Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2017, tom 7, nr 2, kwiecień-czerwiec, str. 141–147
doi: 10.17219/pzp/64687
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Pobierz cytowania:
Wiedza studentów kierunków medycznych na temat fizjologii płodności kobiety i naturalnych metod planowania rodziny
The knowledge of physiology of female fertility and natural family planning methods among medical students
1 Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa
2 Studenckie Koło Naukowe Położnych, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa
Streszczenie
Wprowadzenie. Temat naturalnego planowania rodziny oraz fizjologii płodności kobiety jest poruszany w toku kształcenia na kierunkach medycznych. Dzięki temu studenci mogą poznać zalety i wady tej metody. Wiedza ta jest niezbędna, aby móc w przyszłości w pełni profesjonalnie przekazywać rzetelne informacje swoim pacjentom lub też stosować ją w życiu osobistym.
Cel pracy. Ocena wiedzy dotyczącej fizjologii płodności kobiety i naturalnych metod planowania rodziny wśród studentów kierunków medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 380 studentów (I–V rok studiów) kierunków medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w okresie 1.10–31.12.2015 r. Wykorzystano sondaż diagnostyczny. Techniką badań była ankieta, a narzędziem kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.
Wyniki. Większość respondentów zna prawidłową kolejność faz w cyklu miesiączkowym (77,4%). Badania wykazały, że według 63% studentów faza wyższych temperatur to faza owulacyjna, a tylko 31,8% wiedziało, że jest to faza progesteronowa. Aż 68,9% studentów wskazało naturalne planowanie rodziny jako metodę, która umożliwia kobietom po porodzie rozpoznanie, kiedy powróci płodność. Mniej niż połowa ankietowanych – 37,1% odpowiedziała „zdecydowanie tak” na pytanie, czy wnikliwa ocena płodności kobiety (temperatura, śluz) umożliwia wczesne wykrycie niektórych stanów chorobowych.
Wnioski. Większość studentów kierunków medycznych zna podstawy fizjologii płodności kobiety. Mimo to nie wszyscy respondenci wiedzą, że obserwacja cyklu miesiączkowego pozwala wykryć wiele zaburzeń funkcjonowania i chorób układu rozrodczego. Naturalne metody planowania rodziny są i będą stosowane przez mniejszość studentów kierunków medycznych.
Abstract
Background. The subjects of natural family planning (NFP) and physiology of female fertility are a part of a medical student’s curriculum. As such, medical students are able to familiarize themselves with the advantages and disadvantages of this method. This knowledge is essential for a medical professional to be able to relay accurate information to the patients or to use it in his or her own personal life.
Objectives. The aim of the study was to assess the knowledge concerning the physiology of female fertility and methods of natural family planning among students of Medical University of Warsaw.
Material and Methods. Three hundred and eighty medical students of Medical University of Warsaw, enrolled in years I–V, were included in the study from 01.10.2015 to 31.12.2015. Assessment was based on a diagnostic survey and the author’s questionnaire.
Results. The majority of the respondents know the correct order of phases in the female cycle (77.4%). The study shows that 63% of students think that the phase of elevated temperatures corresponds to the ovulatory phase and only 31.8% of students knew that this phase actually corresponds to the luteal phase. As many as 68.9% of students identified NFP as a method enabling post-partum women to recognize when their fertility returns. Less than a half of the respondents (37.1%) agreed that an in-depth analysis of symptoms of female fertility (temperature, mucus) allows the identification of various disease states.
Conclusion. The majority of medical students are familiar with the basic physiology of female fertility. However, despite their knowledge, not all respondents are aware that observations of the menstrual cycle enable the identification of various dysfunctions and disease states of the female reproductive system. Natural family planning is going to be used by a minority of medical students.
Słowa kluczowe
wiedza, studenci, płodność, planowanie rodziny
Key words
knowledge, students, fertility, family planning
Piśmiennictwo (14)
- Libera A, Misiuda M, Leszczyńska-Gorzelak B, Oleszczuk J: Wybrane psychologiczne aspekty życia par małżeńskich w kontekście przyczyn niepłodności. GinPolMedProject. 2013; 4(30): 65–73.
- Męczekalski B (red.): Położnictwo, ginekologia i niepłodność. Podręcznik klinicysty. Warszawa: Medipage; 2011: 522.
- Bręborowicz G. (red.): Położnictwo i ginekologia. T. 2. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL; 2015: 21, 27–30.
- Klimek O, Nowak-Psiorz I, Brodawska A: Fizjologia cyklu płciowego kobiety. [W:] Ginekologia od teorii do praktyki. Red.: Brodawska A. Szczecin: Wydawnictwo Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie; 2014: 28–40.
- Rötzer J: Sztuka planowania rodziny. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio; 2010: 18–19.
- Kaleta M (red.): Podstawy położnictwa. Po porodzie. Wrocław: Elsevier Urban & Partner; 2009: 115.
- Dudenhausen J: Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL; 2010: 1.
- Kanadys K, Lewicka M, Niziołek I: Subiektywna ocena wiedzy młodzieży licealnej w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego ko-biety. Probl Pielęg. 2010; 18(3): 292–298.
- Pertyński T, Stachowiak G, Stetkiewicz T: Rola ginekologa w okresie pre- i okołomenopauzalnym. Przegl Menopauzal. 2007; 11: 63–69.
- Aftyka A, Deluga A: Współczesne metody planowania rodziny. Życie i Płodność. 2009; 4(3): 73–83.
- Bączek G, Kawęcka N, Dmoch-Gajzlerska E: Metody planowania rodziny w grupie kobiet zamężnych – wybór, ocena, satysfakcja. Probl Pielęg. 2010; 18(3): 266–271.
- Smoley BA, Robinson ChM: Natural Family Planning. Am Fam Physician. 2012; 86(10): 924–928.
- Muzyczka K, Rząca M, Deluga A: Wiedza studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na temat płodności i metod planowania rodziny. [W:] Instytucja rodziny wczoraj i dziś. Perspektywa interdyscyplinarna. Tom 2. Red.: Stępkowska KJ, Stępkowska MK. Lublin: Politechnika Lubelska; 2012: 51–58.
- Sieńko K, Stokłosa K: Wiedza o antykoncepcji i zachowania seksualne nastolatek w wieku 16–19 lat. Położna. Nauka i praktyka. 2014; 3(27): 10–16.




