Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2015, vol. 5, nr 3, July-September, p. 231–238
Publication type: original article
Language: Polish
Zależność między zachowaniami zdrowotnymi a poziomem stresu i występowaniem bezsenności oraz depresji u studentów zdrowia publicznego
Relationship Between Health Behavior Patterns and the Level of Stress, Insomnia, and Depression Among the Students of Public Health Faculty
1 Katedra i Zakład Higieny, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
2 Katedra Toksykologii i Uzależnień, Zakład Toksykologii i Ochrony Zdrowia w Środowisku Pracy, Śląski Uniwersytet Medyczny, Katowice
3 Katedra i Zakład Podstawowych Nauk Medycznych, Wydział Zdrowia Publicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny, Bytom
Streszczenie
Wprowadzenie. Wiedza, umiejętności i kwalifikacje zawodowe, które studenci zdrowia publicznego nabywają w czasie studiów powinny skutkować tym, że w pierwszej kolejności sami będą przestrzegać właściwych zachowań zdrowotnych, aby w przyszłości móc pełnić rolę edukatorów zdrowia w społeczeństwie.
Cel pracy. Ocena zachowań zdrowotnych oraz zbadanie związku między nimi a poziomem stresu i występowaniem bezsenności oraz depresji u studentów zdrowia publicznego.
Materiał i metody. Badaną grupę stanowiły studentki Wydziału Zdrowia Publicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Badanie ankietowe przeprowadzono w okresie od lutego do kwietnia 2015 r. wśród 133 respondentek. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: Inwentarz Zachowań Zdrowotnych (IZZ), kwestionariusz oceny poziomu stresu (PSS 10), Ateńską Skalę Bezsenności (ATE) oraz skalę depresji Becka (BECK).
Wyniki. Średnia wieku badanych studentek wyniosła 22,3 roku. Na podstawie skali IZZ wyniki niskie lub średnie z zakresu deklarowanych zachowań zdrowotnych uzyskało odpowiednio 30 i 39% ankietowanych, zaś wysokie jedynie 31%. Posługując się skalą PSS 10, stwierdzono, że niski i średni poziom nasilenia stresu charakteryzuje odpowiednio 16 i 34%, a wysoki 50% badanych. Bezsenność występowała u 51% studentek, a objawy depresji stwierdzono u 39% badanych (30% łagodna, 5% umiarkowanie ciężka i 4% ciężka). Stres był czynnikiem sprzyjającym bezsenności i zachowaniom depresyjnym, jednocześnie studentki cierpiące na bezsenność i depresję wykazywały mniejszą dbałość o zdrowie. Nie stwierdzono natomiast zależności między wiekiem respondentek, stopniem (licencjackie, magisterskie) i rokiem studiów a ocenianymi wskaźnikami.
Wnioski. Zachowania zdrowotne przejawiane przez studentki zdrowia publicznego są na niezadowalającym poziomie. Większe natężenie stresu koreluje ponadto ze zmniejszoną dbałością o swoje zdrowie oraz jest czynnikiem większego ryzyka występowania bezsenności i depresji.
Abstract
Background. It is expected that public health faculty students, due to knowledge, skills and professional qualifications acquired during their studies, are the first to follow the correct health-related behaviors so as to act in the future as health educators in the society.
Objectives. The aim of the present study was to assess the relationship between health behavior patterns and the level of stress, insomnia, and depression among the students of public health faculty.
Material and Methods. The study group consisted of female students of the Public Health Faculty at the Medical University of Silesia in Katowice. The survey was conducted from February to April 2015 and it covered 133 respondents. The following research tools were employed: inventory of health-related behaviors (IZZ), a perceived stress scale (PSS 10), Athens Insomnia Scale (ATE) and the Beck Depression Inventory (BECK).
Results. The mean age of responders was 22.3 years. Based on the results of IZZ scale, low or medium health-related behaviors declared 30% and 39% of respondents respectively, whereas a high only 31%. Using PSS 10 scale we found that low and moderate stress severity level characterized 16% and 34% of responders respectively and high 50%. Insomnia occurred in 51% of the students while depressive symptoms were found in 39% of patients (30% mild, 5% moderate and 4% severe). Stress was a risk factor for insomnia and depressive behavior, moreover students suffering from insomnia and depression showed less attention to health-related behaviors. Conversely, there was no correlation between age of respondents, their degree (Bachelor’s Degree; Master of Science), and the years of study and other parameters.
Conclusion. Public health students show unsatisfactory level of health-related behaviors, also higher stress level correlates with decreased attention to their health habits, and is considered to be a risk factor for insomnia and depression development.
Słowa kluczowe
depresja, bezsenność, zachowania zdrowotne, stres, studenci zdrowia publicznego
Key words
depression, insomnia, stress, heath-related behavior, public health faculty students
References (33)
- Robertson L.M., Douglas F., Ludbrook A., Reid G., van Teijlingen E.: What works with men? A systematic review of health promoting interventions targeting men. BMC Health Serv. Res. 2008, 8, 141, 1–9.
- Langford R., Bonell C., Jones H., Pouliou T., Murphy S., Waters E., Komro K., Gibbs L., Magnus D., Campbell R.: The World Health Organization’s Health Promoting Schools framework: a Cochrane systematic review and meta-analysis. BMC Public Health 2015, 15, 130, 1–15.
- Kurzępa-Hasan E.: Brytyjska polityka w zakresie promocji zdrowia po II wojnie światowej. (rozprawa doktorska). Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2009.
- Han S.S., Weiss B.: Sustainability of teacher implementation of school-based mental health programs. J. Abnorm. Child. Psychol. 2005, 33, 665–679.
- Sallis R., Franklin B., Joy L., Ross R., Sabgir D., Stone J.: Strategies for promoting physical activity in clinical practice. Prog. Cardiovasc. Dis. 2015, 57, 375–386.
- Http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20071641166 (data dostępu: 20.05.2015 r.).
- Cianciara D., Maria Piotrowicz M., Gajewska M.: Zasoby kadrowe zdrowia publicznego i promocji zdrowia w Polsce. Cz. III. Plany zawodowe studentów kierunku „zdrowie publiczne”. Probl. Hig. Epidemiol. 2010, 91, 482–488.
- Juczyński Z., Ogińska-Bulik N.: Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 2012.
- Juczyński Z.: Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 2012.
- Soldatos C.R., Dikeos D.G., Paparrigopoulos T.J.: Athens Insomnia Scale: validation of an instrument based on ICD-10 criteria. J. Psychosom. Res. 2000, 48, 555–560.
- Parnowski T., Jernajczyk W.: Inwentarz Depresji Becka w ocenie nastroju osób zdrowych i chorych na choroby afektywne. Psychiatr. Pol. 1977, 4, 417–421.
- Beck A.T., Ward C.H., Mendelson M., Mock J., Erbaugh J.: An Inventory for Measuring Depression. Arch. Gen. Psychiatry 1961, 4, 561–571.
- Binkowska-Bury M.: Zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.
- Smoleń E., Cipora E., Penar-Zadarko B., Gazdowicz L.: Wybrane zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej a umiejscowienie kontroli zdrowia. Prz. Med. Uniw. Rzesz. Inst. Leków 2012, 4, 474–484.
- Łaszek M., Nowacka E., Gawron-Skarbek A., Szatko F.: Negatywne wzorce zachowań zdrowotnych studentów. Część II. Aktywność ruchowa i nawyki żywieniowe. Probl. Hig. Epidemiol. 2011, 92, 461–465.
- Palacz J.: Zachowania zdrowotne studentów w świetle wybranych uwarunkowań. Med. Ogólna Nauki Zdr. 2014, 3, 301–306.
- Baran A., Stocka A.: Kierunek studiów jako wyznacznik zachowań zdrowotnych. Prz. Med. Uniw. Rzesz. 2008, 4, 326–331.
- Walentukiewicz A., Łysak A., Wilk B.: Zachowania zdrowotne studentek pielęgniarstwa. Nurs. Top. 2013, 21, 484–488.
- Kozieł D., Kaczmarczyk M., Naszydłowska E., Gałuszka R.: Wpływ kształcenia w Uniwersytecie Trzeciego Wieku na zachowania zdrowotne ludzi starszych. Stud. Med. 2008, 12, 23–28.
- Ślusarska B., Nowicki G.: Zachowania zdrowotne w profilaktyce chorób układu krążenia wśród osób pracujących. Probl. Hig. Epidemiol. 2010, 91, 34–40.
- Pietryka-Michałowska E., Wdowiak L.: Zachowania zdrowotne studentów akademii medycznej. Wpływ czynników demograficznych na ocenę zachowań zdrowotnych. Zdr. Publ. 2004, 114, 326–330.
- Bartczak M., Bartczak M.: Natężenie stresu i sposoby radzenia sobie ze stresem u ratowników medycznych i studentów ratownictwa medycznego. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej 2010, 5, 7–17.
- Waqas A., Khan S., Sharif W., Khalid U., Ali A.: Association of academic stress with sleeping difficulties in medical students of a Pakistani medical school: a cross sectional survey. Peer J. 2015, 12, 3, 1–11.
- Cohen S., Kamarck T., Mermelstein R.: A global measure of perceived stress. J. Health Soc. Behav. 1983, 24, 385–396.
- Naquin M.R., Gilbert G.G.: College students’ smoking behavior, perceived stress, and coping styles. J. Drug. Educ. 1996, 26, 367–376.
- Fornal-Pawłowska M., Wołyńczyk-Gmaj D., Szelenberger W.: Walidacja Ateńskiej Skali Bezsenności. Psychiatr. Pol. 2011, 45, 2, 211–222.
- Sing C.Y., Wong W.S.: Prevalence of insomnia and its psychosocial correlates among college students in Hong Kong. J. Am. Coll. Health 2010, 59, 174–182.
- Lund H.G., Reider B.D., Whiting A.B., Prichard J.R.: Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students. J. Adolesc. Health 2010, 46, 124–132.
- Petrov M.E., Lichstein K.L., Baldwin C.M.: Prevalence of sleep disorders by sex and ethnicity among older adolescents and emerging adults: relations to daytime functioning, working memory and mental health. J. Adolesc. 2014, 37, 587–597.
- Taylor D.J., Zimmerman M.R., Gardner C.E., Williams J.M., Grieser E.A., Tatum J.I., Bramoweth A.D., Francetich J.M., Ruggero C.: A pilot randomized controlled trial of the effects of cognitive-behavioral therapy for insomnia on sleep and daytime functioning in college students. Behav. Ther. 2014, 45, 376–389.
- Gupta S., Basak P.: Depression and type D personality among undergraduate medical students. Indian. J. Psychiatry 2013, 55, 287–289.
- Richards D., Sanabria A.S.: Point-prevalence of depression and associated risk factors. J. Psychol. 2014, 148, 305–326.
- Desouky Del-S., Abdellatif Ibrahem R., Salah Omar M.: Prevalence and Comorbidity of Depression, Anxiety and Obsessive Compulsive Disorders among Saudi Secondary School Girls, Taif Area, KSA. Arch. Iran Med. 2015, 18, 234–238.




