Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2015, vol. 5, nr 1, January-March, p. 53–65
Publication type: original article
Language: Polish
Specyfika zachowań przywódczych kadry kierowniczej współczesnej ochrony zdrowia
The Specificity of Leadership Behaviors Managerial Staff of Contemporary Health Care
1 Oddział Kliniczny Medycyny Ratunkowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy, Bydgoszcz
2 Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy, Bydgoszcz
Streszczenie
Wprowadzenie. Współczesna opieka zdrowotna to między innymi nowy obraz zarządzania. Zwiększenie wymagań klientów oraz pracowników przyczyniło się do ewolucji metod zarządzania w podmiotach wykonujących działalność leczniczą. To duże wyzwanie, ponieważ ochrona zdrowia jest swoistym polem działania; to przede wszystkim chory człowiek i podstawowe potrzeby ludzkie. Jest to także inne podejście do zysku, duża biurokratyzacja oraz silny wpływ otoczenia politycznego i prawnego. Zwrot w kierunku nowoczesnego zarządzania spowodował wiele następstw, także dla kadry kierowniczej operacyjnego poziomu zarządzania.
Cel pracy. Poznanie specyfiki zachowań przywódczych kadry kierowniczej operacyjnego poziomu zarządzania w podmiotach leczniczych.
Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 55 osób pełniących funkcje kierownicze w pionie medycznym oraz administracyjnym – pielęgniarki oddziałowe i koordynujące oraz kierowników działów administracji. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 w Bydgoszczy.
Wyniki. Pojmowanie przywództwa wśród zarządzających jest zróżnicowane. Najważniejsze kompetencje i cechy przywódcy nie zostały uznane za ważne w ochronie zdrowia. Najistotniejsze okazało się utrzymanie dobrej jakości usług i dbanie o dobro klienta. Badania wykazały również, że osoby zarządzające nie zawsze mają poczucie dobrego przygotowania do sprawowania funkcji kierowniczej.
Wnioski. Kadra kierownicza operacyjnego poziomu zarządzania to najważniejsi pracownicy każdej organizacji. W jednostkach ochrony zdrowia pielęgniarki oddziałowe oraz kierownicy działów administracji z jednej strony bezpośrednio zarządzają pracą podwładnych, a z drugiej mają realny wpływ na realizację bieżącej polityki placówki. W obliczu transformacji ochrony zdrowia staje się zatem konieczna ewolucja metod zarządzania. Aktywne przywództwo okazuje się wyzwaniem dla współczesnej kadry kierowniczej. Aby aktywnie angażować się w realizację zadań firmy i skutecznie działać, jest konieczna zmiana sposobu myślenia i przyswajanie nowych umiejętności przywódczych. Tylko w ten sposób współczesna kadra kierownicza może mieć wpływ na osiągnięcia całej organizacji.
Abstract
Background. Modern health services include, among others, a new image of management. The increased requirements of workers and patients have contributed to the evolution of the management methods in health care centers. It’s a big challenge, because health protection is a specific field of activity. Patients and their needs are on the first place. It is also a different approach to gaining money, large bureaucracy, and strong influence of political and legal environments. The shift towards a modern management has had many consequences.
Objectives. The aim of this work was to investigate the specificity of leadership behaviors of managers in healthcare.
Material and Methods. The study group consisted of 55 persons with managerial functions in medicine and administration. The study was performed by a diagnostic survey based on the author’s questionnaire at the University Hospital.
Results. The perception of leadership among managers varies. Key competencies and the qualities of a leader have not been considered important in health care. Maintaining a good quality of service and care for the patients’ welfare was the most important. Studies have also shown that managers do not always have the feeling of being wellprepared to exercise managerial functions.
Conclusion. Staff management is crucial in all organizations. In health care units nurses, managers and departmental administration directly mange work of subordinates, and they have a real impact on the implementation of the current policy of the institution. Therefore, in view of the transformation of health care, the evolution of management methods has become necessary. Active leadership is proving to be a challenge for contemporary managerial staff. To actively engage in the implementation of the company’s tasks and to function effectively, it is necessary to change the way of thinking and assimilate new leadership skills. Only in this way modern managers may have impact on the organization’s achievements.
Słowa kluczowe
przywództwo, kadra kierownicza, zarządzanie podmiotami leczniczymi
Key words
leadership, managerial staff, management of medicinal entities
References (15)
- „Nowoczesne przywództwo w organizacji publicznej na rzecz zmian – rola wyższych stanowisk w służbie cywilnej” w ramach „Planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2011 r.”. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. http:// dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/skrypt-_gamma.pdf (data dostępu 20.05.2013).
- Frąckiewicz-Wronka A., Austen-Tynda A.: Przywództwo w ochronie zdrowia. ABC, Warszawa 2009, 20, 114, 143, 151, 179, 192–197, 204.
- Shortell S.M., Kaluzny A.D.: Podstawy zarządzania opieką zdrowotną. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Kraków 2001, 121, 122, 135.
- Karaszewski R.: Przywództwo w środowisku globalnego biznesu. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2008, 30, 268.
- Maxwell J.C.: Być liderem. Wyd. Medium, Warszawa 1994, 15.
- Mika S.: Psychologia społeczna. Wyd. PWN, Warszawa 1987.
- Frąckiewicz-Wronka A., Austen-Tynda A.: Efektywne przywództwo w ochronie zdrowia – wyniki badań empirycznych. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Zeszyty naukowe 2011(187).
- Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. PWE, Warszawa 2008, 187, 189, 222–223.
- Przybyła M.: Zarządzanie w społeczeństwie postindustrialnym. http://www.wiedzainfo.pl/wyklady/129/zarzadzanie _w_spoleczenstwie_postindustrialnym.html (data dostępu 15.05.2013).
- Goleman D.: Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina, Poznań 1997.
- Kostera M.: Zarządzanie personelem. PWE, Warszawa 2006, 35, 117.
- Mytych A.: Przywódco, zwracaj uwagę (przede wszystkim) na ludzi. http://instytutdidaskalos.pl/artykuly/ przywodztwo/przywodco-zwracaj-uwage-przede-wszystkim-na-ludzi (data dostępu 15.05.2013 r.).
- Wachowiak P.: Profesjonalny menedżer. Wyd. Difin, Warszawa 2001, 24.
- Rogala-Pawelczyk G., Stychno E.: Style zarządzania. [W:] Zarządzanie w pielęgniarstwie. Red.: Ksykiewicz-Dorota A. Wyd. Czelej, Lublin 2005, 35, 125, 129.
- Janowska Z.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. PWE, Warszawa 2010, 133–134.




