Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2016, vol. 6, nr 2, April-June, p. 165–170

doi: 10.17219/pzp/61573

Publication type: review article

Language: Polish

Download citation:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Improvement Science Training for European Healthcare Workers (ISTEW) – współpraca europejska w obszarze edukacji

Improvement Science Training for European Healthcare Workers (ISTEW) – European Cooperation in the Field of Education

Joanna Girzelska1,A,B,C,D,E,F, Magdalena Głowacka1,A,B,C,D,E,F

1 Wydział Nauk o Zdrowiu, Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Polska

Streszczenie

Improvement Science Training for European Healthcare Workers to międzynarodowy projekt badawczy zrealizowany w ramach programu „Uczenie się przez całe życie – Erasmus – projekty wielostronne” dzięki wzajemnej współpracy europejskich uczelni, m.in. Uniwersytetu Zachodniej Szkocji – lidera Projektu oraz Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Badania były współfinansowane ze środków Komisji Europejskiej w ramach Programu Erasmus. Głównym celem prowadzonych badań było opracowanie wspólnych programów nauczania z dziedziny „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej”, bazujących na wiedzy akademickiej oraz wiedzy praktycznej, które umożliwią europejskim uniwersytetom budowanie własnego potencjału oraz poszerzenie wiedzy i zakresu umiejętności zarówno wśród studentów, jak i pracowników służby zdrowia w krajach partnerskich projektu. Cele szczegółowe to m.in.: wymiana wiedzy i doświadczeń na temat doskonalenia opieki zdrowotnej między partnerami, zebranie, przegląd i analiza danych odnoszących się do nauczania w dziedzinie doskonalenia opieki zdrowotnej, opracowanie międzynarodowego podręcznika z dziedziny „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej”. W projekcie wykorzystano różne podejścia i metody badawcze, które pozwoliły na osiągnięcie zakładanych celów.

Abstract

Improvement Science Training for European Healthcare Workers was an international research project carried out under the program entitled ‘Lifelong Learning – Erasmus: Multilateral Projects’. The project had been implemented in mutual cooperation between European countries. The project encompasses, among others, the University of the West of Scotland – the leader of the Project – as well as the University of Economics and Innovation in Lublin. The research was co-financed by the European Comission with funds from the Erasmus Program. The main objective was to develop common educational programs in the field of ‘Healthcare Improvement Science,’ based on both academic and practical knowledge that will enable European universities to build their own potential and improve knowledge and skills among students and professionals in the partner countries of the project. Specific objectives include the exchange of knowledge and experience between partners to improve healthcare, collection, review and analysis of data related to teaching on healthcare improvement, the development of an international textbook in the field of ‘Healthcare Improvement Science’. The project adopted a variety of approaches and research methods which made it possible to achieve the objectives.

Słowa kluczowe

edukacja, doskonalenie, opieka zdrowotna, współpraca międzynarodowa

Key words

education, improvement, healthcare, international cooperation

References (10)

  1. Polityka – Komisja Europejska. Komisja Unii Europejskiej, źródło elektroniczne: http://ec.europa.eu/health/patient_ safety/policy/index_pl.htm (data dostępu 12.11.2015).
  2. Magda I., Szczygielski K.: Ocena możliwości działania polskiego systemu ochrony zdrowia. Współpłacenie i prywatne ubezpieczenia zdrowotne. Ernst&Young Usługi Finansowe Audyt, Warszawa 2011, s. 9.
  3. Peden C.: Quality improvement in anaesthesia. Royal College of Anaesthetists. Raising the Standard: a compendium of audit recipes. 3rd Edition 2012. p. 23–25 Źródło elektroniczne: https://www.rcoa.ac.uk/system/files/CSQ-ARB2012-QIA.pdf (data dostępu 12.11.2015).
  4. The Health Foundation Inspiring Improvement. Evidence scan: Improvement science. January 2011. Źródło elektroniczne: http://www.health.org.uk/sites/default/files/ImprovementScience.pdf (data dostępu 12.11.2015).
  5. Sansoni J., Corvo E., De Caro W.: Final Report WP 5: Clarification of competency and capability requirements for healthcare professionals working in Europe. Sapienza University of Rome Department of Public Health and Infectious Disease Nursing Research 2014, s. 1–31. Opracowanie w ramach projektu badawczego „Healthcare Improvement Science Training for European Healthcare Workers”, niepublikowane.
  6. Shojania K.G., Grimshaw J.M.: Evidence-based quality improvement: the state of the science. Health Aff (Millwood) 2005, 24(1), 138–150.
  7. Crisan-Dabija R., Smochina L., Mihaescu T.: Final Report WP6: Review of available education/training. University of Medicine and Pharmacy “Gr.T.Popa” Iasi – Clinic of Pulmonary Diseases, Romania 2014, s. 1–30. Opracowanie w ramach projektu Badawczego „Healthcare Improvement Science Training for European Healthcare Workers”, niepublikowane.
  8. Grol R., Baker R., Moss F.: Quality improvement research: understanding the science of change in health care. BMJ Publishing Group, London 2004.
  9. Głowacka M., Orzeł Z., Girzelska J., Jarosz M.J., Baryła-Matejczuk M.: Final Report WP7: Gap analysis in education and training. WSEiI in Lublin, Poland 2015, s. 1–36. Opracowanie w ramach projektu badawczego „Healthcare Improvement Science Training for European Healthcare Workers”, niepublikowane.
  10. Zurc J., Savic B.S.: Final Report WP3: Development of clear definition of health care improvement science: Final report of the Delphi survey. College of Nursing Jesenice, Slovenia 2014, s. 1–87. Opracowanie w ramach projektu badawczego „Healthcare Improvement Science Training for European Healthcare Workers”, niepublikowane.