Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2013, vol. 3, nr 4, październik-grudzień, str. 345–352

Typ publikacji: praca poglądowa

Język publikacji: polski

Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i z zaburzeniami psychicznymi (na przykładzie środowiskowego domu samopomocy)

Keeping People with Intellectual Disabilities and Mental Disorders Active and Engaged in Life (the Case of the Centre for People with Intellectual Disabilities)

Bożena Matyjas1,D,F, Agnieszka Grzyb2,B

1 Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

2 Studentka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

Streszczenie

Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Jego celem jest poznanie działalności oraz funkcjonowania środowiskowego domu samopomocy jako placówki aktywizującej osoby niepełnosprawne intelektualnie i z zaburzeniami psychicznymi. W części teoretycznej na podstawie dostępnej literatury zostały opisane wybrane aspekty życia osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorych psychicznie. W części empirycznej natomiast przedstawiono wyniki badań dotyczące form aktywizacji mieszkańców środowiskowego domu samopomocy: terapię zajęciową, czas wolny, zainteresowania i potrzeby podopiecznych, stosunki panujące w placówce oraz sytuację rodzinną. Na końcu zostały sformułowane wnioski.

Abstract

The article is based on theoretical and empirical research. It focuses on the forms of support and assistance provided by the centres for people with intellectual disabilities to keep mentally challenged people active and engaged in life. The theoretical part of the article discusses the challenges faced by people with intellectual disabilities and mental disorders, as well as their needs and threats. It also reviews positive attitudes towards intellectually disabled people and describes institutions which support centres for people with intellectual disabilities. The empirical part of the article, whereas, reveals the research results concerning different types of activities, such as occupational therapy and free time activities, offered by the centres for people with intellectual disabilities to keep mentally disabled people active. It also considers hobbies and interests as well as needs of people with intellectual disabilities and mental disorders, their family situation and relations in centres for people with intellectual disabilities. The article closes with the conclusions.

Słowa kluczowe

aktywizacja, osoby niepełnosprawne intelektualnie, zaburzenia psychiczne, środowiskowy dom samopomocy

Key words

keep active, intellectually disabled people, mental disorders, the centre for people with intellectual disabilities

Piśmiennictwo (11)

  1. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie. Zdrowie Psychiczne w różnorodności form oparcia środowiskowego. Wydawnictwo opracowane w ramach realizacji Małopolskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego 2004–2008, Kraków 2005.
  2. Knapik B.: Zmiany zasad funkcjonowania domów samopomocy. Vademecum Kadr Socjalnych 2009, nr 4, s. 23.
  3. Dykcik W.: Pedagogika specjalna. UAM, Poznań 2009, s. 15.
  4. Ustawa z 26 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji: zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osoby niepełnosprawnej. Dz. U. nr 123, poz. 776.
  5. Deutsch Smith D.: Pedagogika specjalna, podręcznik akademicki, t. 1. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  6. http://wikipedia.org/wiki/Zaburzenia_psychiczne (data dostępu 8.07.2013 r.).
  7. Huflejt-Łukasik M.: Ja i procesy samoregulacji, różnice między rozwojem a zaburzeniami psychicznymi. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  8. Sobol E. (red.): Słownik wyrazów obcych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  9. Szewczuk W.: Psychologia ogólna, WSiP, Warszawa 1990, s. 306.
  10. Krzyżanowski I.J.: O podstawach kierowania organizacjami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  11. Maslow A.: Motywacja i osobowość. PAX, Warszawa 1990, s. 20.