Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2018, vol. 8, nr 1, January-March, p. 11–20
doi: 10.17219/pzp/75487
Publication type: original article
Language: English
Download citation:
Psychomotor disorders assesment in 4–6 year-old children with INPP test battery
Ocena zaburzeń psychomotorycznych u dzieci w wieku 4–6 lat za pomocą testów Sally Goddard Blythe
1 Zakład Rehabilitacji w Dysfunkcjach Narządu Ruchu, Katedra Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
2 Zakład Fizjoterapii, Katedra Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
Abstract
Background. Proprioception and balance are to most common motor problems in children with psychomotor disorders. One of the methods of testing the neuromotor maturity in children is examining the presence of persistent primitive (characteristic for newborns) reflexes. Sally Goddard Blythe developed a neuromotor tests battery that examines the presence of unintegrated primary reflexes in kindergarten and school children, as well as their psychomotor skills, taking into account primarily the balance–coordination aspects.
Objectives. The aim of this study was to evaluate the primary reflexes integration in children aged 4–6 years with psychomotor disorders and their control of balance and motor skills.
Material and Methods. Seventy-five children diagnosed with medical problems affecting their development were examined. The group was divided based on age into 3 equal subgroups of 4-, 5- and 6-year olds. Sex-dependent analysis was performed. The psychomotor skills in children from the analyzed group were evaluated with the INPP test set (The Institute for Neuro-Physiological Psychology in Chester, UK).
Results. Current physical health condition and mobility of patients were significantly worse than before the fracture (p < 0.001). Their health condition required the help of other people significantly more often than before the fracture (p < 0.001). The intensity of pain was significantly lower than immediately after the fracture (p < 0.001). The emotional condition of the patients was significantly better than after the fracture (p < 0.001).
Conclusion. The set of diagnostic tests proposed by Goddard Blythe is a useful diagnostic tool that should be used more often in the early diagnosis of children.
Streszczenie
Wprowadzenie. Problemy ruchowe dzieci z zaburzeniami psychomotorycznymi dotyczą najczęściej czucia głębokiego i zdolności równoważnych. Jednym ze sposobów określania dojrzałości neuromotorycznej dziecka jest analiza przetrwałych odruchów prymitywnych (noworodkowych). Sally Goddard Blythe stworzyła zestaw testów neuromotorycznych sprawdzających występowanie niezintegrowanych odruchów pierwotnych oraz zdolności psychomotorycznych, głównie równoważno-koordynacyjnych, u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Cel pracy. Nadrzędnym celem pracy była ocena integracji odruchów pierwotnych oraz możliwości kontroli równowagi i umiejętności ruchowych u dzieci w wieku 4–6 lat ze stwierdzonymi zaburzeniami psychoruchowymi. Badania dotyczyły również różnic w wynikach w zależności od wieku oraz płci dzieci.
Materiał i metody. Badaniem została objęta grupa 75 dzieci ze stwierdzonymi problemami zdrowotnymi związanymi z ich rozwojem. Grupę podzielono ze względu na wiek na 3 równe podgrupy: I – 4-latków, II – 5-latków i III – 6-latków. Wyniki analizowane były także według podziału na płeć (grupy A i B). Sprawność psychoruchową dzieci z grupy badanej oceniono za pomocą zestawu testów INPP. Na całe badanie składało się wykonanie prób oceniających obecność odruchów przetrwałych oraz testów równoważnych i związanych z umiejętnościami ruchowymi.
Wyniki. Zaobserwowano, iż wyniki świadczące o występowaniu umiarkowanych, znacznych lub całkowitych deficytów równoważnych najczęściej osiągane były w próbie Romberga z zamkniętymi oczami, teście przeciwnego palca i kciuka oraz teście wykazującym TOB w pozycji wyprostnej. Grupę badaną podzieloną ze względu na wiek istotnie, na poziomie p < 0,05, różnicowały wyniki testu przekraczania linii środkowej 1, testu przeciwnego palca i kciuka oraz ATOS. Istotne różnice wystąpiły pomiędzy 4-latkami a 6-latkami. Wykazano brak różnic istotnych statystycznie w przypadku podziału na płeć.
Wnioski. Zestaw testów diagnostycznych zaproponowanych przez Goddard Blythe jest użytecznym narzędziem diagnostycznym, którego wykorzystanie powinno znaleźć szersze zastosowanie we wczesnej diagnostyce dziecięcej.
Key words
psychomotor development, Sally Goddard Blythe method, persistent reflexes, primitive reflexes integration, balance
Słowa kluczowe
rozwój psychoruchowy, metoda Sally Goddard Blythe, odruchy przetrwałe, integracja odruchów pierwotnych, równowaga
References (27)
- Wieczorek M. Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej jako czynnik warunkujący ich zdrowie. Probl Hig Epidemiol. 2008;89(2):235–240.
- Nowak A, Bartusiak I, Romanowska-Tołłoczko A. Diagnoza psychomotoryczna dzieci czteroletnich jako realizacja programu wczesnej interwencji w przedszkolach. Pedagog psihol med-biol probl fiz vihov sportu. 2009;9:188–191.
- Kruk-Lasocka J. Zaburzenia psychomotoryczne u dzieci przedszkolnych – trudności diagnostyczne. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP; 2004.
- Sadowska L, Dziewulski M. Neurofizjologiczne podstawy diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa: WSzM; 2012:36–42.
- Goddard Blythe S. Attention, Balance and Coordination: The A.B.C. of Learning Success. Chichester: Wiley-Blackwell; 2009.
- Madejewska M, Choińska AM, Gieysztor EZ, Trafalska A. Ocena neuromotoryczna dzieci wieku 4–7 lat z powiatu kamiennogórskiego na podstawie testów Sally Goddard. Piel Zdr Publ. 2016;6(3):179–186. doi:10.17219/pzp/64033.
- Gieysztor EZ, Sadowska L, Choińska AM. Stopień integracji odruchów pierwotnych jako narzędzie diagnostyczne do oceny dojrzałości neurologicznej zdrowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Piel Zdr Publ. 2017;26(1):5–11. doi:10.17219/pzp/69471.
- Goddard Blythe S, Beuret LJ, Blythe P. Jak osiągnąć sukcesy w nauce? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2011.
- Goddard Blythe S. Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Świat Książki; 2006:27–118.
- Goddard Blythe S. Odruchy, uczenie i zachowanie: Klucz do umysłu dziecka. Warszawa: MINK; 2004.
- Grzywniak C. Wpływ śladowej postaci przetrwałych pierwotnych odruchów na powstanie trudności szkolnych: Próba stawiania diagnozy. Szkoła Specjalna. 2010:2(253);98–112.
- Bilibilaj S. Directions for LD treatment with reflex theraphy. Acad J Interdiscip Stud. 2013;2(11):77–80.
- De Jager M. Sequence of primitive reflexes in development. Mind Moves Institute. https://www.mindmoves.co.za/articles/article/Sequence%20Of%20Primitive%20Reflex%20Development_1.pdf. Opublikowano 2009. Dostęp 28.02.2017.
- Nowak A, Romanowska-Tołłoczko A, Bartusiak I. Nieprawidłowości w rozwoju ruchowym dzieci jako wczesne objawy zakłóceń psychomotorycznych. Pedagog psihol med-biol probl fiz vihov sportu. 2009;9:192–195.
- Goddard Blythe S. Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: PWN; 2013:11–91.
- Masgutowa S, Regner A. Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensorycznej. Wrocław: Continuo; 2009.
- Kranowitz CS. The out-of-Sync Child. New York, NY: Perigree Books;2005.
- Starosta W. Globalna i lokalna koordynacja ruchowa w wychowaniu fizycznym i sporcie. Warszawa: Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej; 2006.
- Starosta W. Motoryczne zdolności koordynacyjne: Znaczenie, struktura, uwarunkowania, kształtowanie. Warszawa: Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej; 2003.
- Surynt A, Wójcik-Grzyb A. Sprawność fizyczna dzieci w wieku 6 i 7 lat jako element dojrzałości szkolnej. Rocz-i Nauk AWF Pozn. 2005;54:137–148.
- Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS; 2001.
- ICD-10: Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych: Rewizja dziesiąta: Tom I. World Health Organization; 2008. https://www.csioz.gov.pl/fileadmin/user_upload/Wytyczne/statystyka/icd10tomi_56a8f5a554a18.pdf. Dostęp 28.02.2017.
- Goddard Blythe S. Program ćwiczeń integrujących do zajęć ruchowych z dziećmi ze specjalnymi potrzebami. 2 wyd. INPP; 2011.
- Gieysztor E, Choińska A, Paprocka-Borowicz M. Persistence of primitive reflexes and associated motor problems in healthy preschool children. Arch Med Sci. 2016;14(1):167–173. doi:10.5114aoms.2016.60503.
- Konicarova J, Bob P. Retained primitive reflexes and ADHD in children. Act Nerv Super. 2012;54(3–4):135–138.
- Kostiukow A, Rostkowska E, Samborski W. Badanie zdolności zachowania równowagi ciała. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. 2009;55(3):102–109.
- Kędziora J, Rola M, Stajszczyk A, et al. Występowanie odruchów przetrwałych u dzieci oraz ich ocena wg metody Sally Goddard. W: Paprocka-Borowicz M, Jarząb S, Kuciel-Lewandowska J, red. Rehabilitacja współczesna. Wrocław: Katedra Fizjoterapii UMW; 2014:43–52.




