Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne
2011, tom 1, nr 4, październik-grudzień, str. 327–332
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Internet jako narzędzie pozyskiwania pacjentów (na podstawie danych prywatnego centrum stomatologicznego we Wrocławiu)
Internet as a Tool of Attracting Patients (Based on Private Dentistry Center in Wroclaw City)
1 Studentka kierunku zdrowie publiczne, Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
2 Akademicki Szpital Kliniczny im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu
Streszczenie
Wprowadzenie. Internet jest obecnie najpopularniejszym medium o zasięgu globalnym, które umożliwia placówkom medycznym pozyskiwanie klientów dzięki wykreowaniu pożądanego wizerunku w sieci. Skuteczność działań internetowych zależy od doboru narzędzi stosowanych przez firmę. Wyznacznikiem efektywnej komunikacji placówki z jej otoczeniem jest interaktywność.
Cel pracy. Określenie rodzaju stosowanych przez placówkę narzędzi internetowych oraz zbadanie, w jakim stopniu są one skuteczne w tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy i pozyskiwaniu nowych klientów.
Materiał i metody. Analizy dokonano na podstawie danych z raportów prowadzonych przez wrocławskie Centrum Stomatologiczne oraz wywiadu z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety przeprowadzonego z kierownikiem placówki i ankiet wypełnionych przez pacjentów.
Wyniki. Narzędzia internetowe stosowane przez placówkę to: firmowa strona internetowa, internal relations, działania PR wykorzystujące pocztę elektroniczną, e-newsletter i współpraca z innymi portalami internetowymi. Z analizy raportów wynika, że nowi pacjenci stanowili 15% wszystkich przyjętych pacjentów, z czego 35,8% dowiedziało się o istnieniu placówki z Internetu.
Wnioski. Aktywna działalność internetowa i budowanie wizerunku w sieci pozwala pozyskiwać nowych klientów, ponieważ w procesie wyboru placówki medycznej pacjent w pierwszej kolejności szuka informacji na jej temat w Internecie. Internauta oczekuje interakcji, dlatego firma powinna skierować szczególną uwagę na działania social media.
Abstract
Background. Internet has become the most popular global medium that provides medical facilities opportunity to attract clients by building the image on the web. The effectiveness depends on types of Internet tools used by the company. Interactivity is a determinant of effective communication between medical facility and its surrounding.
Objectives. Providing answers to the following questions: what Internet activities are applied in the process of building the image of Dentistry Center and attracting clients, which of them are the most resultful.
Material and Methods. Analysis was based on patient questionnaires and data from annual reports of the Dentistry Center. Tests were also carried out using the interview method, based on an author’s questionnaire.
Results. The Internet tools which used by health care facility are: website, internal relations, PR activities which use email, e-newsletter and cooperation with Internet portals. New patients represent 15% of all patients registered in Dentistry Center, 35.8% of them find out about facility by Internet.
Conclusion. The Internet activity and building the online image gives opportunity to attract clients because patients first of all look for information about health care facilities on Internet. Surfers expect interactivity that’s why the company should focus on social media.
Słowa kluczowe
zakłady opieki zdrowotnej, Internet, public relations, media społecznościowe, pacjent
Key words
health care facilities, Internet, public relations, social media, patient
Piśmiennictwo (6)
- Smektała T.: Public Relations w Internecie. Astrum, Wrocław 2006.
- Castells M.: Galaktyka Internetu: refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003. Patrz także Levine F., Locke C., Searl D., Weingenberg D.: Manifest www.cluetrain.com: koniec ery tradycyjnego biznesu, WIG-Press, Warszawa 2000.
- Wrzesiński M.: Zarządzanie witryną internetową. ODDK, Gdańsk 2002, 56.
- Badanie NetTrack prowadzone na próbie reprezentatywnej, ogólnopolskiej, pozwala śledzić penetrację Internetu w Polsce oraz profil polskiego internauty – podsumowanie roku 2010.
- Kapłunowska J.: Public Relations jako narzędzie budowy wizerunku niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Praca licencjacka, promotor – mgr Nowicki P., Wrocław 2010.
- www.kursusability.pl (data dostępu 28.08.2011).


