Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2016, tom 6, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 179–186
doi: 10.17219/pzp/64033
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Pobierz cytowania:
Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku 4–7 lat z powiatu kamiennogórskiego na podstawie testów Sally Goddard
Neuromotorical Assessment of Children Aged 4–7 from the Kamienna Góra District Based on Sally Goddard Tests
1 Zakład Fizjoterapii, Katedra Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
2 Zakład Rehabilitacji w Dysfunkcjach Narządu Ruchu, Katedra Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
Streszczenie
Wprowadzenie. Czas rozwoju dziecka od poczęcia do osiągnięcia zupełnej dojrzałości biologicznej składa się z wielu złożonych, zaprogramowanych i uwarunkowanych genetycznie, hormonalnie oraz środowiskowo okresów. Znajomość cech charakterystycznych dla kolejnych etapów rozwoju, szybkości procesów wzrastania i dojrzewania jest niezbędna do poprawnego usprawniania rehabilitacyjno-korekcyjnego oraz prognozowania rozwoju dziecka.
Cel pracy. Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku 4–7 lat w powiecie kamiennogórskim.
Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 131 dzieci (71 dziewczynek i 60 chłopców) ze szkół i przedszkoli kamiennogórskich. Dokonano podziału dzieci na 2 grupy ze względu na płeć: A i B oraz na 4 grupy ze względu na wiek dzieci: I – 4-latków, II – 5-latków, III – 6-latków, IV – 7-latków. Badanie składało się z 2 części. Pierwszą stanowiło wypełnienie przez rodziców przygotowanego dla nich kwestionariusza, a drugą było badanie dzieci z użyciem zestawu testów Sally Goddard. Badanie przeprowadzał fizjoterapeuta w warunkach sprzyjających dzieciom.
Wyniki. Toniczny odruch błędnikowy okazał się najczęściej występującym niezintegrowanym odruchem pierwotnym u dzieci w wieku 4–7 lat, co może wiązać się z zaburzeniami równowagi stwierdzonymi podczas badania dzieci. Dziewczynki osiągały istotnie wyższy poziom w testach sprawności neuromotorycznej.
Wnioski. Istnieje konieczność badania dzieci pod kątem ich dojrzałości neurologicznej oraz podjęcie wczesnej stymulacji w przypadku dzieci, których rozwój jest opóźniony.
Abstract
Background. The time of development of the child from conception until they reach complete biological maturity consists of many complex, programmed and genetic, hormonal and environmental periods. Knowledge of the nature of the subsequent stages of development, the speed of the process of growth and maturation are necessary for the proper improvement of rehabilitation and correction as well as predicting the development of the child.
Objectives. The aim of the study was to perform the neuromotoric evaluation of children aged 4–7 in the Kamienna Góra district.
Material and Methods. The research involved 131 children (71 girls and 60 boys) from schools and kindergartens in Kamienna Góra. Children were divided into two groups: A and B based on sex and into four groups based on the age: I – 4-year-olds, II – 5 year olds, III – 6 year olds, IV – 7 year olds. The study consisted of two parts: a questionnaire for parents and the study of children using Sally Goddard’s set of tests. The tests were carried out by a physiotherapist in the favorable conditions for children.
Results. Tonic labyrinthine reflex proved to be the most common non-integrated primary reflex in children aged 4–7, which may lead to imbalances identified during the study in children. The girls reached significantly higher results in testing neuromotoric efficiency.
Conclusion. It is necessary to examine children for their neurological maturity and apply early stimulation for children with developmental delays.
Słowa kluczowe
metoda Sally Goddard, odruchy przetrwałe, integracja odruchów prymitywnych
Key words
Sally Goddard method, persistent reflexes, primitive reflexes integration
Piśmiennictwo (13)
- Borkowska M., Banaszek G., Czubak J.: Fizjoterapia w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2012, 1–2, 5–10.
- Brazelton T.B., Sparrow J.D.: Rozwój dziecka. Od 0 do 3 lat. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2013, 25–200.
- Brazelton T.B., Sparrow J.D.: Rozwój dziecka. Od 3 do 6 lat. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2013, 50–150.
- Goddard Blythe S., Beuret L.J., Blythe P.: Jak osiągnąć sukcesy w nauce? Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.
- Goddard Blythe S.: Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2013.
- Rider B.: Relationship of postural reflexes to learning disabilities. Am. J. Occup. Ther. 26/5, 239–243.
- Szczapa J.: Podstawy neonatologii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008, 350–400.
- Podemski R.J.: Kompendium neurologii. Via Medica, Gdańsk 2008, 214.
- Chrzan-Dętkoś M., Bogdanowicz M., Baraniecka M., Karasiewicz K.: Rozwój psychoruchowy dzieci z ciąż wielopłodowych i urodzonych przedwcześnie. Perinatol. Neonatol. Ginekol. 2008, 1, 4, 277–286.
- Bar-Or O.: Pediatric sports medicine for the practicioner. Sringer-Verlag, New York 1983, 66–87.
- Gieysztor E.Z., Choińska A.M., Paprocka-Borowicz M.: Persistence of primitive reflexes and associated motor problems in healthy preschool children. Arch. Med. Sci. DOI: 10.5114/aoms.2016.60503.
- Kędziora J., Rola M., Stajszczyk A., Winiarski T., Wojtas I., Wolska K., Zegarowska J., Choińska A.M., Baut M., Millan M., Filipowski H.: Występowanie odruchów przetrwałych u dzieci oraz ich ocena wg metody Sally Goddard. [W:] Rehabilitacja współczesna. Red.: Paprocka-Borowicz M., Jarząb S., Kuciel-Lewandowska J. Katedra Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2014, 43.
- Bonisławska I., Frołowicz T., Tomaczkowski L.: Opinie nauczycielek na temat aktywności fizycznej dziecka sześcioletniego. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku 2013, 23, 19–27.




