attitudes, and consequences of menstrual health in urban adolescent females. J Pediatr Adolesc Gynecol. 2006;19(4):271–275.