Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download original text (PL) Download translation (EN)

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2019, vol. 9, nr 4, October-December, p. 279–283

doi: 10.17219/pzp/104606

Publication type: original article

Language: Polish

Download citation:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Wpływ zajęć w szkole rodzenia na stan urodzeniowy noworodków

The impact of antenatal classes on the newborn state

Sławomir Szymański1,A,C,D,E,F, Paula Weronika Aniołkowska2,A,B,C,D, Dorota Fryc1,A,E, Violetta Konstanty-Kurkiewicz2,D,E

1 Zakład Położnictwa i Patologii Ciąży, Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin, Polska

2 Klinika Położnictwa i Ginekologii, Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin, Polska

Streszczenie

Wprowadzenie. Celem szkół rodzenia jest ułatwienie przyszłym rodzicom odnalezienia się w nowych rolach oraz przekazanie najnowszej, niezbędnej i przydatnej wiedzy, która pomoże im w należyty sposób przygotować się do porodu i opieki nad noworodkiem.
Cel pracy. Analiza stanu urodzeniowego noworodków kobiet uczestniczących w zajęciach szkoły rodzenia w porównaniu z noworodkami matek nieuczęszczających do takich szkół.
Materiał i metody. Badaniami objęto 100 noworodków urodzonych drogami natury. Analizie poddano dokumentację medyczną, uwzględniając dane porodowe oraz stan urodzeniowy. Stan urodzeniowy noworodków określono na podstawie: punktacji w skali Apgar wyznaczanej w 1., 5. i 10. min, parametrów gazometrii krwi pępowinowej płodu, masy urodzeniowej i długości. W analizie uwzględniono ponadto czas trwania porodu oraz płeć noworodków.
Wyniki. Średnia masa ciała noworodków urodzonych przez kobiety uczęszczające do szkoły rodzenia wyniosła 3243,0 g ±436,10 g, a noworodków pacjentek nieuczęszczających do takich szkół – 3407,80 g ±467,57 g. Średnia ocena wg skali Apgar w 1. min życia noworodków matek biorących udział w zajęciach wyniosła 9,14 ±1,07, a u niebiorących w nich udziału – 9,14 ±1,29. W 5. min życia noworodków oceny były następujące: odpowiednio 9,42 ±0,78 oraz 9,48 ±0,95. Średnia ocena w 10. min życia wyniosła 9,64 ±0,56 w przypadku noworodków uczestniczek szkoły rodzenia oraz 9,68 ±0,62 w przypadku noworodków matek nieuczęszczających do takich szkół. Średnie pH w badaniu gazometrycznym noworodków pacjentek biorących udział w zajęciach szkoły rodzenia wyniosło 7,26 ±0,09, a niebiorących w nich udziału – 7,30 ±0,10 (p = 0,038). Różnice w wynikach pCO2, pO2 oraz BE nie były istotne statystycznie.
Wnioski. Uczestnictwo w zajęciach szkoły rodzenia nie wpływa w istotny sposób na stan urodzeniowy noworodków określony poprzez badane przez autorów tej pracy parametry. Interesujący wydaje się potencjalny związek rodności i uczestnictwa w zajęciach szkoły rodzenia z czasem trwania porodu, ale wymaga to dalszych badań.

Abstract

Background. The leading goal for antenatal classes is to prepare future parents to find their way in new roles. It is also the transfer of the current, competent and useful knowledge that will help them properly prepare for childbirth and infant care.
Objectives. Analysis of the birth status of newborns delivered by women participating in antenatal classes compared to non-participating ones.
Material and Methods. The study involved 100 newborns born via vaginal canal. The analysis covered the medical documentation, especially taking into account the delivery data and the birth status of children. The birth status of newborns was assessed using: Apgar scale score 1 min, 5 min and 10 min after birth; fetal umbilical cord blood gasometry; birth weight; and body length. The analysis took into account also the labor duration and sex of the newborns.
Results. The average birth weight of newborns born from the population of mothers attending the antenatal classes was 3243.0 ±436.10 g, while newborns of women who did not participate in these classes weighed 3407.80 ±467.57 g. The average Apgar assessment of the newborn according to the Apgar scale in the 1st minute after birth in women participating in classes was 9.14 ±1.07 points, and in non-participating 9.14 ±1.29. In the 5th minute, the Apgar ratings were as follows: 9.42 ±0.78 and 9.48 ±0.95, respectively. The average assessment of the newborns at the 10th minute was 9.64 ±0.56 in the participants and 9.68 ±0.62 in the non-runners. The average pH value of the fetal umbilical cord blood gasometry in the 1st group was 7.26 ±0.09, while in the 2nd the pH was 7.30 ±0.10 (p = 0.038). Differences in pCO2, pO2 and BE results were not statistically significant.
Conclusion. Participation in the antenatal classes does not have a significant impact on the birth state determined with parameters tested. However, the potential relationship of parity and participation in antenatal classes with the duration of delivery seems to be interesting. This will require further research.

Słowa kluczowe

edukacja, szkoła rodzenia, poród, noworodek

Key words

education, antenatal classes, childbirth, newborn

References (17)

  1. Fabian HM, Radestad IJ, Waldenström U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden: Women’s opinion and possible outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand. 2005;84(5):436–443. doi:10.1111/j.0001-6349.2005.00732.x
  2. Hodnett ED. Pain and women’s satisfaction with the experience of childbirth: A systematic review. Am J Obstet Gynecol. 2002; (5 supl Nature):S160–172. doi:10.1067/mob.2002.121141
  3. Stangret A, Cendrowska A, Szukiewicz D. Wpływ szkoły rodzenia na subiektywną ocenę przygotowania teoretycznego i sprawnościowego do porodu. Nowa Med. 2008;1:2–6. http://www.czytelniamedyczna.pl/1133,wplyw-szkoly-rodzenia-na-subiektywna-ocene-przygotowania-teoretycznego-i-sprawno.html. Dostęp 26.09.2019.
  4. Consonni EB, Calderon IM, Consonni M, De Conti MH, Prevedel TTs, Rudge MV. A multidisciplinary program of preparation for childbirth and motherhood: Maternal anxiety and perinatal outcomes. Reprod Health. 2010;29(7):28. doi:10.1186/1742-4755-7-28
  5. Kozłowska J, Curyło M. Skutki przygotowania kobiet do porodu i połogu według zasad psychoprofilaktyki porodowej. Now Lek. 2005;74:159–162.
  6. Kolanko AJ. Wybrane metody leczenia i efekty psychoprofilaktycz-nego przygotowania do porodu w szkołach rodzenia. Fizjoter. 1997;5:18–19.
  7. Cendrowski K, Jaskólska M, Szałkowski A. Ocena przebiegu porodu oraz stanu noworodka pacjentek po kursie w szkole rodzenia. Klin Perinat Ginekol. 1996;13:111–115.
  8. Kołomyjec P, Suchocki S, Kędra-Rakoczy M. Wykształcenie i zacho-wania prozdrowotne ciężarnych biorących udział w zajęciach szkoły rodzenia oraz ich wpływ na przebieg porodu i stan noworod-ka. Klin Perinatol Ginekol. 2007;43(3):57–60.
  9. Bödecs T, Horváth B, Szilágyi E, Gonda X, Rihmer Z, Sándor J. Effects of depression, anxiety, self-esteem, and health behavior on neonatal outcomes in a population-based Hungarian sample. Eur J Obsetet Gynecol Reprod Biol. 2011;154(1):45–50. doi:10.1016/j.ejogrb.2010.08.021
  10. Bergström M, Kieler H, Waldenström U. Effects of natural childbirth preparation versus standard antenatal education on epidural rates, experience of childbirth and parental stress in mothers and fathers: A randomised controlled multicentre trial. BJOG. 2009;116:1167–1176. doi:10.1111/j.1471-0528.2009.02144.x
  11. Kwiatek M, Gęca T, Biegaj-Fic J, Kwaśniewska A. Szkoła rodzenia – profil pacjentek oraz wpływ zajęć na przebieg porodu i stan noworodka. Med Ogólna Nauki Zdr. 2011;17(3):111–115. http://www.monz.pl/Szkola-rodzenia-profil-pacjentek-oraz-wplyw-zajec-na-przebieg-porodu-i-stan-noworodka,73244,0,1.html. Dostęp 26.09.2019.
  12. Yohai D, Alharar D, Cohen R, et al. The effect of attending prenatal childbirth preparedness course on labor duration and outcomes. J Perinat Med. 2018;46(1):47–52. doi:10.1515/jpm-2016-0345
  13. Adams S, Eberhard-Gran M, Eskild A. Fear of childbirth and duration of labour: A study of 2206 women with intended vaginal delivery. Br J Obstet Gynaecol. 2012;119:1238–1246. doi:10.1111/j.1471-0528.2012.03433
  14. Su LL, Chong YS, Chan YH, et al. Antenatal education and postnatal support strategies for improving rates of exclusive breast feeding: Randomised controlled trial. BMJ. 2007;335:596–612. doi:10.1136/bmj.39279.656343.55
  15. Grignaffini A, Soncini E, Ricco R, Vadora E. Childbirth preparation courses: Obstetrical and neonatal evaluation [po włosku]. Acta Biomed Ateneo Parmense. 2000;71(1):701–707.
  16. Sadowska M, Kędzierska A, Wdowiak A, Brześcińska A. Efektywność funkcjonowania szkół rodzenia w opinii kobiet. Eur J Med Technol. 2013;1(1):39–47. http://www.medical-technologies.eu/upload/efektywnosc_szkol_rodzenia_-_sadowska.pdf. Dostęp 26.09.2019.
  17. Kantrowitz-Gordon I, Abbott S, Hoehn R. Experiences of postpartum women after mindfulness childbirth classes: A qualitative study. J Midwifery Womens Health. 2018;63(4):462–469. doi:10.1111/jmwh.12734