Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2018, vol. 8, nr 3, July-September, p. 157–162
doi: 10.17219/pzp/82940
Publication type: original article
Language: Polish
Download citation:
Codzienne zajęcia osób starszych i wsparcie udzielane rodzinie w opinii młodzieży a czynniki socjodemograficzne
Daily activities of the elderly and support given by them to the family in the opinion of young people, and the sociodemographic factors
1 Instytut Medyczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok
2 Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarek, Instytut Medyczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok
Streszczenie
Wprowadzenie. Starość nie oznacza tylko zmian w wyglądzie zewnętrznym i osiągnięcia określonego wieku, ale dotyka także sfery psychicznej. Umiejętność funkcjonowania i samorealizacji w zmieniających się warunkach są niezwykle ważne dla ludzi w podeszłym wieku. Ten etap życia uznawany jest za istotny w życiu człowieka. Seniorzy są grupą, która wymaga różnych form wsparcia, często jednak sami w miarę możliwości udzielają wsparcia oraz pomocy najbliższym.
Cel pracy. Przedstawienie codziennych zajęć preferowanych przez osoby starsze oraz rodzajów wsparcia udzielanego przez nie najbliższym w opinii młodzieży z uwzględnieniem czynników socjodemograficznych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 360 uczniów i studentów kształcących się w Sanoku. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. We wnioskowaniu statystycznym zastosowano testy: V Craméra, τ-c Kendalla oraz χ2, przyjmując poziom istotności p < 0,05.
Wyniki. Większość badanych deklarowała otrzymywanie od osób starszych wsparcia finansowego (66%) oraz pomocy w wychowywaniu wnuków (80%). Większość badanych (81,1%) korzystała z rad seniorów, a głównym tego powodem było doświadczenie życiowe związane z wiekiem. Najczęściej otrzymywanie wsparcia od osób starszych deklarowali uczniowie gimnazjum (54,6%) oraz szkoły ponadgimnazjalnej (40,3%).
Wnioski. Pomoc udzielana przez osoby starsze stanowi dla nich możliwość utrzymania codziennej aktywności. Czynnikami mającymi związek z codziennymi zajęciami seniorów oraz udzielaniem przez nich wsparcia rodzinie były miejsce zamieszkania oraz płeć badanych.
Abstract
Background. Getting older means not only changes in appearance or reaching a certain age, but affects also the psychological sphere. The ability to function and achieve self-fulfillment in changing conditions are crucial for people in advanced age. This stage of life is considered important in human life. Senior citizens are a group that requires different forms of support, but often themselves provide support and assistance to the their families as far as possible.
Objectives. Presentation of preferred daily activities of the elderly and their support to their families in the opinion of young people, taking into account sociodemographic factors.
Material and methods. The study was conducted among 360 pupil and students studying in Sanok. The diagnostic poll method and the questionnaire survey method were used. The research tool was the questionnaire survey designed by the authors. In conducting the statistical inference, V Cramér, τ-c Kendall and χ2 tests were used, assuming p < 0.05.
Results. Most respondents reported receiving financial support (66%) and assistance in raising grandchildren from older people (80%). Senior counselling was used by the majority of the respondents (81.1%) and the main reason for that was the life experience of the elderly. Receiving support from older people was declared mostly by students of junior secondary schools (54.6%) and senior secondary schools (40.3%).
Conclusion. The help and support provided by the elderly is an opportunity for them to maintain their vital everyday activities. Factors related to everyday activities of the elderly and to the support they provide to their families, were: the place of residence and the sex of the respondents.
Słowa kluczowe
studenci, wsparcie, starzenie organizmu, uczniowie
Key words
students, support, pupils, aging process
References (20)
- Arai H, Ouchi Y, Yokode M, et al. Toward the realization of a better aged society: Messages from gerontology and geriatrics. Geriatr Gerontol Int. 2012;12(1):16–22. doi:10.1111/j.1447-0594.2011.00776.x.
- Mariolis A, Foscolou A, Tyrovolas S, et al; Medis study group. Successful aging among elders living in the Mani continental region vs. insular areas of the Mediterranean: The MEDIS study. Aging Dis. 2016;7(3):285–294.
- Drennan J, Treacy MP, Phelan A, et al; NCPOP research team. Public perceptions of older people and ageing: A literature review. Dublin: NCPOP; 2009. http://www.ncpop.ie/Year%201%20Reports/Microsoft%20Word%20-%20NCPOP%20Lit%20Rev%201%20IL%2001_12_09Cover%20inc22_01_10.pdf. Dostęp 15.05.2017.
- Szarota Z. Gerontologia społeczna i oświatowa – zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie; 2004.
- GUS. Prognoza ludności Polski na lata 2008–2035. Warszawa: GUS; 2009. http://www.stat.gov.pl. Dostęp 15.05.2017.
- GUS. Prognoza ludności na lata 2014–2050 – studia i analizy statystyczne. Warszawa: Wydawnictwo GUS; 2014. http://www.stat.gov.pl. Dostęp 15.05.2017.
- Slotman A, Cramm JM, Nieboer A. Validation of the Aging Perceptions Questionnaire Short on a sample of community-dwelling Turkish elderly migrants. Health and Quality of Life Outcomes. 2017;15:42–53. doi:10.1186/s12955-017-0619-7.
- Szymańska J, Sinkiewicz E. Wsparcie społeczne. Curr Probl Psychiatry. 2011;12(4):550–553.
- Musaiger AO, D’Souza R. Role of age and gender in the perception of aging: A community-based survey in Kuwait. Arch Gerontol Geriatr. 2009;48(1):50–57.
- CBOS. Polacy wobec ludzi starszych i własnej starości. Warszawa: CBOS; 2009.
- CBOS. Obraz typowego Polaka w starszym wieku. Warszawa: CBOS; 2010.
- Maciejasz M, Łąkowski W, Timoszuk S, Grudecka A. Wybrane aspekty jakości życia osób 60+ w Polsce w świetle badań jakościowych. Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 2015;223:257–267.
- Dziemidok B. Aksjologiczne aspekty starości – czy starość może być piękna, dobra, mądra i szczęśliwa? ΣΟΦΙΑ. 2014;14:143–163.
- Szewczyczak M, Talarska D, Stachowska M, Stanisławska J, Strugała M. Analiza wybranych czynników wpływających na aktywne wykorzystanie czasu wolnego oraz utrzymanie stosunków społecznych u osób w wieku podeszłym. Gerontol Pol. 2014;(4):173–178.
- Zawada A. Starość jako wartość – relacje międzypokoleniowe. W: Baloglová B, red. Elan vital v priestore medzigeneračných vzt’ahov. Prešov, Słowacja: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta; 2010:102–107.
- Dragan A. Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki. Warszawa: Kancelaria Senatu; 2011.
- Kijak JK. Społeczne doświadczenie starości – postawy wobec ludzi starszych i ich jakość życia. W: Kijak JK, Szarota Z, red. Starość. Między diagnozą a działaniem. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich; 2013:86–105.
- Oliwińska IA. Style życia współczesnych Polaków na przedpolu starości. W: Szukalski P, Oliwińska I, Bojanowska E, red. To idzie starość – polityka społeczna a przygotowanie do starzenia się ludności Polski. Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych; 2009:47–71.
- Kozdroń, A, Kozdroń, E. Nowak PF. Osoby starsze w opinii studentów. W: Kowaleski JT, Szukalski P, red. Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych. Łódź: Zakład Demografii i Gerontologii Społecznej UŁ; 2008:204–215.
- Leszczyńska-Rejchert A. Edukacja międzypokoleniowa oraz integracja międzypokoleniowa jako wyzwania współczesnej gerontologii. Gerontol Pol. 2014;2:73–83.




