Nursing and Public Health
2011, vol. 1, nr 2, April-June, p. 155–161
Publication type: review article
Language: Polish
Wybrane metody leczenia autyzmu. Ośrodek terapii dziennej w Kup
Selected Methods of Treatment Autism. The Center of Daily Therapy in Kup
1 Instytut Pielęgniarstwa, Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu
2 SP Zespół Szpitali Pulmonologiczno-Reumatologicznych z siedzibą w Kup
3 Studentka II roku Instytutu Pielęgniarstwa, Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu
Streszczenie
Jednym z podstawowych zadań leczenia autyzmu jest nauczenie społeczeństwa, jak żyć z chorymi na tę chorobę, a osoby dotknięte autyzmem, jak odnajdywać się wśród ludzi zdrowych. Autyzmu nie da się wyleczyć, ale można ludziom chorym stworzyć warunki do godnego życia w społeczeństwie. To właśnie ośrodki terapeutyczne, szkoły przystosowane dla chorych na autyzm spełniają istotną rolę w ich życiu, stwarzając przynajmniej namiastkę normalnego funkcjonowania. Leo Kanner, twórca pojęcia „autyzm wczesnodziecięcy”, określa tę chorobę jako: „niezdolność do wchodzenia w normalny sposób w relacje z ludźmi i sytuacjami”, „skrajne wycofanie, które sprawia, że kiedy tylko jest to możliwe, wszystko, co pochodzi z zewnątrz, jest pomijane, ignorowane, odrzucane”. Autyzm, obok zespołu Downa, jest jednym z najczęściej spotykanych upośledzeń rozwojowych, na występowanie których duży wpływ mają czynniki genetyczne, biologiczne i środowiskowe. Czynniki psychologiczne, nakładając się na dodatkowe objawy, mogą mieć również wpływ na powstanie autyzmu. Leczenie dziecka autystycznego polega na uczeniu go zachowań niezbędnych w funkcjonowaniu społecznym. Istnieje wiele metod i terapii, wszystkie jednak wymagają współpracy z rodziną i najbliższym otoczeniem chorego dziecka. Często w terapii są wykorzystywane metody behawioralne, formy niedyrektywne, holding, metoda ruchu rozwijającego, metoda dobrego startu, muzykoterapia, dogoterapia lub hipoterapia. Metody te są wykorzystywane w leczeniu dzieci autystycznych w Centrum Edukacyjno-Terapeutyczno-Diagnostycznym dla osób z autyzmem w Kup. Centrum zajmuje się wychowaniem i edukacją w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym dla Dzieci z Autyzmem, Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej dla Uczniów ze Sprzężonymi Nieprawidłościami, Autyzmem, Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym dla Uczniów ze Sprzężonymi Nieprawidłościami, Autyzmem i Niepublicznej Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla Uczniów ze Sprzężonymi Niepełnosprawnościami.
Abstract
The main aspect of treating autism is teaching healthy society how to live with people with autism and sick people how to exist among healthy people. Autism cannot be cured but we can create the conditions for them for dignified life in society. There are many therapeutic centers, schools, easy access for patients with autism. They fulfill an important role in their lives and provide a substitute for normal function. Leo Kanner, the creator of the concept of infantile autism, defines the disease as “the inability to enter in the normal way to establish relationships with people and situations”, “extreme withdrawal, which makes it as soon as possible, everything that comes from outside, it is overlooked, ignored, rejected”. The autism, next to Down syndrome, is one of the most popular developmental disabilities. Genetic, biological and environmental factors are involued in the etiology of the disease. Psychological factors may also exertan affect. Autistic child therapy is based on teaching him the necessary behaviors in social functioning. There are many methods and therapies, but they all require the cooperation with the family and the immediate environment of a sick child. Often in therapy the following behavioral methods are used holding, a good way off, music therapy, hippotherapy or dogotheraphy. These methods are used in the treatment of autistic children in the Therapeutic Education-Diagnostic-Center for people with autism in Kup. The Center deals with training and education in the Special Nursery, Primary School, Secondary School and Vocational School.
Słowa kluczowe
autyzm, metody terapii, ośrodek dziennego pobytu.
Key words
autism, methods of treatment, day centre.
References (20)
- Komender J., Jagielska G., Bryńska A.: Autyzm i zespół Aspergera. PZWL, Warszawa 2009, 13–15, 20–27, 73.
- Frith U.: Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2008, 22.
- Bobkiewicz-Lewartowska L.: Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii. Impuls, Kraków 2005, 15, 16, 96, 108–109, 111–113.
- Szczęsny E.: Diagnostyka autyzmu. Paediatr. Child Healt 2009, 79–80.
- Karakiewicz B.: Ocena wpływu wybranych czynników środowiskowych na rozwój oraz występowanie zaburzeń zachowania u dzieci z autyzmem. Suplement 117, Wyd. Pomorskiej Akademii Medycznej, Szczecin 2007, 8–10, 14, 15, 18–20.
- Heitzman J.: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2007, 211.
- Crash Course, Panay N., Dutta R., Ryan A., Broadbert J.A.M.: Położnictwo i Ginekologia. Urban & Partner 2006, 125.
- Dworkin P.H.: Pediatria. Urban & Partner, Wrocław 2000, 110–111, 259–261.
- Kabsch A.: Zeszyty Promocji Rehabilitacji. Zeszyt 2. Problemy Rehabilitacji w zaburzeniach rozwojowych. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2008, 24.
- Bobkiewicz-Lewartowska L.: Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Impuls, Kraków 2000, 96–98.
- Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin 2007, 188.
- Gąsienica-Szostak A.: Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce. PZWL, Warszawa 2003, 43–46.
- Piskula E., Danielewicz D.: Wybrane formy terapii i edukacji osób z autyzmem. Impuls, Kraków 2005, 180–190.
- Herzyk E.: Hipoterapia – usprawnianie psychoruchowego rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. Rewalidacja 2004, 2 (16), 72–74.
- Herzyk E.: Dogoterapia. Rewalidacja 2007, 1 (21), 79–81.
- Błeszyński J.L.: Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Impuls, Kraków 2005, 177–191.
- Kasprzak W., Mańkowska A.: Fizjoterapia medyczna, uzdrowiskowa i SPA. PZWL, Warszawa 2008, 24–29.
- Kuklińska A.: Formy, przebieg i efekty terapeutyczne jazdy konnej. Opieka, Wychowanie, Terapia 2008, 3–4 (75–76), 28–33.
- Baum E.: Terapia zajęciowa. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008, 56–58.
- Olechowicz H.: Hipoterapia i terapeutyczna jazda konna. Rewalidacja 2006, 2 (20), 87–89.


