Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2017, tom 7, nr 2, kwiecień-czerwiec, str. 135–140

doi: 10.17219/pzp/66333

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: angielski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Participation in vocational training among nurses and midwives during specialization

Udział w szkoleniach zawodowych pielęgniarek i położnych specjalizujących się

Aleksander A. Zarzeka1,C,D, Jarosława Belowska1,B,E, Mariusz Panczyk1,B,C, Halina Żmuda-Trzebiatowska2,A,E, Barbara Kot-Doniec3,A,B, Joanna Gotlib1,A,E,F

1 Division of Teaching and Outcomes of Education, Faculty of Health Science, Medical University of Warsaw, Poland

2 Postgraduate Training Centre for Nurses and Midwives, Division of Clinical Nursing, Faculty of Health Science, Medical University of Warsaw, Poland

3 Postgraduate Training Centre for Nurses and Midwives, Warsaw, Poland

Abstract

Background. Permanent professional development is a right and obligation of all nurses and midwives (N&M). It is a result of the constant changes in medical and nursing standards as well as the provisions of the law regulating the profession.
Objectives. The aim of the study was to diagnose the preferences and problems of N&M during specialization concerning postgraduate professional courses.
Material and Methods. The study group consisted of 932 N&M who took part in a specialization exam in Warsaw (autumn exam session of 2014). Women constituted 91% of all respondents. The mean age of the study participants was 48 years (min. 26, max. 64, SD 6.71, median 42, mode 40). The instrument was an original questionnaire. The authors performed a quantitative analysis of the data, assessing the frequency of answers and identifying structural indicators for these answers.
Results. Most N&M (66.6%) during specialization take part in postgraduate professional courses 1–3 times a year. There are more internal (38.2%) than external (28.4%) courses. Courses are most often financed by an employer (24.6%) or by the nurses themselves (24.1%) and 8.3% of the courses have more than one source of financing. Forty per cent of the study participants had experienced problems (mostly financial) with taking part in vocational courses. Only 14% of the respondents had ever taken part in an e-learning course.
Conclusion. Most of the difficulties of the N&M in taking part in postgraduate professional courses resulted from objective reasons and thus an introduction of the broad, systemic changes in access to postgraduate courses is worth considering. An introduction of modern technologies (online courses) to the continuing education of N&M could improve access to postgraduate courses since time barriers would be overcome and the cost of training would be reduced. There is a need to continue research on the preparation of N&M to take part in e-learning or blended learning courses.

Streszczenie

Wprowadzenie. Stałe zwiększanie swoich kwalifikacji należy do praw i obowiązków każdej pielęgniarki i położnej. Wynika to zarówno z wymagań szybko zmieniających się standardów wiedzy medycznej, jak i przepisów prawa regulującego wykonywanie tego zawodu.
Cel pracy. Rozpoznanie preferencji i problemów pielęgniarek i położnych specjalizujących się w zakresie udziału w szkoleniach zawodowych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grupie pielęgniarek i położnych przystępujących do egzaminów państwowych organizowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w sesji jesiennej 2014 r. W badaniu łącznie udział wzięły 932 osoby. Większość stanowiły kobiety – 848 (91%), a mężczyzn było 28 (3%), 56 osób (6%) nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o płeć. Średnia wieku badanej grupy wyniosła 42 lata (min. – 26, maks. – 64, SD = 6,71, mediana – 42, modalna – 40). Do badań wykorzystano autorski kwestionariusz. Zastosowano metodę analizy ilościowej przez ocenę częstości i wyznaczenie wskaźników struktury dla otrzymanych odpowiedzi.
Wyniki. Pielęgniarki i położne specjalizujące się uczestniczą w szkoleniach zawodowych najczęściej 1–3 razy w roku (66,6%). Przeważają szkolenia wewnętrzne (38,2%) nad zewnętrznymi (28,4%). Szkolenia zwykle są finansowane w 100% przez zakład pracy (24,6%) lub przez pielęgniarki (24,1%); czasem zdarza się również finansowanie mieszane – 8,3%. Aż 40% badanych wskazało na trudności związane z udziałem w szkoleniach zawodowych. Wśród nich największa grupa spotkała się z barierami finansowymi. Jedynie 14% badanych kiedykolwiek korzystało ze szkolenia w formie e-learningu.
Wnioski. Trudności pielęgniarek i położnych z uczestnictwem w szkoleniach zawodowych wynikały z czynników obiektywnych, dlatego też należy rozważyć wprowadzenie zmian systemowych w dostępie do szkoleń w tej grupie zawodowej. Wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych (np. e-learningu) w kształceniu pielęgniarek i położnych mogłoby zwiększyć dostępność do szkoleń w tej grupie zawodowej ze względu na zniesienie barier czasowych oraz obniżenie kosztów. Należy kontynuować badania z zakresu analizy przygotowania pielęgniarek i położnych do udziału oraz ich zainteresowania szkoleniami z zastosowaniem nowoczesnych technologii informatycznych.

Key words

nurses and midwifes, professional courses, e-learning, financing of courses

Słowa kluczowe

pielęgniarki i położne, szkolenie zawodowe, e-learning, finansowanie szkoleń

Piśmiennictwo (12)

  1. Oficjalne dane statystyczne Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych w zakresie liczby zarejestrowanych i wykonujących zawód pielęgniarki i położnej na dzień 31.12.2012 r. http://www.nipip.pl/index.php/samorzad/stat/1919-liczba-pielegniarek-i-poloznych-zarejestrowanych-i-zatrudnionych (data dostępu: 9.11.2014).
  2. Centralny Rejestr Lekarzy i Lekarzy Dentystów. Dane na dzień 31.12.2012 r. http://www.nil.org.pl/__data/assets/pdf_file/0019/73342/Zestawienie-nr-01.pdf (data dostępu: 9.11.2014).
  3. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 147, Poz. 1039).
  4. Oficjalne dane statystyczne Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych w zakresie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na dzień 31.12.2012 r. http://www.nipip.pl/index.php/samorzad/stat/1926-wyksztalcenie-pielegniarek-i-poloznych (data dostępu: 9.11.2014).
  5. Oficjalne dane Ministerstwa Zdrowia za portalem rynekzdrowia.pl http://www.rynekzdrowia.pl/Nauka/MZ-dzieki-srodkom-z-UE-polskie-pielegniarki-podniosly-kwalifikacje-statystyka,143550,9.html (data dostępu: 9.11.2014).
  6. Tomaszewska M, Cieśla D, Czerniak J, Dykowska G. Możliwości doskonalenia zawodowego pielęgniarek – potrzeby a rzeczywistość. Probl Pielęg. 2008; 16(1,2): 40–47.
  7. Palczewska A. Analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na północno-wschodnim Mazowszu. Probl Pielęg. 2008; 16(3): 285–292.
  8. Mytkowski D, Komosa M, Niedzielska E. Analiza potrzeb szkoleniowych personelu medycznego oraz pracowników wykonujących zawody niemedyczne w ramach systemu opieki zdrowotnej w Polsce. IBC Group Central Europe Holding S.A. na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, Warszawa 2011. https://www.ewaluacja.gov.pl/Wyniki/Documents/6_125.pdf (data dostępu: 10.11.2014).
  9. Cisoń-Apanasewicz U, Gaweł G, Ogonowska D, Potok H. Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego. Probl Pielęg. 2009; 17(1): 33–37.
  10. Kononowicz A, Pyrczak W, Roterman-Konieczna I. E-learning in medicine. Probl Hig Epidemiol. 2006; 86(4).
  11. Nowicki G, Chilimoniuk B, Goniewicz M, Górecki M. Możliwości i bariery rozwoju zawodowego pielęgniarek w opinii uczestników specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego. Probl Pielęg. 2012; 20(4): 473–479.
  12. Kobos E, Leńczuk Gruba A, Idzik A, Sienkiewicz Z. Rola zakładu pracy w dokształceniu i doskonaleniu zawodowym w kontekście barier edukacyjnych dostrzeganych przez pielęgniarki. Probl Pielęg. 2010; 18(2): 134–138.