Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health
2013, vol. 3, nr 2, kwiecień-czerwiec, str. 101–110
Typ publikacji: praca oryginalna
Język publikacji: polski
Ocena stanu wiedzy studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku pielęgniarstwo na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Assessment of Students’ of Medical University of Warsaw of the Nursing about Providing First Aid
1 Katedra Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
2 Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa
Streszczenie
Wprowadzenie. Umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej powinna być jedną z podstawowych umiejętności każdego człowieka. Szczególnie pracownicy systemu ochrony zdrowia i studenci kierunków medycznych powinni posiadać wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy w nagłych sytuacjach. Znajomość takich zasad zwiększa szanse na właściwe reagowanie w sytuacjach zagrożenia zdrowia oraz życia i zapewnienie poszkodowanym wsparcia i pomocy do przyjazdu wykwalifikowanych służb.
Cel pracy. Ocena wiedzy osób studiujących na kierunku pielęgniarstwo na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Materiał i metody. Badaniami ankietowymi objęto 100 studentów pierwszego roku studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo. Zastosowaną metodą badawczą był sondaż diagnostyczny przeprowadzony z użyciem anonimowego kwestionariusza ankiety. Kwestionariusz składał się z 19 pytań: 17 pytań zamkniętych (w tym 2 pytań charakteryzujących respondentów pod względem metrykalnym) i 2 pytań otwartych.
Wyniki. 100% badanych deklaruje umiejętność udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w sytuacji zagrożenia życia. 80% respondentów sądzi, iż skrót BLS to podstawowe czynności resuscytacyjne, co jest odpowiedzią prawidłową. 26% respondentów uczestniczyło w kursach pierwszej pomocy organizowanych przez zakład pracy. 6% brało udział w kursach ALS, 4% szkoliło się wewnątrzoddziałowo, 6% ukończyło kurs BLS i AED, 3% nauczyło się na kursie obsługi AED, 8% przeszło kurs z BLS. 45% badanych nie uczestniczyło w kursach organizowanych przez zakład pracy.
Wnioski. Specjaliści zgodnie twierdzą, że pierwsza pomoc udzielana poszkodowanemu przez świadków wypadku jest najsłabszym ogniwem systemu ratownictwa. Potwierdzają to również studenci pierwszego roku studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo – jedynie 67% zna prawidłową kolejność składnikow łańcucha ratunkowego. Rzetelne nauczanie pierwszej pomocy pozwoliłoby uniknąć nieuzasadnionych obaw niepodjęcia czynności ratowniczych w sytuacji zagrożenia. Niechęć uczestniczenia studentów pielęgniarstwa w dodatkowych zajęciach z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej powoduje nieznajomość nowych standardów udzielania pierwszej pomocy.
Abstract
Background. The ability to provide first aid should be one of the basic skills of each person. In particular, the health system employees and students of medical need to have knowledge of first aid in emergency situations. Knowledge of these principles increases the chances to successfully respond to emergency health and life and to provide needed support and assistance to the arrival of skilled staff.
Objectives. The aim of the study is to evaluate nursing students knowleage about providing first aid.
Matherial and Methods. The survey involved 100 first year students study part-time second degree in nursing. The testing method applied was the diagnostic survey carried out by means of an anonymous questionnaire survey. Questionnaire used is a supervised. The survey consisted of 19 questions: 17 closed questions (including the two questions characterizing respondents in terms of age and sex) and two open-ended questions.
Results. 100% of the respondents declare ability to administer first aid to the victim in a life-threatening situation. 80% of respondents thought that the abbreviation BLS is a basic life support activities, which is the correct answer. 26% of respondents participated in first aid courses in the workplace. 6% took part in the course of ALS, 4% are trained in their ward, 6% completed the course BLS and AED, 3% on the course learned to use AED, 8% over the course with BLS. 45% of respondents did not take part in courses at the workplace.
Conclusion. Experts agree that the first aid given by witnesses to the accident victim is the weakest link in the rescue system. This is confirmed by the students of first year part-time studies second degree in nursing – only 67% knew the correct sequence and rescue chain. Reliable teaching first aid would avoid unwarranted fears of not taking action in an emergency rescue. The reluctance of nursing students to participate in additional activities to provide first aid causes the lack of new standards for first aid.
Słowa kluczowe
pielęgniarstwo, pierwsza pomoc, reanimacja
Key words
nursing, first aid, resuscitation
Piśmiennictwo (12)
- Koster R.W., Baubin M. A., Bossaert L.L., Caballero A., Cassan P., Castren M., Granja C., Hendley A, Monsieurs K.G, Perkins G.D., Raffay V., Sandroni C.: Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych oraz zastosowanie automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED). Wytyczne Resuscytacji 2010, wydano przez Polską Radę Resuscytacji, Kraków 2010, 74–90.
- Węgielnik J., Basiński A.: Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych. Postępowanie w zadławieniu. Forum Medycyny Rodzinnej 2008, T. 2, 3, 187–195.
- Pytliński A., Grześkowiak M., Frydrysiak K.: Czy społeczeństwo Wielkopolski posiada wiedzę dotyczącą prawnego obowiązku udzielania pierwszej pomocy? Nowiny Lekarskie 2008, 2, 126–133.
- Ciećkiewicz J.: Medycyna ratunkowa. Postępowanie z ofiarą wypadku samochodowego. Medycyna Praktyczna. Onkologia 2008, 6, 36–39.
- Piotrowski D., Wrońska M., Gaszyński W.: Łańcuch ratunkowy a kryteria czasowe działań ratowniczych. Medycyna Intensywna i Ratunkowa 2007, T. 10, 4, 243–246.
- Stebelski M.: Na ratunek pierwszej pomocy. Na Ratunek 2009, 2, 20–25.
- Kubiak K.: Pierwsza pomoc – wspólna sprawa. Na Ratunek 2009, 2, 26–27.
- Koszowska M., Guła P., Larysz D., Nitecki J., Nabzdyk A., Maślanka M.: Ocena jakości udrażniania dróg oddechowych i ocena efektywności wentylacji wykonywanych przez wykwalifikowanych ratowników przedmedycznych. Medycyna Intensywna i Ratunkowa 2007, T. 10, 4, 215–221.
- Bucki B., Mandera M.: Postępowanie ratunkowe w urazach głowy i kręgosłupa u dzieci. Na Ratunek 2011, 2, 34–43.
- Grześkowiak M., Pytliński A., Frydrysiak K.: Wiedza społeczeństwa Wielkopolski na temat resuscytacji. Nowiny Lekarskie 2008, 1, 19–24.
- Starosolski M.: Symulacja – nowoczesna metoda szkolenia. Na Ratunek 2009, 2, 16–18.
- Starowicz M.: Symulacja coraz bardziej popularna. Na Ratunek 2009, 2, 12–15.


