Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2016, vol. 6, nr 3, July-September, p. 247–256

doi: 10.17219/pzp/64685

Publication type: review article

Language: Polish

Download citation:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Audytor wewnętrzny w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej jako nowy aktor na scenie opieki zdrowotnej w Polsce

The Internal Auditor in an Independent Public Healthcare Centre as the New Actor on the Healthcare Stage in Poland

Agnieszka Dymicka1,

1 Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin

Streszczenie

W artykule podjęto kwestię zadań i skuteczności audytorów wewnętrznych, systematyzując wiedzę na temat funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym należących do tego sektora samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Dokonana analiza genezy definicji i aktów normujących funkcjonowanie audytu wewnętrznego wyznaczającego obszar działania audytora wewnętrznego, wzmocniona o elementy praktyczne funkcjonowania audytu, uprawnia do postawienia wniosku, że zasadność prowadzenia audytu wewnętrznego występuje wówczas, gdy przynosi on wartość dodaną podmiotom wykonującym działalność leczniczą. Wielowymiarowość i wielopłaszczyznowość podejmowanych działań oraz ukierunkowanie na bardzo konkretnie określonych odbiorców stawia podmioty wykonujące działalność leczniczą w kręgu zainteresowań wielu dyscyplin naukowych. Interdyscyplinarne podejście przedstawione w artykule wskazuje na znaczną elastyczność warsztatu pracy audytora wewnętrznego w dostosowaniu do zmieniającej się rzeczywistości. Umiejętność właściwego wykorzystania i zastosowania przez zarządzających podmiotami wykonującymi działalność leczniczą mechanizmów stworzonych przez przepisy prawa stwarza szansę na osiągnięcie przez te podmioty zakładanych celów, realizacji wyznaczonej misji, ograniczając bądź w znaczny sposób niwelując zdarzenia mające wpływ na ich osiągnięcie.

Abstract

The article discusses the role and the effectiveness of internal auditors who systematize knowledge on the functioning of internal audit in public finance sector units, including independent public medical institutions belonging to this sector. After the analysis of the history of the definition, the acts regulating the functioning of the internal audit which determines the internal auditor’s scope of work, and the examined practical elements of audit functioning, it can be concluded that internal audit is justified when it benefits a medical institution. The multidimensionality and multi-faced nature of the undertaken actions and the focus on strictly specified recipients, places the entities carrying out medical activity within the area of interest of many scientific disciplines. The interdisciplinary approach presented in the article indicates a considerable flexibility of working skills of an internal auditor in the changing reality. The ability to use and properly implement the law by those who manage the entities carrying out medical activity, provides an opportunity to achieve the objectives postulated by these entities and to fulfill their mission, by reducing or significantly restricting the events that have a negative influence on achieving these objectives.

Słowa kluczowe

audytor wewnętrzny, audyt wewnętrzny, instytucja medyczna, socjologia medycyny

Key words

internal auditor, internal audit, medical institution, medical sociology

References (27)

  1. Bizoń Z.: Wzorce adaptacji systemu medycznego do zmian społecznych. [W:] Socjologia a zdrowie. Red.: Sokołowska M., Hołówka J., Ostrowska A. PWN, Warszawa 1976, 107.
  2. Ostrowska A.: Komu potrzebna jest socjologia medycyny. Doświadczenia polskie i amerykańskie. [W:] W stronę socjologii zdrowia. Red.: Piątkowski W., Titkow A. Wyd. UMCS, Lublin 2002, 214.
  3. Goffman E.: Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.
  4. Skrzypek M.: Geneza i ewolucja podstawowych kategorii analitycznych socjologii medycyny. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, Wyd. Instytut Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki, Lublin 2012, 18(4), 373.
  5. Balcerowicz L.: Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce – diagnoza i propozycje zmian. Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju, Warszawa 2008, 7, 9–10.
  6. Moeller R.: Nowoczesny audyt wewnętrzny. Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011, 27–28, 28, 687, 177.
  7. Https://www.iia.org.pl/o-nas/historia (data dostępu 22.06.2015).
  8. Gołębiowski G., Russel P.: Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce na tle wybranych państw UE. Biuro Analiz Sejmowych, Warszawa 2012, Nr 12(79), 1, 1.
  9. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. 1998 r. Nr 155, poz. 1014).
  10. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1116).
  11. Ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
  12. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
  13. Audyt wewnętrzny w doskonaleniu instytucji. Red.: Lisiński M. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011, 42, 41, 104, 144–145.
  14. Definicja audytu wewnętrznego. Kodeks etyki oraz Międzynarodowe Standardy Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego. Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, Warszawa 2011, 3, 15, 14, 47.
  15. Sawicki K.: Wykorzystanie kontroli i audytu w procesie sterowania działalnością publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Zeszyty Naukowe US. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia Nr 679 (44). Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2011, 140.
  16. Kiziukiewicz T.: Audyt wewnętrzny w strukturze kontroli zarządczej. Difin SA, Warszawa 2013, 18, 24–26, 29–31.
  17. Podręcznik Audytu Wewnętrznego. Ministerstwo Finansów, Warszawa 2013, 6.
  18. Innowacje organizacyjne w szpitalach. Red.: Stępniewski J., Karnieja P., Kęsy M. Wolters Kluwers Polska, Warszawa 2011, 305.
  19. Lisiecka K.: Audyt wewnętrzny a kontrola zarządcza – doskonalenie zarządzania w sektorze publicznym. Kontrola Państwowa, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2013, 101.
  20. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 112, poz.1198).
  21. Załącznik Nr 1 do Komunikatu Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz.U. MF z 2012 r. poz. 56), 33.
  22. Wasiak A.: Wpływ efektywności wykonywania zadań audytowych na funkcjonowanie jednostki na przykładzie Wielkopolskiego Centrum Onkologii. [W:] Audyt wewnętrzny i kontrola zarządcza. Red. nauk.: Gumińska B., Marchewka-Bartkowiak K., Szeląg B. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2011, 174–175.
  23. Kaczmarek T.T.: Zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne. Difin SA, Warszawa 2010, 89.
  24. Opolski K., Waśniewski K.: Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych. Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa 2011, 39–48.
  25. Orzeł J.: Zarządzanie ryzykiem operacyjnym za pomocą instrumentów pochodnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, 40–41.
  26. Biuletyn Nr 3 (12)/2014. Kontrola Zarządcza w Jednostkach Samorządu Terytorialnego. Departament Polityki Wydatkowej, Warszawa 2014, 9–11.
  27. Sierpińska L.: Proces wdrożenia systemu zarządzania jakością w szpitalu. Probl. Pielęg. 2008, 16(4), 401–404.