Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2016, tom 6, nr 1, styczeń-marzec, str. 45–49

doi: 10.17219/pzp/59994

Typ publikacji: praca poglądowa

Język publikacji: polski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Rehabilitacja funkcji poznawczych i wykonawczych w chorobach niedokrwiennych mózgu

Cognitive and Executive Rehabilitation Therapy in Cerebral Ischemic Diseases

Dorota Mroczkowska1,D,E,F, Joanna Białkowska1,A,E,F, Kamila M. Lewicka2,D,F

1 Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Olsztynie, Wydział Nauk Medycznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn

2 Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Olsztynie, Olsztyn

Streszczenie

Procesy poznawcze i wykonawcze są zaangażowane niemal w każde działanie człowieka. Zaburzenia psychiczne, choć nie zawsze widoczne podczas pierwszego kontaktu z pacjentem, mogą obniżać jego jakość życia w stopniu równie istotnym, co niepełnosprawność ruchowa. Co więcej, często bezpośrednio wpływają na motywację chorego i wyniki rehabilitacji ruchowej. Choroby niedokrwienne mózgu, takie jak udar niedokrwienny czy choroby małych naczyń, powodują wiele objawów zaburzających dobrostan psychofizyczny pacjenta w zakresie funkcji ruchowych, czuciowych i emocjonalno-poznawczych. W praktyce pielęgniarskiej ważna jest znajomość cech charakterystycznych zaburzeń neuropsychologicznych i sposobów ich rehabilitacji, ponieważ każdy rodzaj oddziaływań może mieć terapeutyczny wpływ na pacjenta. W pracy dokonano przeglądu oddziaływań terapeutycznych mających na celu usprawnianie funkcji poznawczych zaburzonych wskutek chorób niedokrwiennych mózgu. Obok tradycyjnych metod opisano nowe, rzadko jeszcze stosowane formy usprawniania będące uzupełnieniem standardowo prowadzonych terapii. Są to programy komputerowe oraz ćwiczenia wspomagane sprzężeniem zwrotnym. Nowością w terapii poudarowej jest neurofeedback. Dzięki treningom dochodzi do zmian w funkcjonowaniu poznawczym, także na poziomie funkcji i struktury mózgu. Zmiany te są widoczne zarówno u pacjentów trenowanych metodami tradycyjnymi, jak i z wykorzystaniem programów komputerowych. Sugeruje to ważną rolę procesów neuroplastyczności mózgu w poprawie funkcjonowania poznawczego po treningach.

Abstract

Cognition and executive functions are involved in almost every activity of a man. Mental dysfunctions, though not always apparent during the first contact with a patient, can reduce quality of life as much as physical disability. What is more, they often directly affect the motivation of a patient and the effects of rehabilitation. Ischemic diseases, such as stroke or microvascular diseases, cause a variety of symptoms. They interfere with patient’s physical and psychological well-being in terms of motor function, senses, emotions and cognition. It is important to know the specifics of neuropsychological disorders and rehabilitation in the nursing practice. To improve lost skills, the patient needs systematic neuropsychological therapy. Because of a high percentage of disability after stroke, we are still searching for therapies that will enable the best solution to the problem of this group. The aim of this paper is to review the therapeutic interventions improving cognitive functions. As a complement to standard therapy, the new forms of rehabilitation have been described, such as computer programs and exercises with feedback. Neurofeedback is a novelty in the treatment of stroke. The results of trainings are: changes in the cognition and executive functions, even at the level of brain. These changes can be seen both in patients trained with traditional methods and with the use of computer programs. This suggests an important role of brain neuroplasticity in improving cognition after training.

Słowa kluczowe

udar mózgu, rehabilitacja, zaburzenia funkcji poznawczych, neurofeedback

Key words

stroke, rehabilitation, neurofeedback, cognitive dysfunctions

Piśmiennictwo (16)

  1. Prigatano G.: Rehabilitacja neuropsychologiczna: podstawowe zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  2. Seniów J.: Poudarowe ogniskowe zespoły poznawcze w kontekście rehabilitacji. Zeszyty Metodyczno-Naukowe AWF 2006, 20, 141–152.
  3. Sienkiewicz-Jarosz H., Głuszkiewicz M., Pniewski J., Członkowska A., Ryglewicz D.: Decline of 30 day case fatality for stroke between 1991/1992 and 2005, comparison of data from population based studies. J. Neurol. 2006, 253(2), 16–17.
  4. Mazurek J., Blaszkowska A., Rymaszewska J.: Rehabilitacja po udarze mózgu – aktualne wytyczne. Now. Lek. 2013, 82, 1, 83–88.
  5. Nieckula M., Dębska G., Szewczyk A.: Udział pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej świadczącej usługi zdrowotne w domu chorego mającego owrzodzenie żylne kończyn dolnych. Piel. Zdr. Publ. 2015, 5, 2, 111–119.
  6. Białkowska J., Mroczkowska D.: Analiza częstości występowania zaburzeń funkcji poznawczych i mowy u chorych po udarze mózgu. Szkice Humanistyczne 2014, XIV, 4 (vol. 36), 111–119.
  7. O’Brien J.T., Erkinjuntti T., Reisberg B., Roman G., Sawada T., Pantoni L., Bowler J.V., Ballard C., DeCarli C., Gorelick P.B., Rockwood K., Burns A., Gauthier S., DeKosky S.T.: Vascular cognitive impairment. Lancet Neurol. 2003, 2, 89–98.
  8. Opala G.M., Ochudło S.: Poudarowe zaburzenia poznawcze. Pol. Przegl. Neurol. 2005, 1, 1, 35–43.
  9. Rasquin S.M.C., Lodder J., Ponds R.W.H.M., Winkens I., Jolles J., Verhey F.R.J.: Cognitive functioning after stroke: an one-year follow-up study. Dement. Geriatr. Cogn. Disord. 2004, 18, 138–144.
  10. Burton E., Ballard C., Stephens S., Kenny R.A., Kalaria R., Barber R., O’Brien J.: Hyperintensities and frontosubcortical atrophy on MRI are substrates of mild cognitive deficits after stroke. Dement. Geriatr. Cogn. Disord. 2003, 16, 113–118.
  11. Pąchalska M.: Rehabilitacja neuropsychologiczna. Wyd. UMCS, Lublin 2009.
  12. Pąchalska M.: Neuropsychologia kliniczna. Tom 2. Urazy mózgu. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  13. Kądzielawa D.: Rehabilitacja osób z uszkodzeniami lewostronnymi mózgu. [W:] Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Red.: Łojek E., Bolewska A. Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2008, 56–71.
  14. Kowalczyk N., Brzezicka A., Kossut M.: Zmiany neuroplastyczne w wyniku intensywnych treningów poznawczych: porównanie tradycyjnego podejścia i metod wykorzystujących gry komputerowe. Neuropsychiatr. Neuropsychol. 2014, 9, 3–4, 104–111.
  15. Thompson M., Thompson L.: Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie, Wrocław 2012.
  16. WHO: The Atlas of Heart Disease and Stroke: Global burden of stroke http://www.who.int/cardiovascular_diseases/ resources/atlas/en/(data dostępu 2.06.2015).