Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2016, tom 6, nr 1, styczeń-marzec, str. 23–28
doi: 10.17219/pzp/59993
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Pobierz cytowania:
Opinia pielęgniarek dotycząca nowelizacji Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, obowiązującej od stycznia 2016 r.
Nurses’ Opinion on the Amendment to the Nurses and Midwives Act as of January 1, 2016
1 Zakład Pielęgniarstwa Społecznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa
2 Wyższa Szkoła Rehabilitacji, Warszawa
Streszczenie
Wprowadzenie. Współczesne pielęgniarstwo dynamicznie się rozwija. Praca w zawodzie pielęgniarki wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Podstawą dobrze wykonywanych zadań jest odpowiednie przygotowanie teoretyczne i praktyczne pielęgniarek oraz współpraca z całym zespołem terapeutycznym. Według Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej pewne grupy pielęgniarek od stycznia 2016 r. nabędą uprawnienia do przepisywania i ordynowania określonych leków, wyrobów medycznych oraz kierowania na wybrane badania diagnostyczne.
Cel pracy. Poznanie opinii pielęgniarek na temat rozszerzenia uprawnień zawodowych związanych z wypisywaniem recept.
Materiał i metody. Badaniem objęto 38 studentek studiów magisterskich na kierunku pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym oraz 43 pielęgniarki zatrudnione w podstawowej opiece zdrowotnej. Badanie przeprowadzono z użyciem kwestionariusza ankiety własnego autorstwa. Udział w badaniu był dobrowolny i anonimowy.
Wyniki. Osoby zatrudnione w podstawowej opiece zdrowotnej deklarują większe i częstsze zainteresowanie nowelizacją ustawy dotyczącej ordynacji leków oraz przepisywania recept (34,8% „zawsze”, 48,8% „często”) w porównaniu ze studentami (2,6% „zawsze”, 15,7% „często”). Większość badanych pielęgniarek zatrudnionych w podstawowej opiece zdrowotnej – 40 (93%) oraz 31 studentek (81,5%) uważa, że nowelizacja ustawy spowoduje nałożenie dodatkowych obowiązków na pielęgniarki, co nie przełoży się na korzyści dla pacjentów. Tylko 6 (15,7%) studentek i 4 (9,3%) pielęgniarki są zdania, że ta grupa zawodowa jest przygotowana do realizacji nowych przepisów. Na niewystarczające przygotowanie do wykonywania nowych zadań wskazuje 55,8% pielęgniarek pracujących w podstawowej opiece zdrowotnej i 34,2% studentek.
Wnioski. Badania należy kontynuować przede wszystkim w tej grupie zawodowej, która będzie realizować zapisane w ustawie przepisy.
Abstract
Background. Due to the dynamic progress of modern nursing, nurses’ competences have increased. Proper vocational training guarantees that all tasks are carried out well. From January 1, 2016, some nurses will obtain the right to prescribe certain drugs, issue and renew prescriptions, and send patients for specific diagnostic tests.
Objectives. The aim of this study was to investigate nurses’ opinion on the extension of professional licenses with regard to issuing prescriptions.
Material and Methods. The study included 38 female students from the Medical University of Warsaw with major in nursing and 43 nurses working in the primary health care (PHC). The study was conducted using authors’ own questionnaire. Participation in the study was voluntary and anonymous.
Results. Nurses employed in PHC declare increased and more frequent interest in the amendment of the Act with regard to prescribing medications and issuing prescriptions (34.8% – “always”, 48.8% – “often”) compared to students (2.6% – “always”, 15.7% – “often”). Most of the nurses working in PHC (40.93%) and 31 students (81.5%) believe that the amendment to the Act will impose additional duties on nurses, which does not translate into benefits of patients. Only 6 (15.7%) female students and 4 (9.3%) nurses working in PHC argue that nurses are prepared to implement new rules, while insufficient preparation to perform new tasks indicate 55.8% of nurses working in PHC and 34.2 % of students.
Conclusion. Research should be continued primarily in the professional group which will implement provisions set out in the Act.
Słowa kluczowe
opinie, pielęgniarstwo, kompetencje zawodowe
Key words
nursing, professional competence, opinions
Piśmiennictwo (8)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
- Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz.U. poz. 1039) z późniejszymi zmianami z dnia 22 lipca 2014 r. (Dz.U. poz. 1136).
- Stanowisko Konsultanta Krajowego w dziedzinie pielęgniarstwa w sprawie nowelizacji ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej z 22 lipca 2014 r. (data wejścia 15.05.2015 r.).
- Picton C., Granby T.: Maintaining and developing competencies in nurse prescribing. Br. J. Comm. Nurs. 2002, 7(2), 90–93.
- Kroezen M., Veer A., Francke A., Groenewegen P.: Changes in nurses’ views and practices concerning nurse prescribing between 2006 and 2012: results from two national surveys. Informing Practice and Policy Worldwide through Research and Scholarship. JAN 2014, 70, 2550–2561.
- Cabrera-Jaime S., Estrada-Masllorens J.M., Fernández-Ortega P.: Knowledge of and satisfaction with the approval of the nurse prescription of nurses studying a masters degree and specialty in the University of Barcelona. Enferm. Clin. 2011, 21(2), 84–90.
- Romero-Collado A., Homs-Romero E., Zabaleta-del-Olmo E., Juvinya-Canal D.: Nurse prescribing in primary care in Spain: legal framework, historical characteristics and relationship to perceived professional identity. J. Nurs. Manag. 2014, 22(3), 394–404.
- Latter S., Maben J., Myall M., Young A.: Evaluating nurse prescribers’ education and continuing professional development for independent prescribing practice: Findings from a national survey in England. Nurse Education Today 2007, 7, 685–696.