Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

2011, tom 1, nr 2, kwiecień-czerwiec, str. 121–128

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: polski

Wiedza i postawy studentów wrocławskich uczelni na temat krwiodawstwa

Knowledge and Attitudes Concerning the Blood Donation Among Students of Wroclaw

Katarzyna Kozłowska1,, Monika Wójta-Kempa2,

1 Studentka kierunku zdrowia publicznego, studia II stopnia , Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

2 Zakład Medycznych Nauk Społecznych, Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

Streszczenie

Wprowadzenie. Krwiodawstwo jest bardzo ważną akcją społeczną, której celem jest pozyskanie krwi dla osób wymagających transfuzji krwi lub do produkcji preparatów krwiopochodnych. Istotne jest propagowanie idei krwiodawstwa w celu pozyskania honorowych dawców tego życiodajnego leku. Jest to jedno z zadań ważnych dla zdrowia publicznego. Bez wątpienia rozwój krwiodawstwa zależy od poziomu wiedzy społeczeństwa na temat tej ważnej akcji społecznej.
Cel pracy. Próba oceny wiedzy studentów największych wrocławskich uczelni na temat oddawania krwi oraz zbadanie deklarowanej liczby dawców krwi wśród studentów Wrocławia.
Materiał i metody. Badanie zostało zrealizowane na próbie kwotowej wśród 400 studentów największych wrocławskich uczelni. Przeprowadzono je za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety. Do opracowania danych wykorzystano pakiet statystyczny STATISTICA 9.0.
Wyniki. Średni wynik w teście wiedzy w obszarze krwiodawstwa wyniósł 38%. Poziom wiedzy studentów Wrocławia należy uznać za niezadowalający. Ponad połowa studentów nie umie właściwie odtworzyć procedury pobierania krwi. Najmniejszą wiedzę mają studenci w obszarze przywilejów wynikających z bycia dawcą: co najmniej 80% nie wie, jakie wyniki badań otrzymuje kandydat na dawcę krwi, a 65% studentów nie umie wskazać, co otrzymuje dawca bezpośrednio po donacji. Co czwarty student nie zna zasad przyznawania tytułu Honorowego Dawcy Krwi i tylko 5% zna przywileje wynikające z jego nadania. Około 35% studentów z próby zadeklarowało, że oddawało krew, co jest dużym odsetkiem w porównaniu z ogółem populacji (1,6% według badań CBOS). Poziom wiedzy krwiodawców jest różny od poziomu wiedzy osób, które nigdy nie oddawały krwi.
Wnioski. Studenci są ważną grupą krwiodawców, dlatego należy wzmacniać ich wiedzę w tym obszarze. Przedstawione wyniki badań ankietowych wskazują na obszary wiedzy, które trzeba propagować wśród studentów, aby pozyskać nowych dawców. Wyniki wskazują nowe cele dla kampanii społecznych w obszarze krwiodawstwa. Należy też podkreślać przywileje płynące z faktu bycia dawcą.

Abstract

Background. Blood donation is very important social action, whose aim is to gain blood for people demanding blood transfusion or for production blood-made medications. Promoting the idea of blood donation is one of the most important challenges for the Public Health. The development of blood donation depends on the level of knowledge about rules and profits of being blood donor.
Objectives. Assessment of knowledge of blood donation among students of the largest universities in Wrocław.
Material and Methods. The survey on social knowledge of blood donation was conducted in 2010 among 400 students of the largest universities of Wroclaw. Students were selected in proportion to the university size. The authorial questionnaire included questions about process of blood donation, contraindications and profits of blood donation.
Results. The average score in test of knowledge of blood donation was at 38%. The main results showed that many students cannot correctly state the elements of blood donation process (50.6% of negative answers in whole sample) and they do not know the main profits of being a blood donor: 80% cannot correctly indicate blood test which are made before donation and 65% hardly know the procedure after donation. Only 26% of students know the general principles for granting the title of Honorary Blood Donor and only 5% know the profits of being the donor. About 35% of students donated their blood in the past and 58% of them do it regularly.
Conclusion. The analysis showed the main grounds which must be respected in planning new social campaign promoting blood donation. Students are a significant group of donors and they must be more precisely informed about the process of blood donation and the profits resulting from being the blood donor.

Słowa kluczowe

krwiodawstwo, krew, publiczna służba krwi, dawca, test wiedzy

Key words

blood donation, blood, public blood service, test of knowledge

Piśmiennictwo (9)

  1. Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi. Dz.U. z 1997 r. Nr 106, poz. 681.
  2. Ustawa z dnia 26 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Dz.U. z 2003 r. Nr 223, poz. 2215.
  3. Kulik T., Latalski M.: Zdrowie Publiczne: podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziałów Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych. Czelej, Lublin 2002.
  4. Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2009. Główny Urząd Statystyczny. Warszawa 2009.
  5. Program Zdrowotny: Zapewnienie samowystarczalności Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych. Warszawa 2009.
  6. Publikacja Internetowego Serwisu Europejskiej Fundacji Honorowych Dawców Krwi: http://www.krewniacy.com.pl/.
  7. Publikacja Internetowa Serwisu Polskiego Czerwonego Krzyża. http://www.pck.pl/.
  8. Broszura Informacyjna Ministerstwa Finansów. Ulga dla honorowych dawców krwi: http://www.mf.gov.pl/_files_/ podatki/broszury_informacyjne/ulga_krew_2010.pdf.
  9. Szkoły Wyższe i ich finanse w 2008 r. Główny Urząd Statystyczny. Warszawa 2009.