Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Nursing and Public Health

2011, vol. 1, nr 2, April-June, p. 105–110

Publication type: original article

Language: Polish

Praktyczna realizacja kompetencji pielęgniarki w rozwoju praktyki pielęgniarskiej na Słowacji

The Importance of Developing Skills for Nurses in Nursing Practice in Slovakia

Ľudmila Matulníková1,, Helena Kadučáková2,

1 Fakulta zdravotníctva a Sociálnej Prace, Tranavská univerzita v Trnave, Slovakia

2 Fakulta zdravotníctva, Katolicka univerzita v Ružomberku, Slovakia

Streszczenie

Cel pracy. Badania zostały ukierunkowane na praktyczną realizację kompetencji pielęgniarki w praktyce pielęgniarskiej. Oceniono, w jakiej mierze pielęgniarki, wykonując zakres czynności pielęgniarskich, stosują się do regulacji prawnych z zakresu opieki pielęgniarskiej.
Materiał i metody. Dane empiryczne uzyskano w badaniu ilościowym metodą ankiety, która zawierała 21 pytań. Grupa badana to 190 pielęgniarek pracujących w 3 zakładach opieki zdrowotnej o charakterze szpitalnym. Poziom zwrotu ankiety wyniósł 73,6%. Testowano hipotezy, obliczono współczynnik korelacji rang Spearmana. Dane zostały przeanalizowane i ocenione statystycznie za pomocą programu komputerowego SPSS.
Wyniki. Stwierdzono statystycznie istotne związki między wiekiem, długością stażu pracy oraz sferą nauczania. Pielęgniarki, które miały za sobą dłuższy staż pracy (16 lat i więcej) oraz starsze pielęgniarki (od 41 lat wzwyż) zaznaczały, iż nie uznają za ważne wzmacniania kompetencji pielęgniarki w sferze nauczania, badań oraz procedur. Znaczące wyniki odnotowano również w sferze kształcenia praktycznego, badań i mechanizmów regulacyjnych.
Wnioski. Pielęgniarki uważają kompetencje za istotne w odniesieniu do ram regulacyjnych w zależności od wieku i długości stażu pracy. Podane czynniki wpływają również niekorzystnie na opinię pielęgniarek na temat znaczenia kompetencji w rozwoju praktyki pielęgniarskiej. Stwierdzono, iż ważne jest wzmacnianie kompetencji pielęgniarek w sferze edukacji i badań pielęgniarskich oraz aktywne włączanie pielęgniarek o długim stażu pracy do procesu praktycznego kształcenia.

Abstract

Objectives. The aim of this research was focused on the implementation of nurse competences in nursing practice. The authors have assessed and evaluated the extent to which nurses perform a range of nursing activities in nursing practice, in harmony with the current legislation framework.
Material and Methods. In quantitative research the authors have obtained empirical data using a questionnaire, which contained 21 questions. The group consisted of 450 nurses working in three inpatient medical facilities, the return rate of the questionnaire was 71.1%. The authors tested the hypothesis, the authors calculated the serial correlation coefficient with the Spearmannov method. Data were statistically analyzed and evaluated by a computer program, SPSS.
Results. The authors found a statistically significant dependence between age, length of professional practice and education in the context of the opinions related to the regulatory framework. Nurses with more years of professional experience (16 years and over) and older (aged 41 and above) indicated that in the context of teaching, research and performance they do not consider it essential to strengthen the competences of nurses. Significant results were also found in the area of practical teaching, research and regulatory mechanisms.
Conclusion. Nurses attach varying significance to regulatory frameworks, depending on age and length of professional experience. These factors are also affecting the views of nurses on the importance of further development of nursing practice. In conclusion, it is important to strengthen the competence of nursing education, nursing research and practice in the learning process, actively involving nurses with longer professional experience in development oriented initiatives.

Słowa kluczowe

kompetencje pielęgniarki, zakres praktyki pielęgniarskiej, mechanizm regulacyjny, kształcenie, ustawodawstwo

Key words

nurse competence, the scope of nursing practice, regulatory mechanisms, education, legislation

References (8)

  1. Affara F.: ICN Framework of competencies for the Nurse Specialist. Geneva Switzerland 2009.
  2. Alexander M.F., Runciman P.J.: IcN framework of competencies for the generalist nurse. IcN in Geneva 2003.
  3. Crabill J., Mundy D., Piombino A.: assessing nursing competency. [In:] Roman M.: MedSurg Nursing. Findarticles.com.http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FSS/is_3_14/ai_n17209491/.
  4. Gaffney T.: Regulation of Nursing Practice. american Nurses association 2001. http://www.nursingworld.org/ mods/archive/mod310/cerm102.htm.
  5. Mancini M.E.: Performance improvement in transfusion medicine. What do nurses need and want? arch. Pathol. lab. Med. 1999, 123(6), 496–502.
  6. Rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia Republiki Słowackiej Dz.U. nr 470/2006 określające zakres opieki świadczonej przez pielęgniarkę samodzielnie oraz we współpracy z lekarzem.
  7. Salvageová, J.: Pielęgniarki w akcji. c.S.M., Bratislava 1995.
  8. Schober M., Affara, F.A: advanced nursing practice. IcN 2006.