Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Nursing and Public Health

2011, vol. 1, nr 4, October-December, p. 321–326

Publication type: original article

Language: Polish

Kształcenie podyplomowe pielęgniarek – potrzeba czy obowiązek

Postgraduate Education of Nurses – the Need or the Obligation?

Elżbieta Krupińska1,

1 Szpital Rejonowy w Kłobucku, Oddział Chorób Wewnętrznych

Streszczenie

Wstęp. Pielęgniarki zgodnie z Ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej mają obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego. Dodatkowo rozwój nauk medycznych wymusza zapotrzebowanie na określone kwalifikacje zawodowe.
Cel pracy. Poznanie przyczyn, dla których pielęgniarki/rze przystępują do kształcenia podyplomowego i przeszkód utrudniających to szkolenie. Wskazanie zmian, jakie powinny być wprowadzone do kształcenia podyplomowego pielęgniarek/rzy.
Materiał i metody. Badania prowadzono w okresie od czerwca do grudnia 2010 roku wśród 113 pielęgniarek/rzy legitymujących się ukończeniem co najmniej dwóch form kształcenia podyplomowego, z czego jedno z tych szkoleń odbywało się w latach 2008–2010. Respondenci dobrowolnie zgłosili się do udziału w badaniach, a narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki i wnioski. Pielęgniarki aktywnie uczestniczą w kształceniu podyplomowym, traktując je bardziej jako potrzebę niż ustawowy obowiązek. Głównymi przeszkodami jakie muszą pokonać są wysokie koszty szkoleń i niechęć przełożonych. Zdaniem ankietowanych powinny zostać ujednolicone programy szkoleń, ograniczona liczba godzin bloku ogólnozawodowego na korzyść bloku specjalistycznego oraz zmniejszenie do niezbędnego minimum liczby godzin przeznaczonych na zajęcia kliniczne, a rozszerzenie zagadnień pielęgniarskich.

Abstract

Background. Nurses according to Act on professions of nurse and midwife are required to constantly update their knowledge and skills and the right to training in different types of postgraduate education. In addition, development of medical science enforces the demand for certain skills.
Objectives. Understanding the reasons, for which the nurses/male nurses join the postgraduate education and barriers, is training. Indication of changes which should be made to postgraduate training of nurses/male nurses.
Material and Methods. The study was conducted from June to December 2010 among 113 nurses/male nurses who have a successful completion of at least two forms of post-graduate training, of which one of the training took place in 2008–2010. The respondents volunteered to participate in research and research tool was the original questionnaire.
Results and Conclusion. Nurses are actively involved in postgraduate education and consider it as more of a need than a statutory obligation. The main obstacles that must be overcome are the high cost of training and the reluctance of their superiors. According to respondents training programs should be standardized, general training should be limited, the training should be foused on specialized issues, clinical activities should be reduced to minimum and nursing issues should be extended.

Słowa kluczowe

kształcenie, pielęgniarstwo, motywacja, utrudnienia

Key words

training, nursing, motivation, difficulty

References (9)

  1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. Nr 174, poz. 1039).
  2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 197, poz. 1923).
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych (Dz.U. Nr 197, poz. 1922 z późn. zm.).
  4. Cisoń-Apanasewicz U., Gaweł G., Ogonowska D., Potok H.: Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego. Probl. Piel. 2009, 17, 1, 32–37.
  5. Palczewska A.: Analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na północno-wschodnim Mazowszu. Probl. Piel. 2008, 16, 3, 285–292.
  6. Tomaszewska M., Cieśla D., Czerniak J., Dykowska G.: Możliwości doskonalenia zawodowego pielęgniarek – potrzeby a rzeczywistość. Probl. Piel. 2008, 16, 1, 2, 40–47.
  7. Uchwała Nr 90/V/2008 Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych z dnia 3 grudnia 2008 r. w sprawie przyjęcia propozycji zmian kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. http://www.izbapiel.org.pl/upload/uchwala90. pdf (20.06.2010).
  8. Załącznik nr 1 Uchwały nr 90/V/2008 z 3 grudnia 2008 r. w sprawie przyjęcia propozycji zmian kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. http://www.izbapiel.org.pl/upload/zalacznik%20do%20uchwaly%20nr%20 90.pdf (20.06.2010).
  9. Dębska G., Cepuch G.: Wypalenie zawodowe u pielęgniarek pracujących w zakładach podstawowej opieki zdrowotnej. Probl. Piel. 2008, 16, 3, 273–279.