Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2013, vol. 3, nr 4, październik-grudzień, str. 359–365

Typ publikacji: praca poglądowa

Język publikacji: polski

Antynomia postaw rodzicielskich wobec niepełnosprawnego dziecka – diagnoza i wskazania pedagogiczne

Antynomy of Parental Attitudes Towards the Child with Disabilities – the Diagnosis and Pedagogic Readings

Paulina Forma1,

1 Zakład Pedagogiki Społecznej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Streszczenie

Urodzenie się niepełnosprawnego dziecka determinuje sytuację rodziny, prowadzi m.in. do zmian w obrębie postaw rodzicielskich. Niniejszy artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Obrazuje antynomie postaw rodzicielskich wobec niepełnosprawnego dziecka. Przeprowadzona analiza postaw prowadzi do sformułowania wskazań pedagogicznych, które modyfikowałyby funkcjonowanie rodzicielskie.

Abstract

Being born is determining the child with disabilities situation of the family, causes changes among others within parental attitudes. The present article has theoretical-empirical character. He depicts antinomies of parental attitudes towards the child with disabilities. The conducted diagnosis of attitudes is conducting parental functioning for formulating pedagogic recommendations which they would modify.

Słowa kluczowe

rodzina, niepełnosprawne dziecko, postawy rodzicielskie

Key words

family, child with disabilities, parental attitudes

Piśmiennictwo (15)

  1. Matyjas B.: Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Wyd. Żak. Warszawa 2008, s. 130.
  2. Ziemska M.: Postawy rodzicielskie. Wyd. Wiedza Powszechna. Warszawa 1973, s. 32, 34.
  3. Tyszkowa M.: Rodzina, doświadczenie i rozwój jednostki. [W:] R odzina a rozwój jednostki. Red.: Tyszkowa M. CPBP, Poznań 1990, s. 55.
  4. Plopa M.: Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży a percepcja postaw matek i ojców. Psychologia Wychowawcza, tom 26, nr 2, s. 129–142.
  5. Strealu J.: Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk 2001, Tom III, s. 67, 79.
  6. Piekara M.: Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej. Wyd. WSiP, Warszawa 1998, s. 59.
  7. Bonar J.: Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
  8. Rembowski J.: Rodzina w świetle psychologii. WSiP, Warszawa 1978, s. 55.
  9. Braun-Gałkowska M.: Patologia i terapia postaw rodzinnych. RW KUL, Lublin 1986, s. 54–56.
  10. Wojcieszke B.: Postawy i ich zmiana. [W:] Psychologia. Red.: Strelau J. Tom III, GWP, Gdańsk 2007, s. 79–106.
  11. Ziemska M.: Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, s. 59.
  12. Plopa M.: Psychologia rodziny: teoria i badania. Wyd. Impuls, Kraków 2005, s. 246, 269.
  13. Forma P.: Socjalizacja dziecka z rodziny wielodzietnej. Studium teoretyczno-empiryczne. Wyd. UJK, Kielce 2012, s. 34.
  14. Plopa M.: Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Impuls, Kraków 2008, s. 87.
  15. Dykcik W.: Pedagogika specjalna. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2001.