Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2012, vol. 2, nr 3, lipiec-wrzesień, str. 207–212

Typ publikacji: praca poglądowa

Język publikacji: polski

Cena ludzkiego życia – koszty jakości w ochronie zdrowia

The Humans Being’ Price – Quality Costs in Health Care

Marcin Walków1,, Izabela Witczak2,

1 Katedra i Zakład Higieny, Studenckie Koło Naukowe Zdrowia Środowiskowego i Epidemiologii, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

2 Zakład Farmakoekonomiki, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

Streszczenie

Działalność szpitala jako organizacji świadczącej usługi medyczne, dotyczy zdrowia i ludzkiego życia, czyli największych wartości, dlatego oczekuje się od nich usług o najwyższej jakości. Koszty jakości to wyodrębniona z ogólnej kwoty suma kosztów i strat wynikających z działalności prewencyjnej, oceny i kontroli jakości oraz suma kosztów ponoszonych w związku z wadliwością. Wyróżnia się wśród nich koszty prewencji, oceny, niezgodności (błędów wewnętrznych i zewnętrznych). Uważa się, że 1 zł wydany na podjęte odpowiednio wcześnie działania prewencyjne pozwala uniknąć 100 zł roszczeń klienta organizacji. Szacuje się, że rocznie w Polsce dochodzi do 20–30 tys. zdarzeń niepożądanych w sektorze ochrony zdrowia. Kwoty odszkodowań i zadośćuczynień zasądzanych przez sądy powszechne zwiększają się i przekroczyły już 1 mln zł. Wśród czynników utrudniających prewencję zdarzeń niepożądanych i ocenę kosztów zapobiegania należy wymienić przede wszystkim: kryterium niższej ceny w przetargach w placówkach państwowych, ogólną sytuację finansową w sektorze publicznym ochrony zdrowia. Postuluje się wprowadzenie rejestru zdarzeń niepożądanych wzorem państw takich, jak np. Dania, a zamiast karania winnych podjęcie działań zapobiegawczych i edukację.

Abstract

The hospital, as an organization that provides medical services, concerns on human’s health and life – the highest values. Therefore, from hospitals the highest services quality is expected. Quality costs are extracted from the general sum of costs and losses, resulting from preventive activities, evaluation and quality control and the total costs incurred with defectiveness (internal and external incompabilities). It is believed that 1 PLN given for early enough taken preventive activities, could avoid 100 PLN claims of the organization client. It is estimated that yearly in Poland occur 20–30 thousands of adverse events in health care system. Meanwhile, the amount of damages and fulfillments sentenced by courts is growing and has already exceeded the 1 million PLN barrier. Among the factors hindering the prevention of adverse events and prevention costs assessment should be mentioned first of all the lowest price criterion in the auctions of public institutions, general financial condition of public health care system. The creation of public adverse events register is postulated, as in, e.g., Denmark, and the shift of focus from punishing the guilty on prevention and education.

Słowa kluczowe

koszty jakości, jakość usług medycznych, prewencja, błąd medyczny, hospitalizacja

Key words

quality costs, health care quality, prevention, medical error, hospitalization

Piśmiennictwo (17)

  1. Stępniewski J., Karniej P., Kęsy M.: Innowacje organizacyjne w szpitalach. Wolters Kluwer, Warszawa 2011, 466–467.
  2. Kister A.: Zarządzanie kosztami jakości. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, 68–69.
  3. Nita B.: Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem. Wolters Kluwer, Kraków 2008, 299–302
  4. Myszewski J.: Po prostu jakość. WAiP, Warszawa 2009, 103–119.
  5. Skrzypek E., Hofman M.: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, 12, 15–16.
  6. Grzenkowicz N.: Zarządzanie jakością. Metody i instrumenty controllingu jakości. Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009, 107.
  7. Suchecka J.: Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej. Wolters Kluwer, Warszawa 2010, 212–213.
  8. Informacje do przygotowania aplikacji grupera na potrzeby szpitalnych systemów informatycznych, umożliwiającego kwalifikację rekordu pacjenta do właściwej grupy systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Narodowy Fundusz Zdrowia, Warszawa 2008 (dostępny on-line: www.nfz.gov.pl/new/art/3282/Algorytm_grupera_JGP_v2.pdf), 13.03. 2011.
  9. Małecka B., Marcinkowski J.: Satysfakcja pacjenta czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych. Probl. Hig. Epidemiol. 2007, 88 (1), 17–19.
  10. Szczepańska K.: Koszty jakości dla inżynierów. Wyd. Placet 2009.
  11. Sprawozdanie z realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i R zeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. nr 52, poz. 417 z późn. zm.) oraz przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, lipiec 2010 r. (dostępny on-line: http://www.bpp.gov.pl/ dok/sprawozdania/sprawozdanie2009.pdf, 10.03.2011).
  12. http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/38095,skargi_pacjentow_to_za_malo_do_obiektywnej_oceny_szpitali. html, 13.03.2011.
  13. Sprawozdanie Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, kadencja 2006–2009 (dostępny on-line: http://www.nil.org.pl/xml/nil/wladze/str_rzecz/sprawozdanie_kadencyjne_2006–2009, 15.02.2011).
  14. http://www.rynekzdrowia.pl/Po-godzinach/Lyon-pol-roku-z-nozycami-w-brzuchu,106445,10.html, 12.03.2011.
  15. Makosz A.: Szpitale płacą coraz więcej za błędy lekarskie. Dziennik Gazeta Prawna 2010.07.13 (dostępny on-line: http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/435585,szpitale_placa_coraz_wiecej_za_bledy_lekarskie.html, 17.02. 2011).
  16. http://biznes.onet.pl/prawo-wciaz-niedoskonale,18540,3790733,2,prasa-detal, 17.02.2011.
  17. http://przeglad.olkuski.pl/index.php/pod-paragrafem/2852-gigantyczne-odszkodowanie-za-bd-w-sztuce-lekarskiej, 13.03.2011.