Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2014, vol. 4, nr 1, styczeń-marzec, str. 93–97

Typ publikacji: praca poglądowa

Język publikacji: polski

Aktywność obronna młodzieży

Defense Activity of Young People

Monika Trojanowska1,

1 Centrum Edukacyjno-Terapeutyczne w Jelczu-Laskowicach

Streszczenie

Praca omawia zagadnienia związane z procesem radzenia sobie nastolatków z zagrożeniami w rozumieniu funkcjonalnoczynnościowego ujęcia obron psychologicznych według Senejko. Przedstawia także rozwój systemu wartości adolescentów na podstawie koncepcji Resta. Głównym wnioskiem płynącym z zawartych w artykule rozważań jest konieczność przeprowadzenia badań wyjaśniających, czy istnieją powiązania między poziomem rozwoju moralnego młodzieży a sposobem spostrzegania i reagowania na zagrożenia.

Abstract

The work discusses issues concerning the process of dealing with problems by adolescents in terms of functional-applicative recognition of psychological defenses. It also presents the moral development system of adolescents based on Rest concepts. The main conclusion from contained here deliberations is the need to carry out examinations, which would explain whether there are relations between the moral development level of young people as well as the way to perceive and respond to threats.

Słowa kluczowe

obrony psychologiczne, rozwój moralny, adolescenci

Key words

psychological defenses, moral development, adolescent

Piśmiennictwo (13)

  1. Heszen-Niejodek I.: Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje. [W:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Red.: Heszen-Niejodek I., Ratajczak Z. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996.
  2. Makowska H., Poprawa R.: Radzenie sobie ze stresem w procesie budowania zdrowia. [W:] Podstawy psychologii zdrowia. Red.: Dolińska-Zygmunt G. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
  3. Dębska U., Tomaszewska B.: Młodzież epoki przemian. Niektóre osobowościowe wskaźniki trudności w dobrym funkcjonowaniu we współczesnej rzeczywistości. Prace Psychologiczne LIV, 2001.
  4. Obuchowska I.: Adolescencja. [W:] Psychologia rozwoju człowieka. Harwas-Napierała B., Trempała J. PWN, Warszawa 2000.
  5. Namysłowska I.: Adolescencja – wiek dorastania. [W:] Psychiatria dzieci i młodzieży. Red.: Namysłowska I. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
  6. Senejko A.: Psychiczne i psychospołeczne obrony człowieka w ich teoretycznym i empirycznym wymiarze. Studia psychologiczne 2003, 41, 4, 87–104.
  7. Senejko A.: Obrona psychologiczna jako narzędzie rozwoju. Na przykładzie adolescencji. PWN, Warszawa 2010, s. 91.
  8. Obuchowski K.: Psychologia dążeń ludzkich. PWN, Warszawa 1983, s. 14.
  9. Muszyński H.: Rozwój moralny. WSiP, Warszawa 1987.
  10. Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000.
  11. Gała A.: Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności. Oficyna Wydawnicza „Lew”, Lublin 1992.
  12. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.
  13. Frąckowiak J.: Uwarunkowania orientacji moralnych. Psychologia Wychowawcza 1996, 3, 207.