Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2016, vol. 6, nr 2, April-June, p. 95–103

doi: 10.17219/pzp/61705

Publication type: original article

Language: Polish

Download citation:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Aktywność fizyczna młodzieży

Physical Activity of Youth

Anna Gawęda1,2,A,C,D,E,F, Halina Mrowińska2,A,B,C

1 Wyższa Szkoła Planowania Strategicznego, Dąbrowa Górnicza

2 Wyższa Szkoła Nauk Stosowanych, Ruda Śląska

Streszczenie

Wprowadzenie. Aktywność ruchowa jest zaliczana do podstawowych składników prozdrowotnego stylu życia, to także jeden z najważniejszych aspektów rozwoju człowieka, czynnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia. Dzięki aktywności ruchowej rozwijają się i utrwalają zróżnicowane umiejętności, poprawia się samopoczucie, kształtuje prawidłowa postawa ciała. Mimo tak dużego znaczenia ruchu dla rozwoju wielu sfer zdrowia fizycznego i psychicznego, aktywność ruchowa w codziennym funkcjonowaniu człowieka, czyli w okresie dzieciństwa, dojrzewania i starzenia się maleje.
Cel pracy. Próba określenia stylu życia licealnej młodzieży wielkomiejskiej, a także roli, jaką odgrywa w nim aktywność fizyczna i forma spędzania wolnego czasu.
Materiał i metody. W badaniach wzięło udział 200 uczniów szkoły średniej w wieku 17 i 19 lat. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz anonimowej ankiety.
Wyniki. Większość badanych deklaruje systematyczne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego, najmniejszy odsetek odnotowano w grupie dziewcząt w wieku 17 lat – 82%. Aktywność fizyczną przez cały rok podejmują przede wszystkim młodzi mężczyźni – 90% badanych 19-latków i 82% 17-latków.
Wnioski. Zdecydowana większość badanej młodzieży dojeżdża do szkoły. W jej najbliższym otoczeniu znajduje się wystarczająca liczba ogólnodostępnych i zróżnicowanych obiektów sportowych, a warunki do pracy i odpoczynku w domu są optymalne. Młodzież w większości regularnie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego w szkole, ale nie odczuwa potrzeby zwiększenia liczby i zakresu zajęć sportowych oferowanych przez szkołę. Młodzi ludzie wybierają sport uprawiany poza szkołą indywidualnie lub w gronie znajomych.

Abstract

Background. Physical activity belongs to the essential components of a healthy lifestyle, and is also one of the most important aspects of human development, an essential factor for proper functioning and maintaining health. Physical activity helps to develop varied skills, improves the mood, contributes to the formation of correct posture. However, despite its importance for the development of many areas of physical and mental health, physical activity decreases in everyday lives of people during their childhood, adolescence and senescence.
Objectives. The aim of the study was to determine the lifestyle of urban high school youth regarding their physical activity and leisure activities.
Material and Methods. The study involved 200 high school students between the ages of 17 and 19 years. The study was performed by a diagnostic survey and used the author’s anonymous questionnaire.
Results. Most of the respondents declare regular participation in physical education classes. The lowest percentage was recorded in the group of girls aged 17–82%. Physical activity is taken throughout the year mainly by young men, 90% of 19-year-olds and 82% of 17-year-olds.
Conclusion. The vast majority of young people commute to school; there is a sufficient number of areas and diverse sports facilities in its closest vicinity and the conditions at home for work and rest are optimal; most adolescents participate regularly in physical education classes at school, but do not think that the increase in number of sport activities offered by school is necessary; young people choose to practice sport outside the classroom individually or among friends.

Słowa kluczowe

młodzież, aktywność fizyczna, czas wolny

Key words

physical activity, young people, free time

References (8)

  1. Osiński W.: Teoria wychowania fizycznego. Wyd. AWF, Poznań 2011.
  2. Madejski E.: Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. AWF, Kraków 2013, 5–6.
  3. Owczarek S.: Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży. [W:] Profilaktyka otyłości u dzieci i młodzieży. Od urodzenia do dorosłości. Red.: Oblacińska A., Weker H. Wyd. Help Med, Kraków 2008.
  4. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2012.
  5. Biernat E., Stupnicki R., Gajewski A.K.: Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) – wersja polska. Wych. Fiz. Sport 2007, 51(1), 47–54.
  6. Görner K., Jurczak A., Zieliński J., Wilk E., Duma W.: Aktywność fizyczna młodzieży w czasie wolnym na tle wybranych uwarunkowań. Physical activity of youth in their leisure time on the selected background. J. Health Sci. 2014, 4(13), 266–284.
  7. Bytniewski M.: Ocena aktywności fizycznej studentów Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej. [W:] Paradygmaty współczesnej kultury fizycznej i zdrowotnej. Red.: Kaźmierczak A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2011.
  8. Bakalarczyk B., Skibińska K.: Wartości – ranga kultury fizycznej wśród uczniów liceum. Wychow. Fiz. Zdr. 2004, 4, 32–35.