Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2014, vol. 4, nr 2, kwiecień-czerwiec, str. 109–116

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: polski

Postrzeganie zawodu pielęgniarki/pielęgniarza przez studentów kierunku pielęgniarstwo na kolejnych etapach kształcenia

Nursing Faculty Students’ Perception of the Nursing Profession During Succeeding Stages of Education

Lucyna Sochocka1,

1 Instytut Pielęgniarstwa, Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu, Opole

Streszczenie

Wprowadzenie. Zawód pielęgniarki/pielęgniarza to bardzo interesująca profesja. Mimo przemian obserwowanych w Polsce na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci sposób postrzegania tego zawodu znacząco się nie zmienił.
Cel pracy. Próba poznania sposobu postrzegania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza przez studentów kierunku pielęgniarstwo na kolejnych etapach kształcenia.
Materiał i metody. Grupa badana liczyła 183 osoby. Byli to studenci I i III roku studiów stacjonarnych oraz studiów niestacjonarnych – pomostowych kierunku pielęgniarstwo Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu. W pracy zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a wybraną techniką badań była ankieta, którą stworzono na potrzeby niniejszego artykułu przez jego autorkę. Badania przeprowadzono w 2013 r.
Wyniki. W opinii 62% respondentów zawód pielęgniarki/pielęgniarza w polskim społeczeństwie zajmuje średnią pozycję, 32% jest zdania, że jego pozycja jest niska. Według opinii 77% ogółu badanych jest to zawód dla osób mających odpowiednie cechy charakteru. Ponad połowa respondentów – 55% uważa też, że jest dobrze opłacany w Europie, ale nie w Polsce. Respondenci są zdania, że jest to męczący zawód; w ich opinii największymi obciążeniami w pracy są: brak satysfakcji ekonomicznej – 27% oraz poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie innych – 26%.
Wnioski. Sposób postrzegania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza (ale nie pozycji zawodowej pielęgniarki/położnej) zmienia się w zależności od etapu kształcenia studentów. Środowisko zarówno akademickie, jak i zawodowe powinno dołożyć wszelkich starań, aby sposób postrzegania tego zawodu był jak najbardziej pozytywny.

Abstract

Background. In spite of changes which could have been observed in Poland over the last few decades, including changes concerning nursing, no major changes have been noticed in the perception of the nursing profession.
Objectives. The aim of the research was an attempt to get to know the way the nursing profession is perceived by nursing faculty students during succeeding stages of education.
Material and Methods. The research group, containing 183 persons, consisted of the first and the third year fulltime students, as well extramural students of the nursing faculty at the Public Medical Vocational College in Opole. The research utilizes the method of the diagnostic survey, and the chosen technique of the research was a a questionnaire created by the author. The research was conducted in 2013.
Results. According to 62% of the respondents, the nursing profession represents a mediocre, or even low – 32%, social status. 77% of the surveyed interviewees regard it as a profession that requires certain personality traits, more than half of the respondents – 55%, regards it as a well-paid profession in Europe, as opposed to Poland. The respondents regard nursing as a difficult job; they consider the following burdens as the most problematic: the lack of the financial satisfaction – 27%, and a sense of responsibility for others’ health and life – 26%.
Conclusion. The way of the perception of the nursing profession (but not the perception of the social status of the nursing profession) changes depending on the stage of education.

Słowa kluczowe

zawód, pielęgniarka, pielęgniarz, postrzeganie zawodu, prestiż zawodu

Key words

profession, nurse, perception of the profession, job prestige

Piśmiennictwo (13)

  1. Bandura L.R.: Słownik pedagogiki pracy. Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław 1986, s. 482.
  2. Wojtasik B.: Doradca zawodu studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1994, s. 15.
  3. Jasińska M., Gawłowska-Lichota K., Dugiel G., Brodowski J., Karakiewicz B.: Tożsamość zawodowa pielęgniarek i położnych – badanie pilotażowe. Fam. Med. Prim. Care Rev. 2010, 1(12), 19–23.
  4. Włodarczyk D., Tobolska B.: Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy, pacjentów i pielęgniarek. Med. Pr. 2011, 62(3), 269–279.
  5. Kapała W., Rucki P.: Mężczyźni w polskim pielęgniarstwie. Jak widzą i oceniają swój zawód polscy pielęgniarze. Pielęg. Pol. 2008, 1(27), 7–13.
  6. Tschudin V.: Nurses matter. Reclaiming our professional identity. Macmillan, London 1999.
  7. Tschudin V.: Ethics in nursing. The caring relationship. Butterworth Heinemann, London 1992.
  8. Wrońska I., Mariański J.: Wartości życiowe młodzieży na przykładzie szkół pielęgniarskich. Akademia Medyczna i Neurocentrum, Lublin 1999, s. 325.
  9. Kapała W.: Pan pielęgniarka? Mag. Pielęg. Położ. 2011, 9, 24–25.
  10. Krajewska-Kułak E., Van Damme Ostapowicz K., Bielemuk A.: Samoocena postrzegania zawodu pielęgniarki oraz zdolności rozumienia empatycznego innych ludzi przez studentów pielęgniarstwa. Probl. Pielęg. 2010, 1, 1–10.
  11. Kapała W., Lesińska-Sawicka M.: Pasjonujący zawód. Mag. Pielęg. Położ. 2011, 3, 22–23.
  12. Centrum Badania Opinii Społecznej: Prestiż zawodów (cytowany 1 maja 2010). http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/ 2009/K_008_09.PDF.
  13. Paluch J., Strzelecki W.: Ocena świadomości potocznej na temat zawodu pielęgniarki i zawodu położnej. Pielęg. Pol. 2008, 1(27), 38–44.