Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2017, vol. 7, nr 2, April-June, p. 107–115

doi: 10.17219/pzp/66334

Publication type: original article

Language: English

Download citation:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Knowledge of students of Warsaw Medical University about expanding professional competence of nurses and midwives with reference to prescribing medicines, writing out prescriptions, and referring for diagnostic tests

Wiedza studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na temat rozszerzenia kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie ordynowania leków, wystawiania recept i kierowania na badania diagnostyczne

Aleksander A. Zarzeka1,A,C,D, Lucyna Iwanow2,B,E, Katarzyna Pietruszewska2,B,E, Nicole Mazur2,A,C, Anna Gorzkiewicz2,C, Mariusz Panczyk1,B,C,F, Jarosława Belowska1,A,F, Łukasz Samoliński1,B,C, Joanna Gotlib1,A,D,F

1 Division of Teaching and Outcomes of Education, Faculty of Health Science, Medical University of Warsaw, Warsaw, Poland

2 Student Scientific Society for Medical Law, Warsaw Medical University, Warsaw, Poland

Abstract

Background. Starting on January 1, 2016, specific groups of nurses and midwives have gained rights with respect to writing out prescriptions on medical orders and prescribing certain drugs, including writing out prescriptions for these medicines, as well as referring patients for diagnostic tests independently.
Objectives. The aim of this study was to assess the knowledge of MUW students about the expanding professional competence of nurses and midwives.
Material and Methods. Four hundred seventeen students, 83% women; mean age: 23 years (min. 18, max. 58, median: 23) took part in this study. Among them were students of: Medicine 35%, Nursing 25%, Public Health 20%, Midwifery 19%. First-year students comparised 30% of the participants, third-year – 28%, fourth-year – 14%, second-year – 12%, fifth-year – 10%, and sixth-year – 5%. Forty-three per cent of the study participants had already taken part in a medical law course. A voluntary and anonymous questionnaire study, a questionnaire developed by the authors, consisted of 3 parts: 13 close-ended questions on knowledge, 26 statements concerning attitudes assessed using the Likert scale, 8 demographic questions. The approval of the Ethical Review Board of Warsaw Medical University was not necessary.
Results. Forty-two per cent of the students knew which legal act had been amended and 31% of the total knew the date of its entry into force. Fifty-three per cent knew that the new regulations were their rights. Twenty-five per cent of the study participants knew that their new powers concerned prescribing medicines, foodstuffs intended for particular nutritional uses and medical devices.
Conclusion. The level of knowledge of students about the expanding professional competence of nurses and midwives with reference to prescribing medicines, writing out prescriptions, and referring for diagnostic tests is insufficient and needs to be improved. The study of students’ knowledge of and attitudes towards the new professional competence of nurses and midwives should be continued not only among Nursing and Midwifery students, but also among students of Medicine, Pharmacy, and Public Health.

Streszczenie

Wprowadzenie. Zgodnie z nowelizacją ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej od 1 stycznia 2016 r. określone grupy pielęgniarek i położnych uzyskają uprawnienia w zakresie wystawiania recept w ramach zlecenia lekarskiego, ordynowania określonych leków, w tym wystawiania na nie recept, a także samodzielnego kierowania pacjentów na badania diagnostyczne.
Cel pracy. Ocena wiedzy studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na temat rozszerzenia kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych.
Materiał i metody. Badaną grupę stanowiło 417 studentów (83% kobiet i 17% mężczyzn). Średnia wieku respondentów to 23 lata (min. 18, maks. 58, mediana: 23). Największą grupę stanowili studenci kierunku lekarskiego – 35%, następnie pielęgniarstwa – 25%, zdrowia publicznego – 20% i położnictwa – 19%. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety składający się z 3 części: 13 pytań zamkniętych dotyczących wiedzy, 26 stwierdzeń dotyczących postaw ocenianych w skali Likerta, 8 pytań metryczkowych. Badania nie wymagały zgody Komisji Bioetycznej WUM. Udział w badaniach był dobrowolny i anonimowy. Najwięcej ankiet wypełnili studenci I roku – 30%, następnie III roku – 28%, IV roku – 14%, II roku – 12%, V roku – 10% oraz VI roku – 5%. Wcześniej z edukacji z zakresu prawa medycznego korzystało 43% osób.
Wyniki. Czterdzieści dwa procent studentów wskazało akt prawny, do którego wprowadzone zostaną zmiany, 31% znało datę wejścia zmian w życie. Pięćdziesiąt trzy procent wiedziało, że nowe przepisy to uprawnienia. Dwadzieścia pięć procent wiedziało, że uprawnienia będą dotyczyć ordynacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Wnioski. Poziom wiedzy studentów na temat rozszerzenia uprawnień zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie ordynowania leków, wystawiania recept i kierowania na badania diagnostyczne jest niewystarczający i wymaga pilnego uzupełnienia. Badania dotyczące wiedzy i postaw studentów wobec nowych uprawnień zawodowych pielęgniarek i położnych powinny być kontynuowane, nie tylko w grupie studentów pielęgniarstwa i położnictwa, lecz również w grupie studentów kierunku lekarskiego, farmacji i zdrowia publicznego.

Key words

prescriptions, nursing, legislation, midwifery, drugs

Słowa kluczowe

recepty, pielęgniarstwo, przepisy o lekach, pielęgniarki, prawo, położne

References (12)

  1. Zarzeka A, Panczyk M, Belowska J, Gotlib J. Pielęgniarki i studenci pielęgniarstwa wobec rozszerzenia uprawnień zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie wystawiania recept oraz samodzielnego kierowania na badania diagnostyczne – sprawozdanie ze spotkania. Pielęg Pol. 2015; 3(57): 358–360.
  2. Zarzeka A, Panczyk M, Ścieglińska B, Jarosława Belowska, Iwanow L, Gotlib J. Postawy pielęgniarek oddziałowych wobec rozszerzenia uprawnień zawodowych w zakresie wystawiania recept oraz samodzielnego kierowania na badania diagnostyczne – wstępne badanie jakościowe. Pielęg. Pol. 2015; 4: 409–414.
  3. Zarzeka A, Gotlib J. #Recepty#Pielęgniarki#Quo Vadis Rozszerzenie uprawnień zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie wystawiania recept oraz samodzielnego kierowania na badania diagnostyczne. Sprawozdanie z warsztatów „Roszczeniowy pacjent, czy błąd pielęgniarki? Odpowiedzialność prawna i zawodowa”. Med Dydakt Wych. 2015; 4: 26–28.
  4. Zarzeka A, et al. Do nurses really need to know law? Perspectives of nurses on the eve of extending the scope of their competence in Poland. Abstractbook: Leiden International Medical Student Conference 11–15.03.2015, Wyd. S.E.M. Anema; 2015: 308.
  5. Zarzeka A, et al. Recepty pielęgniarskie – wiedza i postawy pielęgniarek i położnych wobec rozszerzenia kompetencji zawodowych. Międzynarodowa Konferencja naukowo-szkoleniowa „Innowacyjność w kształceniu, praktyce pielęgniarskiej i badaniach naukowych. 90-lecie powstania Uniwersyteckiej Szkoły Pielęgniarek i Opiekunek Zdrowia w Krakowie”. 11–12 września 2015 r. Kraków, Polska. Streszczenia prac: 188.
  6. Zarzeka A, Handzel S, Panczyk M, Belowska J, Gotlib J. Knowledge and attitudes of Medical University of Warsaw nursing students towards expanding professional competences of nurses and midwifes. 2nd V4 Conference on Public Health 2015 Health for public, public for health. Zabrze, Polska; 2015; Abstracts: 33–34.
  7. Panczyk M, Zarzeka A, Iwanow L, Belowska J, Gotlib J. Ocena rzetelności i trafności autorskiego kwestionariusza do badania wiedzy i postaw wobec rozszerzenia uprawień zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie samodzielnego ordynowania niektórych leków, wystawiania recept oraz kierowania na wybrane badania diagnostyczne – doniesienie wstępne. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2016; 1: 27–36.
  8. Opinia Komisji Bioetycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego http://komisja-bioetyczna.wum.edu.pl/content/szczeg%C3%B3%C5%82owe-infomacje-oraz-wzory-dokument%C3%B3w.
  9. Hey A, Bradley E, Nolan P. Suplementary Nurse Prescribing. Nursing Standard. 2004; 41(18): 33–39.
  10. Horton R. Nurse-prescribing in the UK: Right but also wrong. Lancet 2002; 359: 1875–1876.
  11. Krozen M, Francke A, Groenewegen P, Van Dijk L. Nurse prescribing of medicines in Western European and Anglo-Saxon countries: A survey on forces, conditions and jurisdictional control. Int J Nurs Stud. 2012; 49: 1002–1012.
  12. Latter S, Courtenay M. Effectiveness of nurse prescribing: A review of the literature, Issues Clin Nurs. 2004; 13: 26–32.