Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2015, vol. 5, nr 3, July-September, p. 223–229
Publication type: original article
Language: Polish
Poziom wiedzy na temat płodności i jej zaburzeń – badanie ankietowe studentek sześciu wrocławskich uczelni
The Level of Knowledge About Fertility and Its Disorders – Survey Based on a Group of Young Female Students from Six Universities in Wrocław
1 II Katedra i Klinika Ginekologii, Położnictwa i Neonatologii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław
Streszczenie
Wprowadzenie. Niepłodność, uznana przez WHO za chorobę społeczną, dotyczy obecnie 10–15% par w Polsce, a odsetek niepłodnych par stale się zwiększa. Badania demograficzne wykazują, że obserwowane od kilkunastu lat zmniejszenie dzietności stale się pogłębia. W 2012 r. współczynnik dzietności wyniósł 1,3 (jeden z najniższych w Europie), a średni wiek rodzenia określono na 27 lat (1990 r.: współczynnik dzietności 2,1, średni wiek rodzenia – 23 lata). Znacznie zwiększyła się liczba kobiet rodzących między 30. a 34. r.ż., ponieważ coraz więcej kobiet chce zdobyć wykształcenie, a dopiero potem decyduje się na dziecko.
Cel pracy. Zbadanie wiedzy młodych studentek na temat płodności i jej zaburzeń oraz analiza poziomu wiedzy w zależności od uczelni, wieku, pochodzenia, wykształcenia rodziców.
Materiał i metody. Analizy dokonano na podstawie anonimowych, autorskich kwestionariuszy (32 pytania). Pytania podzielono na 6 kategorii. Zebrano 450 ankiet od studentek 6 największych wrocławskich uczelni – do analizy zakwalifikowano 429. Wiek badanych wynosił 19–26 lat. Dane analizowano z użyciem programu STATISTICA 10.
Wyniki. Uzyskano wyniki o rozkładzie normalnym. Średnia poprawnych odpowiedzi wyniosła 62%. Studentki Uniwersytetu Medycznego uzyskały istotnie lepsze wyniki od respondentek z pozostałych uczelni (p < 0,001). Młodsze ankietowane (19–20 lat) odpowiadały gorzej od studentek w wieku 21–26 lat. Jedynie 24% ankietowanych potrafi określić, kiedy ma dni płodne – nie ma różnicy między uczelniami. 72% badanych osób nie jest świadomych tego, że za niepłodność są odpowiedzialni tak samo często zarówno kobieta, jak i mężczyzna. Samoocena była największa wśród studentek Uniwersytetu Przyrodniczego, ale tylko 41% z nich znało najczęstszą przyczynę kobiecej niepłodności.
Wnioski. Badanie wykazało, że poziom wiedzy o niepłodności jest niezadowalający, nawet w grupie osób dobrze znających fizjologię cyklu. Samoocena ankietowanych nie odzwierciedla rzeczywistego poziomu wiedzy dotyczącej niepłodności. W związku z narastającym problemem niepłodności w społeczeństwie jest konieczna edukacja młodych kobiet, ponieważ problem ten w bliskiej przyszłości może ich dotyczyć.
Abstract
Background. Infertility, approved by WHO as a social disease, currently concerns 10–15% of couples in Poland, but this number is increasing. Demographic studies show that for the last several years the decline in fertility has been progressing. In 2012 the fertility rate (fr) was 1.3 (one of the lowest in Europe), and the average childbearing age (ca) was 27 years (1990: fr 2.1, ca 23). The amount of procreating women aged 30–34 has significantly increased – women’s main goal is to get education and then to procreate.
Objectives. The aim of this study was to analyse young female student knowledge about fertility and its disorders as well as checking if the university, age, origin, parents and education influence the result.
Material and Methods. The analysis was based on the anonymous questionnaire (32 questions) created by the author. Four hundred fifty questionnaires were collected from the students (aged 19–26) of the 6 universities in Wrocław, 429 were analyzed. Data was analyzed with STATISTICA 10.
Results. The average score of the survey was 62%. There is a difference between the results of students of the Medical University (highest average score 72%) and students of other universities (p < 0.001). Younger respondents (19–20 years) answered significantly worse than respondents aged 21–26. Only 24% of respondents can define when fertility days occur. Seventy two percent aren’t mindful that females are as often as males responsible for infertility. The self-evaluation is the highest in the group of students from University of Environmental Sciences, but only 41% of them know the most common reason of female infertility.
Conclusion. The research has shown that knowledge about infertility is low, even in the group of respondents that were familiar with the physiology of the cycle. The self-evaluation does not reflect the actual level of knowledge about infertility. Due to the growing problem of infertility in society, additional education of young women is required as in the nearest future this problem may affect them.
Słowa kluczowe
wiedza, niepłodność, płodność, studentki
Key words
knowledge, infertility, students, fertility
References (9)
- Zegers-Hochschild F., Adamson G.D., de Mouzon J., Ishihara O., Mansour R., Nygren K., Sullivan E., Vanderpoel S.: International Committee for Monitoring Assisted Reproductive Technology (ICMART) and the World Health Organization (WHO) revised glossary of ART terminology, 2009*. Fertil Steril 2009, 92, 1520–1524.
- Radwan J.: Epidemiologia niepłodności. [W:] Niepłodność i rozród wspomagany. Red.: Radwan J., Wołczyński S. Termedia, Poznań 2011, 11–14.
- Szamatowicz M.: Niepłodność. [W:] Położnictwo i ginekologia. Tom 2. Red.: Bręborowicz G.H. PZWL, Warszawa 2007, 737–739.
- Stańczak J.: Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski do 2012 roku. Główny Urząd Statystyczny Departament Badań Demograficznych i Rynku Pracy. Warszawa 2013, 4–6.
- Kaye P.: Niepłodność u kobiet. [W:] Płodność, niepłodność, bezpłodność. Red.: Kaye P. PZWL, Warszawa 2009, 57–77.
- Kanadys K., Lewicka M., Niziołek I., Bąk M., Stawarz B., Wiktor H.: Subiektywna ocena wiedzy młodzieży licealnej w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety. Probl. Pielęg. 2010, 18(3), 292–298.
- Chelli L., Riquet S., Perrin J., Courbiere B.: Should we better inform young women about fertility? A state-of-knowledge study in a student population. Gynecol. Obstet. Fertil. 2015, 43(2), 128–132.
- Machado Mdo C., Alves M.I., Couceiro L., Silva F.G., Morais de Almeida M., Alves I.: Birth rate and fertility: knowledge and expectations analysis of 3585 university students. Acta Med. Port. 2014, 27(5), 601–608.
- Erdei M., Cserepes R.E., Bugán A.: Knowledge and perception of medical students about infertility. Orv. Hetil. 2015, 156(3), 105–112.




