Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2017, vol. 7, nr 1, January-March, p. 27–34

doi: 10.17219/pzp/64695

Publication type: original article

Language: Polish

Download citation:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Sposoby radzenia sobie ze stresem – badanie ankietowe studentów wybranych szkół wyższych z Lublina

Ways of coping with stress: Survey based on the group of students from selected universities in Lublin

Olga Dąbska1,A,B,C,D,E,F, Eliza Wołoszynek2,B,C,E, Anna Kowalczyk3,B,C,E, Ewelina Kozłowska4,B,C,E

1 Doktorantka na Wydziale Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin

2 Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Lublin

3 Studentka kierunku zdrowie publiczne, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin

4 Doktorantka w Samodzielnej Pracowni Epidemiologii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin

Streszczenie

Wprowadzenie. We współczesnym świecie niemalże na każdym kroku ludność jest narażona na stresujące sytuacje. Stres jest osobistym doświadczeniem, niepowtarzalną kombinacją reakcji fizjologicznych, zachowań, emocji. Naturalną reakcją na wystąpienie stresu jest dążenie do ograniczenia jego działania przez „mechanizm copingu”. Zdaniem Lazarusa radzenie sobie ze stresem to podejmowanie stale zmieniających się wysiłków, które są nastawione na opanowanie stawianych przed jednostką wymagań uważanych przez nią jako obciążające lub przekraczające jej możliwości. „Mechanizmowi copingu” przypisuje się funkcję instrumentalną, polegającą na przywróceniu naturalnej relacji między jednostką a otoczeniem, i regulującą emocje.
Cel pracy. Zbadanie sposobów radzenia sobie ze stresem wśród studentów w zależności od czynników socjodemograficznych, takich jak: płeć, rodzaj wykonywanej pracy, miejsce pobytu i zamieszkania, stan cywilny, rodzaj uczelni, samoocena stylu życia.
Materiał i metody. Badanie zrealizowano w grudniu 2015 r. wśród 300 studentów z: Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Politechniki Lubelskiej, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym był Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – Mini-COPE, służący do oceny sposobów reagowania i odczuwania stresu. Wykorzystano ponadto autorski „Test radzenia sobie ze stresem” i metryczkę. Dane analizowano z użyciem programu STATISTICA 10.
Wyniki. Na podstawie autorskiego testu stwierdzono występowanie istotnej zależności między miejscem pobytu a radzeniem sobie ze stresem (p = 0,04). Lepszą znajomością sposobów niwelowania stresu wykazały się osoby mieszkające w akademiku. Zaobserwowano istotną statystycznie zależność między stylem życia a sposobem radzenia sobie ze stresem (p = 0,04). Studenci, którzy nie potrafili ocenić swojego stylu życia, najlepiej radzili sobie ze zwalczaniem stresu. Analiza materiału badawczego pozwala stwierdzić, że rodzaj wykonywanej pracy, płeć, miejsce pochodzenia, uczelnia, stan cywilny nie różnicowały poziomu radzenia sobie ze stresem. W przypadku Mini-COPE nie wykazano zależności statystycznych.
Wnioski. Badanie wykazało, że stosowane przez młodzież sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach są średnio zadowalające. W związku z narastającym problemem narażenia na stres jest konieczne popularyzowanie informacji o sposobach radzenia sobie z nim.

Abstract

Background. People are almost all the time exposed to stressful situations. Stress is a personal experience, a unique combination of physiological reactions, behaviors and emotions. Reducing the effects of stress with the use of coping mechanisms is people’s natural response.
Objectives. The aim of this study was to explore the ways of coping with stress among students depending on socio-demographic factors such as gender, the type of work, the place of stay and residence, marital status, the type of university, and lifestyle.
Material and Methods. The survey was carried out in December, 2015 on the group of 300 students from the Medical University of Lublin, Lublin University of Technology and Maria Curie-Skłodowska University. The method used was a diagnostic survey, a research tool in the form of the Inventory Measuring Coping Skills Mini-COPE for evaluating the methods of response and feeling of stress. We used own test of coping with stress and imprint, describing the sociodemographic situation of the respondents, e.g. gender, age, place of residence, marital status, type of college. The data was analyzed with STATISTICA 10 software.
Results. In the case of the original test, a significant relationship was observed between the place of residence and coping with stress (p = 0.04). People living in a dorm showed a better knowledge of the ways of eliminating stress. We observed the correlation between lifestyle and the ways of coping with stress (p = 0.0462). Students who were not able to assess their lifestyles demonstrated the highest levels of combating stress. The analysis of the research material demonstrated that the type of work, sex, place of origin, university, and marital status do not differentiate the level of coping with stress. In the case of the Mini-COPE, it did not show statistical significance.
Conclusion. The research shows that the ways of coping with difficult situations adopted by young people are mid-range satisfactory. Due to the growing problem of exposure to stress, it is necessary to popularize information on coping with stress.

Słowa kluczowe

stres, style radzenia sobie ze stresem, sytuacje trudne, obciążenie

Key words

stress, load, coping with stress, difficult situations

References (23)

  1. Dugiel G, Tustanowska B, Kęcka K, Jasińska M: Przegląd teorii stresu. Acta Sci Acad Ostroviensis. 2012;1:47–70.
  2. Waszkowska M, Potocka A, Wojtaszyk P: Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera; 2010.
  3. Lazarus RS, Folkman S: Stress, appraisal and coping. New York: Wyd. Springer; 1984.
  4. Heszen-Niejodek I: Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. [W:] Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Red.: Strelau J. Gdańsk: Wyd. GWP; 2007:465–492.
  5. Kopeć M, Terelak JF: Style poznawcze a style radzenia sobie ze stresem u osób z przewlekłym bólem kręgosłupa. Stud Psychol. 2009;9:57–74.
  6. Wrześniewski K: Style a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru. [W:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Red.: Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego; 1996:44–64.
  7. Endler NS, Norman S: Stress, anxiety and coping: The multidimensional interaction model. Can Psychol. 1997;38(3):136–153.
  8. Schwarzer R, Taubert S: Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: proactive coping. [In:] Beyond coping: Meeting goals, vision, and challenges. Ed.: Frydenberg E. London: Oxford University Press; 2002:19–35.
  9. Żuralska R, Majkowicz M, Gaworska-Krzemińska A: Psychologiczna ocena stylów radzenia sobie ze stresem a cechy osobowości studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Probl Pielęg. 2012; 20(2):240–246.
  10. Ogińska-Bulik N: Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem u dzieci. Acta Univ Lodz., Folia Psychol. 2001;5:83–95.
  11. Sęk H, Cieślak R: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN; 2005.
  12. Juczyński Z: Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Przegl Psychol. 1999;4(42):43–56.
  13. Siudem A: Radzenie sobie ze stresem a osiągnięcia szkolne uczniów. Ann UMCS Sect D. 2005;18:155–165.
  14. Folkman S, Lazarus RS, Dunkel-Schetter C, DeLongis A, Gruen RJ: Dynamics of a stressful encounter: Cognitive appraisal, coping, and encoun-ter outcomes. J Pers Soc Psychol. 1986;50(5):992–1003.
  15. Makowska H, Poprawa R: Radzenie sobie ze stresem w procesie budowania zdrowia. [W:] Podstawy psychologii zdrowia. Red.: Doliń-ska-Zygmunt G. Wrocław: Wyd. UW; 2001:71–102.
  16. Pietrzykowska E, Wierusz-Wysocka B: Psychologiczne aspekty nadwagi, otyłości i odchudzania się. Pol Merkuriusz Lek. 2008;143:472–476.
  17. Huber L: Style adaptacyjne do sytuacji stresowych w różnych grupach wiekowych a choroby cywilizacyjne XXI wieku. Probl Hig Epidemiol. 2010;91(2):268–275.
  18. Kwiatkowska A, Roszak J, Sikora R, et al.: Kultura a strategie radzenia sobie ze stresem. Badania międzykulturowe. PSSP 2014;9(28):68–91.
  19. Dahlin M, Joneborg N, Runeson B: Stress and depression among medical students: a cross-sectional study. Med Educ. 2005;39(6): 594–604.
  20. Awé C, Gaither CA, Crawford SY, Tieman J: A Comparative Analysis of Perceptions of Pharmacy Students’ Stress and Stressors across Two Multicampus Universities. Am J Pharm Educ. 2016;80(5):82.
  21. Abdollahi A, Abu Talib M, Carlbring P, Harvey R, Yaacob SN, Ismail Z: Problem-solving skills and perceived stress among undergraduate stu-dents: The moderating role of hardiness. J Health Psychol. 2016. doi: 10.1177/1359105316653265.
  22. Kriener C, Schwertfeger A, Deimel D, Köhler T: Psychosocial Stress, Stress Perception and Stress Management of Students of Social Work: a Quantitative Study. Gesundheitswesen. 2016. doi: 10.1055/
  23. Metzger IW, Cooper SM, Ritchwood TD, Onyeuku C, Griffin CB: Profiles of African American College Students’ Alcohol Use and Sexual Behav-iors: Associations With Stress, Racial Discrimination, and Social Support. J Sex Res. 2016. doi: 10.1080/00224499.2016.1179709.