Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2014, vol. 4, nr 2, kwiecień-czerwiec, str. 149–154
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Opinia średniego personelu medycznego szpitalnego oddziału ratunkowego na temat agresywnych zachowań pacjentów
Opinion of Average Medical Hospital Emergency Department on the Aggressive Behavior of Patients
1 Instytut Pielęgniarstwa, Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu, Opole
Streszczenie
Wprowadzenie. Agresja w miejscu pracy przejawiana ze strony pacjenta w stosunku do średniego personelu medycznego jest bardzo istotnym problemem w szpitalach na całym świecie. W szczególny sposób dotyczy personelu oddziałów ratunkowych. Agresywne zachowania pacjentów głównie dezorganizują pracę na oddziale, ale także wywołują lęk i strach u pozostałych pacjentów, mogąc nasilać ich objawy chorobowe. Wśród personelu powodują ponadto obawy o swoje życie i zdrowie, uczucie bycia pokrzywdzonym i poniżonym przez pacjenta oraz złość na system opieki zdrowotnej, który dopuszcza takie zachowania. Zachowania agresywne mogą przybierać formy fizyczne i niefizyczne.
Cel pracy. Poznanie opinii średniego personelu medycznego szpitalnego oddziału ratunkowego na temat agresywnych zachowań pacjentów.
Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 50 osób średniego personelu medycznego (wszystkie pielęgniarki i ratowników medycznych) Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) w Kędzierzynie-Koźlu. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego na podstawie autorskiego kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Pracownicy medyczni szpitalnego oddziału ratunkowego (personel średni) są świadkami agresywnych zachowań ze strony pacjentów kilka razy w tygodniu (48%). Agresywne zachowania zwykle przejawiają pacjenci płci męskiej (82%), w stanie upojenia alkoholowego (86%). W związku z tym, że w Kędzierzynie-Koźlu nie ma izby wytrzeźwień, mężczyźni pod wpływem alkoholu często są przywożeni na szpitalny oddział ratunkowy. Formami agresji najczęściej demonstrowanymi są: podniesiony głos (80%), utarczki słowne oraz dyskusja (70%). Pracownicy oddziału w różny sposób radzą sobie ze stresem towarzyszącym agresywnym zachowaniom, prezentując zachowania zarówno prozdrowotne, jak i antyzdrowotne (np.: spożywanie alkoholu). W opinii badanych zatrudnienie pracowników firmy ochroniarskiej (62,7%) oraz nauka zasad prawidłowego komunikowania się z pacjentem (30,5%) są najlepszymi sposobami na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w środowisku pracy na szpitalnym oddziale ratunkowym.
Wnioski. Agresja na szpitalnych oddziałach ratunkowych nie jest nowym zjawiskiem, a Polska jako kraj nie jest odosobniona w zmaganiach z tym problemem. W związku z negatywnymi skutkami, jakie zjawisko to wywiera zarówno na personel, jak i pacjentów, istotne wydaje się zatem wzmożenie działań na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska pracy.
Abstract
Background. Aggression at the workplace manifested by patient to the average medical personnel is significant problem in hospitals all over the world. In a special way it’s related to the staff of ED. Patient’s aggressive behavior mainly disturbs peace and disorganize the work in the ward and cause anxiety and fear of the other patients that may exacerbate symptoms of their disease. Moreover, among the staff cause fear for their lives and health, feeling of being humiliated and victim of the patient and the anger at the health care system that allows such behavior. Aggressive behavior may take the physical and non-physical form.
Objectives. The Aim of the study was to determine the opinion of the average medical staff Hospital Emergency Department (HED) of the aggressive behavior of patients.
Materials and Methods. The study group consisted of 50 people of average medical staff (all nurses and paramedics) Hospital Emergency Department in Kędzierzyn-Koźle. The study was performed by a diagnostic survey based on a copyright questionnaire.
Results. The average ED medical staff meets with patient’s aggressive behavior mostly several times per week (48%). Usually aggressive behavior is demonstrated by male patients (82%) in the state of intoxication (86%) which is associated with a lack of sobering the city. Most demonstrate forms of aggression are raised voice (80%) bickering, verbal and discussion (70%). Staff cope differently with stress accompanying aggressive behavior presenting both health-promoting behaviors and unhealthy behaviors (alcohol). In practice, the staff does not enjoy the status of a public official in order to increase their own security. In the opinion of the respondents employ a security company (62.7%) and learning the rules of proper communication with the patient (30.5%) are the best ways to increase the safety in the working environment in the Emergency Department.
Conclusion. Aggression in Emergency Departments is not a brand new phenomenon and Poland as a country is not isolated in struggling with this problem, but due to the negative effects that this phenomenon has on both the staff and patients as it seems to be an essential step up efforts to create a safe work environment.
Słowa kluczowe
agresja, pielęgniarka, szpitalny oddział ratunkowy
Key words
aggression, nurse, hospital emergency department
Piśmiennictwo (13)
- Gillespie G.L., Gates D.L., Berry P.: Stressful Incidents of Physical Violence Against Emergency Nurses. The online Journal of issues in nursing. 2013. http://nursingworld.org/MainMenuCategories/ANAMarketplace/ANAPeriodicals/ OJIN/TableofContents/Vol-18-2013/No1-Jan-2013/Stressful-Incidents-of-Physical-Violence-againstEmergency-Nurses.html (dostęp 28.04.2014).
- Stokowski A.L.: Violence: Not in my job description. http://www.medscape.com/viewarticle/727144 (dostęp 21.11.2013).
- Kowalenko T., Cunningham R., Sachs C.J., Gore R., Barata I., Gates D., Hargarten W.S., Josephson E.B., Kamrat S., Kerr D.H., McClain A.: Workplace Violence in Emergency Medicine. J. Emerg. Med. 2012, 43 (3), 523–531.
- Ecological Occupational Health Model of Workplace Assault. http://cancer.osu.edu/research/researcheducation/ meetingsconferences/Documents/Nursing%20Research%20Day%20presentation%20-%20gillespie%20handout.pdf (dostęp 06.02.2014).
- Łodzińska M.: Przymus bezpośredni w pracy pielęgniarki, położnej w aspekcie obowiązującyh przepisów prawa. Opolska Pielęgniarka i Położna 2013, 3(14), 8–11.
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. z 2013 poz 757).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553).
- Suwała A.: Strategia zapobiegania i zwalczania przemocy w miejscu pracy wśród pracowników opieki zdrowotnej. VII Konferencja Szkoleniowo-Naukowa z cyklu „Pacjent–pielęgniarka partnerzy w działaniu”. Kraków 2008, 82–87.
- MacKinnon P.: Emergency Department Nurses Experiences of violent acts in the workplace, [dissertation] University of Massachusetts Worcester, May 2009 http://escholarship.umassmed.edu/cgi/viewcontent.cgi?article =1014&context=gsn_diss (dostęp 15.02.2014).
- Merecz D., Mościcka A.: Jak sobie radzić z agresją w miejscu pracy. Instytut Medycyny Pracy im. Nofera, Łódź 2003.
- Zarządzanie zdrowiem i bezpieczeństwem w miejscu pracy – program dla pielęgniarek. Międzynarodowa Rada Pielęgniarek/Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie, Warszawa 2007, s. 5–37.
- Institute of Medicine of the National Academies Report „Keeping Patients Safe, Transforming the Work Environment of Nurses” http://www.rpharms.com/current-campaigns-pdfs/1303---rps---transfer-of-care-10ppprofessionalguidance---final-final.pdf (dostęp 29.04.2014).
- Imalach Gunasekara F., Butler S., Cech T., Curtis E., Douglas M., Emmerson L., Greenwood R., Huse S., Jonggowisastro J., Lees C., Li Y., McConell D., Mogos A., Azmy N.I., Newman S., O’Donell K.: How do intoxicated patients impact staff in the emergency department? An exploratory study. NZ Med. 2011, 124 (1336), 14–23.


