Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2013, vol. 3, nr 1, styczeń-marzec, str. 23–29

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: polski

Zarządzanie kompetencjami pozamedycznymi lekarzy, pielęgniarek i położnych

Management of Non-Medical Skills of Doctors, Nurses and Midwifes

Piotr Karniej1,

1 Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu; Zespół Badań nad Organizacją i Zarządzaniem Szpitalami „AVICENNA”, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Streszczenie

Wprowadzenie. Obecnie uważa się, że głównym czynnikiem sukcesu każdej organizacji gospodarczej działającej w sektorze medycznym jest wysoko wykwalifikowana i kompetentna kadra. To właśnie te oczekiwania stawiane przed personelem medycznym przyczyniają się do konieczności konstruowania narzędzi monitorujących zapotrzebowanie na kompetencje (w tym również pozamedyczne) wśród pracowników sektora ochrony zdrowia.
Cel pracy. Identyfikacja obszarów zapotrzebowania na kompetencje pozamedyczne wśród lekarzy, pielęgniarek i położnych.
Materiał i metody. Artykuł jest prezentacją części wyników z badania, jakiemu poddano 162 respondentów – przedstawicieli zawodów medycznych w 24 szpitalach wielospecjalistycznych w Polsce. Do badania wykorzystano metodę wywiadu bezpośredniego z użyciem ankiety. Zdecydowano się skorzystać z próby jakościowej, z celowym doborem jednostek szpitalnych.
Wyniki. Pracownicy medyczni (lekarze, pielęgniarki i położne) chętniej podnoszą własne kompetencje medyczne niż pozamedyczne, nie dążą do poprawy własnych kompetencji ogólnych i nie stosują podejścia prewizyjnego w zarządzaniu własnymi karierami zawodowymi. W badaniu zidentyfikowano obszary zapotrzebowania na kompetencje pozamedyczne wśród lekarzy, pielęgniarek i położnych.
Wnioski. Mimo że umiejętności menedżerskie mogą się przydać każdemu pracownikowi medycznemu, nie tylko na stanowisku dyrektora szpitala, ale także w codziennym prowadzeniu własnej praktyki zawodowej, współpracy z instytucjami finansowymi, bankami, to jednak nie obserwuje się dużego zainteresowania w tym obszarze. Należy zatem zwiększyć zainteresowanie podnoszeniem kompetencji menedżerskich, w szczególności przez włączenie tej problematyki w obszar zainteresowania osób biorących udział w kształceniu kadry medycznej.

Abstract

Background. Currently, it is considered a key factor in the success of any business organization dealing in the medical sector is the highly skilled and competent personnel. These are precisely these expectations placed before the medical staff that will contribute to the necessity of building tools monitoring the demand for competence (including peri-medical one) among the employees of the health care sector
Objectives. Aim of this study is to identify areas of demand for peri-medical competences among doctors, nurses and midwives.
Material and Methods. This article is a presentation of the results of research applied to the 162 respondents, the medical profession in 24 multidisciplinary hospitals in Poland. The study used the method of direct interview using a questionnaire. In this study it was decided to use the sample quality, the deliberate choice of hospitals.
Results. Medical personnel (doctors, nurses and midwives) more likely to raise their own medical competence than peri-medical, not trying to improve their general competence and do not use the predicting-of-future approach in the management of their own professional careers. The study identified areas of need for non-medical skills of doctors, nurses and midwives.
Conclusion. Despite the fact that managerial skills can be useful to any health professionals, not only the position of director of the hospital, but even in the daily conduct of their professional practice, cooperation with financial institutions, banks, it is not a lot of interest in this area. It is recommended to increase interest in raising managerial competences, in particular by incorporating this issue into an area of interest to people involved in the training of medical personnel.

Słowa kluczowe

kompetencje, zapotrzebowanie na kompetencje, wiedza menedżerska w ochronie zdrowia

Key words

competence, demand for competence, managerial knowledge in the health care

Piśmiennictwo (10)

  1. Epstein R.M., Hundert E.: Defining and Assessing Professional Competence, JAMA 2002.
  2. Kautsch M., Whitfild M., Klich J.: Zarządzanie w opiece zdrowotnej, WUJ, Kraków 2001.
  3. Kossowska M., Sołtysińska I.: Szkolenie pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  4. Kęsy M.: Kompetencje zawodowe młodych, WUJ, Kraków 2008.
  5. Oleksyn T.: Zarządzanie potencjałem pracy w organizacjach różnej wielkości. [W:] Zarządzanie strategiczne kapitałem ludzkim. Red.: Ludwiczyński A., Stobiński K. Poltext, Warszawa 2001.
  6. Kopaliński W.: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. PWN, Warszawa 1994.
  7. Midwifery and Health Visiting, 1999, 35, United Kingdom Central Council for Nursing.
  8. Competency standards for nurses in general practice, Australian Nursing Federation.
  9. Matecka M.: Czynniki obciążające w pracy w ochronie zdrowia. [W:] Profesjonalne zarządzanie kadrami w zakładach opieki zdrowotnej. Red.: Głowacja M.D., Mojs E. Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
  10. Żebryk P.: Stanowisko Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego Parlamentu Studentów Rzeczpospolitej Polskiej „Założenia reformy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów”. Publ. elektr.: http://www.samorzad.ump.edu.pl/files/dydaktyka/MZ/Zalozenia_szczegolowe_KWSM.pdf (data dostępu: 28.07.2012).