Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2017, vol. 7, nr 3, July-September, p. 199–205
doi: 10.17219/pzp/70427
Publication type: original article
Language: Polish
Download citation:
Badanie czynników determinujących poziom motywacji do studiowania u studentów uniwersytetów medycznych a poczucie identyfikacji z przyszłą rolą zawodową
A study of the factors determining motivational level to study of medical university students and a sense of identification with the future professional role
1 Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji, Grupa Uczelni Vistula, Warszawa
Streszczenie
Wprowadzenie. Poziom motywacji do zdobywania swoistej wiedzy medycznej jest jednym z istotnych czynników procesu przygotowywania kadry medycznej do pracy.
Cel pracy. Analiza poziomu motywacji do studiowania i jej związków z identyfikacją z przyszłą rolą zawodową u studentów uczelni medycznej.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 173 studentów w wieku 18–25 lat z wydziału lekarskiego, fizjoterapii oraz ratownictwa medycznego. Narzędzie badawcze stanowiła autorska ankieta umożliwiająca ocenę poziomu własnej motywacji do studiowania oraz identyfikacji z przyszłą rolą zawodową. Do analizy statystycznej wykorzystano program statystyczny SPSS 21. Przyjęto poziom istotności statystycznej < 0,05. Do analiz związków korelacyjnych między zmiennymi zastosowano współczynniki korelacji Spearmana (rho).
Wyniki. Otrzymane wyniki badań własnych pokazały, że poziom identyfikacji z przyszłym zawodem medycznym wśród studentów biorących udział w badaniu był wysoki. Dodatkowo należy podkreślić, że w badanej grupie motywacja do studiowania wykazywała silną, dodatnią korelację ze stopniem identyfikacji z zawodem medycznym oraz nieco słabszą ze stopniem charakterystycznego obrazu przyszłej pracy zawodowej, a także spełnieniem oczekiwań związanych z podjętym kształceniem.
Wnioski. Identyfikacja z przyszłą rolą zawodową jest ważnym czynnikiem związanym z poziomem motywacji do studiowania zawodów medycznych. Aby dobrze wykonywać swój zawód, tj. postępować zgodnie z etyką i obowiązującymi regułami, należy identyfikować się z przyszłą medyczną rolą zawodową.
Słowa kluczowe
studenci, motywacja, ratownictwo medyczne
References (24)
- Waszkiewicz L, Zatońska K, Einhorn J, Połtyn-Zaradna K, Gaweł--Dąbrowski D. Motywacje wyboru studiów medycznych na przykładzie studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu. Hygeia Publ Health. 2012; 47(2): 223–226.
- Heszen I, Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2007.
- Poćwiardowski R. Społeczne uwarunkowania wyboru kierunku studiów przez studentów Instytutu Pielęgniarstwa PWSZ w Pile. [W:] Kształcenie zawodowe w teorii praktyce edukacyjnej, t. 2. Red.: Kusztelak A, Zduniak A. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa; 2006.
- Reykowski J. Emocje i motywacja. [W:] Psychologia. Red.: Tomaszewski T. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 1985.
- Zimbardo Ph, Johson RL, Mccan V. Struktura i funkcje świadomości. [W:] Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2010.
- Pastor MA, López-Roig S, Sánchez S, et al. Analysing motivation to do medicine cross-culturally: The international motivation to do medicine scale. Escritos de Psicología. 2009; 2(2): 3–9.
- Butler G, McManus F: Psychologia. Warszawa: Prószyński i S-ka; 1999.
- Domagała-Kręcioch A, Wyżga O (red.). Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego; 2009.
- Zimbardo Ph, Gerrig RJ. Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2002.
- Nieuwhof MGH, Ten Cate OThJ, Oosterveld P, Soethout MBM. Measuring Strength of Motivation for Medical School. Med Educ Online. 2004; 9: 16.
- Artino AR Jr, Dong T, DeZee KJ, et al. Achievement goal structures and self-regulated learning: relationships and changes in medical school. Acad Med. 2012; 87(10): 1375–1381.
- Sobral DT. What kind of motivation drives medical students’ learning quests? Med Educ. 2004; 38(9): 950–957.
- Stegers-Jager KM, Cohen-Schotanus J, Themmen APN. Motivation, learning strategies, participation and medical school performance. Med Educ. 2012; 46: 678–688.
- Kusurkar RA, Ten Cate OThJ, Vos CMP, Westers P, Croiset G. How motivation affects academic performance: A structural equation modelling analysis. Adv Health Sci Educ. 2012; 1–13.
- Kusurkar R, Ten Cate OThJ, Asperen M, Croiset G. Motivation as an independent and a dependent variable in medical education: A review of the literature. Medical Teacher. 2011; 33: e242–e262.
- Millis R, Dysin S, Cannon D. Association of classroom participation and examination performance in a firstyear medical school course. Adv Physiol Educ. 2009; 33: 139–143.
- Crede’ M, Roch SG, Kieszczynka UM. Class attendance in college: a meta-analytic review of the relationship of class attendance with grades and student characteristics. Rev Educ Res. 2010; 80: 272–295.
- Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. Am Psychol. 2000; 55: 68–78.
- Higgins ET. Promotion and prevention: regulatory focus as a motivational principle. [In:] Advances in Experimental Social Psychology. Ed.: Zanna MP. San Diego, CA: Academic Press; 1998: 1–46.
- Aleksiejczuk A. Motywy wyboru kierunku studiów medycznych w województwie podlaskim. Med Og Nauki Zdr. 2015; 21(4): 428–434.
- Kropiwnicka E, Orzechowska A, Cholewska M, Krajewska-Kułak E. Determinanty wyboru zawodu, poziom aspiracji oraz plany na przyszłość studentów kierunku lekarskiego i pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Probl Pielęg. 2011; 19(1): 70–80.
- Menyhárt A, Kormos J. Angol szakos hallgatók nyelvtanulási motivációja. Iskolakultúra. 2006; 12: 114–125.
- Kormos J, Csizér K, Menyhárt A, Török D. Great expectations: The motivational profile of Hungarian English majors. Arts and Humanities in Higher Education SAGE 2008; 7: 65–82.
- White NR. Tertiary education in the naughties: The student perspective. Higher Educ Res Dev. 2006; 25: 231–246.




